Jag tänkte installera en ventilationsfläkt och har en del frågor, framförallt se om jag tänkt rätt.
Man ska ha utgående ventilation i kök, badrum, tvättstugor och toaletter. Problemet är att jag vara har kök, badrum och en toa i ena änden. Dessutom har köket en spisfläkt som går via egen kanal upp i murstocken.
Då återstår det ju bara badrum och toalett. Huset är 250kvm stort och med formeln 0,35l/s X area i kvm ger ett behov på 87,5 liter/s. Därmed tänkte jag installera följande fläkt.
Max luftflöde: 118l/s (425m³/h).
http://www.soliduct.com/isolerad-flakt-ire-125c/p-1502.htm
Fläkten installeras så klart på kallvinden...
Jag hade tänkt köra 125mm ventilationsrör i hela systemet.
Tilluftsventilerna är av äldre modell som man kan öppna och stänga efter behov. Eventuellt byter vi till 3-glasfönster och använder då istället tilluftsventilerna på dessa.
Den lilla toaletten kommer jag installera en väggventil mot hallen eventuellt för att inte få ett gigantiskt undertryck i detta lilla utrymme.
Kommer detta fungera?
Man ska ha utgående ventilation i kök, badrum, tvättstugor och toaletter. Problemet är att jag vara har kök, badrum och en toa i ena änden. Dessutom har köket en spisfläkt som går via egen kanal upp i murstocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då återstår det ju bara badrum och toalett. Huset är 250kvm stort och med formeln 0,35l/s X area i kvm ger ett behov på 87,5 liter/s. Därmed tänkte jag installera följande fläkt.
Max luftflöde: 118l/s (425m³/h).
http://www.soliduct.com/isolerad-flakt-ire-125c/p-1502.htm
Fläkten installeras så klart på kallvinden...
Jag hade tänkt köra 125mm ventilationsrör i hela systemet.
Tilluftsventilerna är av äldre modell som man kan öppna och stänga efter behov. Eventuellt byter vi till 3-glasfönster och använder då istället tilluftsventilerna på dessa.
Den lilla toaletten kommer jag installera en väggventil mot hallen eventuellt för att inte få ett gigantiskt undertryck i detta lilla utrymme.
Kommer detta fungera?
Utöka frånluften till att även täcka följande rum, klädkammare, pannrum (lite beroende på vad ni har för uppvärmning), garderoberna bredvid pannrummet och eventuellt även "valv"et.
Vad har du för rum uppe/nere?
FTX är oftast betydligt bättre än bara mekanisk frånluft.
Vanliga köksfläkten bör alltid ligga utanför den vanliga ventilationen.
Klädkammare och pannrum ska bort... jag kommer ha garderober istället och hallen ska bli större.Demmpa skrev:Utöka frånluften till att även täcka följande rum, klädkammare, pannrum (lite beroende på vad ni har för uppvärmning), garderoberna bredvid pannrummet och eventuellt även "valv"et.
Jag kommer göra som så här... jag installerar frånluft-system nu, men förbereder för ett FTX-system samtidigt. Jag ska ju ändå riva bort vindsgolvet så då kan jag lika bra dra ner lite rör. Jag känner att jag just nu vill lägga pengarna på annat, men att ventilation i huset ändå är bra att ha
Så här tänkte jag göra ungefär...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag ska förbereda för ett FTX-system, går det då bra att köra 160mm rör och ventiler rakt av? I slutänden är det väl ändå ventilerna man justerar flödet på? Det är väl värre om man kört ner dimensionen med muffar (fel ord), för då begränsar man ju det maximala flödet. FTX-fläkten har 160mm på alla in och utgångar.
Gissar på att man får ta hem en ventilationsgubbe som justerar värdena, men man måste ju ha rätt rör i systemet först och främst, så ett svar på frågan ovan vore trevligt!
Gissar på att man får ta hem en ventilationsgubbe som justerar värdena, men man måste ju ha rätt rör i systemet först och främst, så ett svar på frågan ovan vore trevligt!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
DanielF skrev:Om jag ska förbereda för ett FTX-system, går det då bra att köra 160mm rör och ventiler rakt av? I slutänden är det väl ändå ventilerna man justerar flödet på? Det är väl värre om man kört ner dimensionen med muffar (fel ord), för då begränsar man ju det maximala flödet. FTX-fläkten har 160mm på alla in och utgångar.
Citerar och bumpar mig själv...
Även om nu varorna är skickade så vore det toppen om jag kunde få ett svar på mina frågor. Vore brutalt dåligt om jag dessutom installerade fel grejer...
En liten fundering, kan inte se några ljuddämpare på tilluften? Ser ut som att du ritat in det på frånluften..DanielF skrev:
Sen hade nog jag projekterat in tilluft i både biljardrum och finrummet..
Personligen hade jag dragit ut en 160-stam och sen grenat av med 125.. Kan bli svårt att justera ner tillräckligt med 160-don utan att få turbulensljud i donen..
Edit: i nyinstallation brukar man även projektera in frånluftsgrundflöde i köket (ovk-krav?)
Redigerat:
Extra ljuddämpare har jag köpt, bara missade att rita in den på bilden. Saken är att jag först kommer köra ett frånluftssystem men det kommer vara förberett för ett FTX.
Kanske jag kan göra så att de första avstickarna monteras med 125mm och de i slutet monteras med 160mm. Jag vill ju inte slänga det jag redan köpt. Blir det bättre tro?
Min tanke var att badrummet och toan ligger så pass nära köket att det vore overkill att köra frånluft i köket också. Dessutom kör jag ju köksfläkten när jag lagar mat.
Kanske jag kan göra så att de första avstickarna monteras med 125mm och de i slutet monteras med 160mm. Jag vill ju inte slänga det jag redan köpt. Blir det bättre tro?
Min tanke var att badrummet och toan ligger så pass nära köket att det vore overkill att köra frånluft i köket också. Dessutom kör jag ju köksfläkten när jag lagar mat.
Bäst hade det blivit om nån som verkligen kan ventilation hade projat det åt dig, men det kommer troligtvis fungera ändåDanielF skrev:Extra ljuddämpare har jag köpt, bara missade att rita in den på bilden. Saken är att jag först kommer köra ett frånluftssystem men det kommer vara förberett för ett FTX.
Nu är jag osäker på hur det är i privata fastigheter, men i bostadsrätter samt hyresrätter måste du ha ett grundflöde i köket oavsett vad du har för lösning för spiskåpa/spisfläkt för att få en godkänd ovk..
I alla nyinstallationer jag har gjort av ftx-system har vi installerat grundflödesdon i köket som tar ut 8-10 liter.. (Även privata fastigheter)
Jag hade inte chansat och struntat i det, det kan ställa till problem vid eventuell besiktning..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
160mm är stort för donen. 125mm hade antagligen varit bättre med en 160mm stam. MEN det kan säkert funka (med reservation för oljud) se bara till att du inte drar några avstick tidigt på stammen med mindre diamenter, då kommer de att dimensionera hur mycket undertryck du måste ha för att uppnå rätt flöde i det mindre utsuget, dvs du kan behöva större fläkthastighet och mer strypning på de längre bort. (Har själv lyckats med det eftersom jag inte orkade byta ett avstick som redan fanns. Ångrar det och skall fixa till det när det lider).DanielF skrev:
Men jag är ingen expert, det finns dock sådana här.