9 387 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
koppla från(varm)luften från AC till 495an
Hej,
Vi har haft det så himla varmt hela sommaren så nu har jag äntligen investerat i en 45kg mobil AC till vardagsrummet (som även kyler somrummen med dörren öppen).
Enligt istruktionboken skall jag leda ut den varma luften (och kondensen, då detta sker via vamluften och därmed finns ingen behållare) via en 130mm rör genom att lägga lämna ett fönster på glänt med röret utstickande...
Nu ha jag gjort en egen version där ja kopplat 130mmrörer viomkopplare till en 100mm vanlig flexirör som man har till tex torkskåp. Denn rör ha jag hänt upp framför frånluftsuttaget i bastun sm leder luften till vår IVT 495a.
Fördelarna är:
a) jag återanvänder varmluften för att varma vatten/lagra i slangen på backen
b) slipper ha fönstret på glänt=får in massa spindrlar då vi har sjukt många sådana i år..
Nackdelar:
Vet ej och det är här jag behöve er hjälp. Kan jag paja pannan /övriga ventilationen genom detta? Finns det risk för överhttning/brand då jag smalat ner slangen från 130mm till 100?
Finns det andra som har tänkt likadant?
Vi har haft det så himla varmt hela sommaren så nu har jag äntligen investerat i en 45kg mobil AC till vardagsrummet (som även kyler somrummen med dörren öppen).
Enligt istruktionboken skall jag leda ut den varma luften (och kondensen, då detta sker via vamluften och därmed finns ingen behållare) via en 130mm rör genom att lägga lämna ett fönster på glänt med röret utstickande...
Nu ha jag gjort en egen version där ja kopplat 130mmrörer viomkopplare till en 100mm vanlig flexirör som man har till tex torkskåp. Denn rör ha jag hänt upp framför frånluftsuttaget i bastun sm leder luften till vår IVT 495a.
Fördelarna är:
a) jag återanvänder varmluften för att varma vatten/lagra i slangen på backen
b) slipper ha fönstret på glänt=får in massa spindrlar då vi har sjukt många sådana i år..
Nackdelar:
Vet ej och det är här jag behöve er hjälp. Kan jag paja pannan /övriga ventilationen genom detta? Finns det risk för överhttning/brand då jag smalat ner slangen från 130mm till 100?
Finns det andra som har tänkt likadant?
Nackdelen med att minska ner på storleken på slangen från AC är att den kanske inte får tillräcklig kylning (kan vara risk att den löser ut och stannar). Beror även på hur lång slang du använder.
Dock ingen större risk för brand.
Då frånluften i din 495 bara värmer markslingan (för det är väll en sådan?) är det ingen större risk att den skall ta skada.
En ren frånluftsvärmepump hade nog inte tyckt om för varm frånluft längre tid.
Finns en risk att AC stör ventilationen om du ansluter den tätt mot kanalen/frånluftsdon.
Dock ingen större risk för brand.
Då frånluften i din 495 bara värmer markslingan (för det är väll en sådan?) är det ingen större risk att den skall ta skada.
En ren frånluftsvärmepump hade nog inte tyckt om för varm frånluft längre tid.
Finns en risk att AC stör ventilationen om du ansluter den tätt mot kanalen/frånluftsdon.
he på er,
har kört ovanstående koppling i några timmar nu och här är facit:
a) ovanvåningen fungrar bra, den kyler ner fint och varmluften försvinner i röret (som har blivit ganska varm, men ändå ino ramen av vad som är ok) MEN här är kruxet...
varmluften sprutas ut ur de andra (frånluften) i badrum, kök , tvättstuga och klädkammare på nedervåningen...de vill säga istället för att suga in luft, sprutar dessa ut varmluft...
..Hm...det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig...vet int ifall jag vågar skruv upp fläkten på pannan...
därmed ärde uppenbart att luftcirkulationen på nedre plan är satt ur spel
,
har kört ovanstående koppling i några timmar nu och här är facit:
a) ovanvåningen fungrar bra, den kyler ner fint och varmluften försvinner i röret (som har blivit ganska varm, men ändå ino ramen av vad som är ok) MEN här är kruxet...
varmluften sprutas ut ur de andra (frånluften) i badrum, kök , tvättstuga och klädkammare på nedervåningen...de vill säga istället för att suga in luft, sprutar dessa ut varmluft...
..Hm...det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig...vet int ifall jag vågar skruv upp fläkten på pannan...
därmed ärde uppenbart att luftcirkulationen på nedre plan är satt ur spel
,
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
nu har jag tagit ut frånluftsdon och tryckt in slangen i hålet där iställt, det kan vara det som täller till det. Borde kanske hängden på samma sätt som t.ex torkskåp..FrittDrag_II skrev:
flexislangen som jag nvänder är av tunnplats och metalspiral och är tre meter lång.
Där är rätt bra fart på fläkten i en sådan där protabel AC (en hel del värme som skall transporteras bort).
Orkar inte din fläkt i pannan att suga bort den luft som AC'n blåser in får du problem som du redan märkt, du får testa att höja farten på fläkten i pannan.
Orkar inte din fläkt i pannan att suga bort den luft som AC'n blåser in får du problem som du redan märkt, du får testa att höja farten på fläkten i pannan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden