Ventilation
tunellm: [citat] Tack för de värmande orden!
corvette2011: Hej! Ville bara berätta att det var en lös kabel till transformatorn. Båda hade samma fel. Vad är oddsen på det .Kan kanske hjälpa någon ifall ni råkar ut för samma problem. God Jul på er
Installation: [citat] Ovk kommer inte säga nått om det. Det är i hen imkanal vi pratar om här. Det är frånluft i kök. För att vara en imkanal skall den vara ansluten till spiskåpan.
Utsliten och utdömd: Det vet jag faktiskt inte. Får kolla om jag har några gamla bilder
Husärlivet: [citat] Aj fan med. Ja då har jag inga fler förslag än att ringa nån som kan det där med ventilation
marka: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motordelar/oljepluggspackningar/gummiduk-2000017978
Antemoo: [citat] Frågar du mig så skulle du kunna fixa till det genom att se på gängorna på tallriken var den har suttit tidigare. Det blir ju inte någon millimeterprecision med NASA mått mätt, men det kommer att bli tillräckligt bra i fall du hittar något tecken som visar ungefärlig inställning....så länge du inte sitter med alla tallrikar samlade i en hög och alla har olika inställningar.
Boan: [citat] försök ha så lite på vinden som möjligt, blir varmt på sommaren
OskarL: [citat] Jag förstår hur du menar i alla fall och håller med. Ett ftx som återvinner 80% slipper värma de 80% oavsett om de värms med bergvärme eller direkt el.
Bennca: [citat] Jag var nog otydlig. Vi ökade antalet frånluftsdon för att få luftcirkulation i alla utrymmen. Därefter gjordes en injustering av samtliga don, både från- och tilluft. Som du kanske såg på protokollet jag bifogade är det ett visst undertryck. Normalt sett vill man ju ha det för att fukt från bostaden inte ska kondensera inne i byggnadskonstruktionen. Men våra väggar är av
calvin82: [citat] Jo såklart. Men det är ju en klädkammare där vi endast förvarar en säng ;) (Finns en del trådar på det ämnet)
Postman: Vi upptäckte att det droppade några droppar från vårt träinnertak i hallen. Rakt ovanför på öv går im kanalen och vänder rakt upp för att gå ut i en sån där liten miniskorsten i yttertaket. Det har vart väldigt mycket snö på taket. Kan det räcka för och skapa så mycket kondens så att det rinner tillbaka in, eller hur kan det ha gått till? Hur borde vi gå vidare? Vi har
arasmus: [citat] Ja, det tänker jag också skulle kunna vara ett problem. Hur hanterar man det i ex. FTX? Borde vara samma sak där. Eller värre för temperaturskillnaden här kommer vara mindre.
BirgitS: Det är ju meningen att i princip all luft i huset ska bytas ut på 2 timmar så att bara ha luftrenaren igång en timme ger inte så mycket. Dock om man inte är i sovrummet på hela dagen så kan den ju vara avstängd då och så sätter man den på lite högre flöde ett tag innan man går och lägger sig, för att ha på lägsta under natten. Är man lång tid i köket eller vardagsrummet så
Attitudeswe: Om du har en öppen trappa med räcke på bägge sidor så kan du prova hänga filtar på räcket för att få starkare skorstenseffekt. Har du en LLVP så kan du prova maxa fläkten riktning trappen
Rotehjon: [citat] Hej! Fick ni någon klarhet i problemet? Har samma modell och liknande missljud. Mvh Rotehjon
13th Marine: Räcker med jobbet att tabort övergolvet och förstärka under, samt flytta vägguttaget som sitter precis där :)
bo-ca: Tack Hans för svar- då ska jag inte ta bort och mura igen
blinera: [citat] Så då borde jag gå upp ditt ta bort plåten isolera och sätta ditt plåten igen? Någon speciell isolering där uppe ?
rickardg: Bör fungera, kom ihåg att isolera röret och det är bra att sätta en självstängande backventil i båda ändar som öppnas av luftflödet från fläkten så det inte blir kallras när fläkten inte går.
Antemoo: [citat] Vilket utblås. Avluft eller tilluft? Går delar av kanalen i kallt utrymme?
lowdie: [citat] Absolut men mer enhetligt med ett, radiatorn är ca 130cm i bredd så hade varit fint med ett som täcker större delen av det. Är lite av en minimalist och less is more :) Trevlig helg!
Styrtekniker: [citat] Kan du ställa in vilken tilluftemperatur du vill ha eller min och max temp? Höj inte lägsta avluftemp. Prova sänk den till 4 som du tänkte. Marginal finns. nyfiken på resultatet.
Arson: Hejsan alla! Här kommer en riktigt korkad fråga från en ovan husägare. Har en villa fr 67, källare på totalt 240kvm med bergvärme och ett FTX aggregat på vinden. Knorrar lite för elpriserna och försöker balansera värmen med pumpen, men känns fortfarande kallt och dyrt (90 kwh/dagen). Men har märkt att sista tiden så drar det ännu kallare än vanligt och noterade i ventutblåsen
Viktor.J: [citat] Mitt spjäll (fjärråskupan) sitter i själva fläkten, så nära fettfilter. Men jag har en extern motor så vet inte om det påverkar designen. En vanlig isolering är tex.
Demmpa: Veden innehåller en viss mängd energi. En del av energin åtgår till att värma upp luften. Den totala energin som åtgår till uppvärmningen av förbränningsluften är samma oberoende om det är ouppvärmd luft utifrån eller uppvärmd rumsluft (inklusive uppvärmning av ny rumsluft).
edstein: Hej, Har nyligen bytt ut min gamla Bacho Mini-Master till Swegon Casa R3. Jag har listat ut hur man ska räkna på till och från luft osv för att skapa rätt tryck mm. Det jag inte förstår riktigt är hur jag ska läsa Luftflödesdiagrammet enligt bilden och utifrån den programmerar in rätt % i grundinställningarna. Någon med klok kunskap? Kan nån hänvisning till studiematerial så man
Corpes: Uppdatering: Det är kretskortet i fläkten som är defekt. Fläkten går bara att köra av/på. Ingen som sitter på en begagnad Pax 231-fläkt? PAX kundsupport har inga reservdelar till denna fläkt längre...☹️