Funderar på hur man ska installera ett FTX i en 2plans villa med källare från 1928.
Det finns vissa rör dragna av tidigare ägare som går att använda men sen är det 2 rum och källare som det inte finns några bra väg att nå om inte...
Skorstenen går centralt i huset och används inte längre eftersom det är fjärrvärme i huset.
Skulle man kunna använda gammla imkanalerna för att dra rör/slang i för till/frånluft. Det skulle göra jobbet mycket enklare och snyggare.
vad skulle vara nackdelen att göra det? Själv funderar jag på fukt eftersom den ventilation som idag är i skorstenen skulle försvinna.

Mina föräldrar har ett stenhus från 50-talet där de vid en radonsanering satte in ett FTX-aggregat. Där använde min far inkanaler i skorstenen för att komma mellan våningarna. Det fungerar mycket bra. Tror inte han har dragit slang i dem utan han har bara anslutit spirorör till murstocken liksom. Allt är injusterat och godkänt. Har funkat i drygt 20 år nu.

Huset var från början uppvärmt med kol/olja men har numera bergvärme så skorstenen har bara två pipor kvar som används till braskaminer.

Det är en risk att trycka in fuktig luft (frånluft) i en murad skorsten med tanke på kondens. Med slang är det inga problem, men den kan vara knepig att få på plats.

Hur har de gjort för att täta i skorstenen ovanför rören?
Borde det inte vara problem med kondens idag också eftersom kanalerna är ventilation med självdrag?

Måste det vara metall slang eller går det med plast (böjligare)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.