Ventilationsproblem - 40talshus

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-05-05, 12:19
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: feb 2008
Län: Skåne
Ventilationsproblem - 40talshus

Hej,

Vårt hus, byggt -46 har, som de flesta äldre hus, klarat sig på självdrag tidigare, men i takt med att fönster etc tätats är det nu otillräckligt. Vi står därför nu inför faktumet att vi måste få till någon ventilation av något slag och man blir ju inte helt klok på vad som är bäst när man läser om ämnet.

Vi trodde i vår enfald att vi kunde sätta upp lite spaltventiler ovanför fönstrena, men läste sedan:
"Har man självdragsventilation placeras inte don över fönster eller radiator" från http://www-v2.sp.se/energy/ffi/ventilation.asp. Var ska vi i så fall placera ventilationsdonet?!

Kommentarer och idéer från någon med bättre kunskap i ämnet mottages tacksamt..

2008-05-05, 14:50
Citera |  #2

Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2008
ja det var ju intressant, trodde själv att det är ok att sätta dessa ovanför fönstren. har inte hört/läst något annat.

2008-05-07, 21:27
Citera |  #3

Fullvärdig medlem

Medlem: apr 2008
Län: Södermanland
Mycket intressant.
Har montarat/funktionstestat massor av springventiler ovanför fönster/radiator med självdragsvent och dessa har alltid luften gått åt rätt håll.

2008-05-08, 10:18
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2008
Kan det vara för att självdrag ju oftast inte är så starkt som mekanisk ventilation. Placerar man då en ventil ovanför ett element stige ju den varma luften och kanske kan trycka sig ut genom ventilen? Bara en tanke, inget konstaterande

2008-05-08, 15:25
Citera |  #5

Fullvärdig medlem

Län: västra götaland
Det kanske går att komplettera med en fläkt någonstans? En takfläkt på toppen av skorstenen är kanske en möjlig lösning?

2008-05-08, 17:44
Citera |  #6

Fullvärdig medlem

Jag har svårt att tro att man får bakdrag genom självdragskanalen och att det sedan går ut via springventil ovan fönster. Isf mer troligt att det kommer från en annan springventil eller otäthet.
Nej, jag tror inte på detta resonemang utan skulle sätta den ovan element o fönster ändå om nu inte montera en väggventil som är bättre i fler avseenden förutom att du inte får medejekteringen från elememtet.
Och som sagt, reglerbar fläkt antingen på skorsten eller typ Pax eller rentav en frånluftsvämepump. :confused:

2008-05-13, 18:54
Citera |  #7

Fullvärdig medlem

Län: västra götaland
Råkade faktiskt se luft gå åt fel håll i springventilaer på mitt hus en gång. Det var innan jag hade köpt det och jag var och tittade som spekulant en svinkall vinterdag. De förra ägarna var hyggligt snåla så ventilationen (mekanisk frånluft) var säker nedvriden på min, eller avstängd. Då var det var stora rimfrost-rosor på takfoten utanför alla ventiler. Fast då satt det ju i värsta fall en stoppad fläkt ivägen och så var ju inte kanalsystemet byggt för självdrag förstås.

Senast redigerad av Allium 2008-05-13 18:55. Anledning: Rättat stavning...

2008-05-13, 19:03
Citera |  #8

Fullvärdig medlem

Där ser man! Ja, folk kan verkligen ställa till det ibland.

2008-05-13, 21:41
Citera |  #9

FrittDrag_IIs avatar
Senior medlem

Medlem: feb 2007
Län: Halland
Det Allium beskriver är inget ovanligt när folk stänger av frånluftsfläkten (vid F-vent) .. fukten vill utjämna och tar korta vägen ut genom friskluftsventilen.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons