hej. köpte nu i december ett enplanshus med källare från -74. det är självdrag finns en ventil i källaren och två st i badrummet på övervåningen.
dom i badrummet är plaserade, en i väggen och en vertikalt upp igenom taket, det immar igen väldigt mycke när man duschar och tar jätte lång tid innan det går bort, tänkte då att jag ska sätta igen den väggplaserade ventilen och sätta en kanalfläkt i den vertikala som går ut igenom taket.

värmer huset med vedpanna men ingen vetilation med skorstenen.

nu har jag som tilluft tagit bort 15-20cm tätningsliat i överkant fönster och sen drar det ju lite överallt ifrån. bör jag sätta in någon extra tilluftsventil? vill inte ha allt för mycket värmespill.

dålig ekvation jag vet.

eller ska jag montera en kanalfläkt, och bara strypa den andra ventilen i väggen lite så det finns luft att ta av och låta rästen suga från dragställen som
fönster mm

tackar för svar och hoppas ni förstår.

mvh//john

Tja har läst lite mer nu och kommit till en lösning att jag ska ha självdrag och en temperaturstyrd fläkt på taket.

Så min fråga nu ska jag sätta igen den andra ventilen i badrummet som sitter i väggen? Den är ju lika stor som utkanalen så då kan det ju inte dra så mycket från dom andra rummen?

Dörrar har jag fixat släpper igenom lufti överkant och underkant till badrummet.

Om du har en fläkt som drar ut luft genom taket bör den kanske vara fuktstyrd, inte temperaturstyrd.
Du behöver nog ingen extra ventil till badrummet för tilluft. Det suger nog in tillräckligt från dörren mm.

Jag ser heller ingen anledning till att släppa in luft utifrån in i badrummet. Det är väl bättre att utnyttja ventilationen i andra rum i huset, och låta luft från dessa rum gå in i badrummet och ut på taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.