Hej

Bor i ett 70-tals souterränghus som verkar byggt utan mycket till ventilation, och i och med införande av bergvärme är självdraget i skorstensstocken också minimalt.

Vi har länge pratat om att göra något åt detta, och nu har jag kommit över ett FTX-aggregat som står i garaget, frågan är bara vad jag gör av det och om det är rätt pryl.... Systemet är en Villavent VR-400 från 2009. Jag är sugen på att installera i stort sett allt själv.

Situationen idag:
Övervåning: kök, ett badrum, tre sovrum samt vardagsrum. Alla sovrum har ett redan installerat tilluftdon från vinden, men som inte är inkopplat till något på vinden, bara igenpluggat. I övrigt inget på övervåningen som kan kallas självdrag, mer än glipor i fönster etc. i badrummet finns en ventil som inte gör mycket nytta.

Undervåning: Toalett och tvättstuga som har frånluftsdon i skorstensstocken. Tilluft i alla souterrängrum bakifrån.

Plan A:
Att installera FTX-systemet på vinden och koppla in de tre rören som redan finns i sovrum med tillluft. Frånluft tas från existerande don i badrum samt ett nytt don i köket. Aggregatet matas med frisk luft från vinden, och frånluften släpps ut i existeranade huv från badrummet.

Med denna plan får vi det akuta behovet tillfredsställt, dvs dålig luft i sovrummen och dålig ventilation i badrummet.

Plan B
Att utöka plan A med även en kanal ner till undervåningen. En sådan kanal finns redan för tilluft från vind till nedervåning, har tidigare används för ett litet pentry där nere. För frånluft skulle man kunna nyttja de kanaler som finns i skorstensstocken, genom att öppna upp dessa i vinden, och täcka kanalerna på skorstenen.

Med denna plan får vi även viss ventilation på nedervåningen, vilket vore trevligt men egentligen inte löser något akut problem. Så frågan är om det är onödigt jobb, och kanske också för mycket för det aggregat jag har kommit över.

En fråga är vad jag gör av de tilluft som finns i souterrängdelen idag. Skall dessa pluggas igen?

Frågor jag gärna vill ha svar på:
* Skall jag går för plan A eller B?
* Duger mitt aggregat?
* Skall aggregatet monteras på skorstensstocken eller på en takstol, med tanke på ljud och resonans?
* Vad för dimensioner på rör är vettigt? Störst fråga till undervåningen där jag bara kan få in en kanal för tilluft, som eventuellt kan splittas till att serva 2-3 rum.

Tack för alla svar!

Mvh Jakob

För att ett FTX-aggregat ska fungera fullt ut så ska alla självdragsventiler/don/mm stängas.
Ett hus mår bäst om det är lite undertryck i huset, mao lite mer frånluft än tilluft.

Frånluft ska/bör tas från "dåliga" rum som kök, toa, bad, tvättstuga, klädkammare, förråd, mm
Tilluft ska/bör tas till "bästa" rummen som sovrum, vardagsrum, gillestuga, arbetsrum, mm.
Det bör vara mer frånluft i källare/souterräng än det är från övervåning.
Stamledning till/från aggregat bör vara minst lika stor som anslutningarna till aggregatet, anslutningarna till luftdonen brukar vara antingen 100 eller 125mm, ju större rör (och luftdon) ju mindre luftbrus blir det.

Rekommenderad luftomsättning är att all luft ska bytas ut varannan timme.

För mer precisa hjälp så underlättar det om du lägger upp husritningarna.

Redigerat:
Om du ändå ska dra rör och installera FTX så dra ett rör för uteluft (det du kallar frisk luft) till en yttervägg eller taket. Luften på vinden blir varm på sommaren och oftast finns det mycket damm och skräp på en vind.

Aggregatet kan du lägga på reglar på takstolarna. Det finns mattor på Biltema att köpa som du kan lägga under för att att minska vibrationer och ljud.

Tänk på att du också måste ha ljuddämpare på till och frånluft på aggregatet. Det är också att rekommendera att du sätter ljuddämpare vid alla tilluftsdon. Det finns en flexibel typ som monteras direkt på ventilationsdonet innan man går över till spirorör.

Dimensioner beror på vilka sträckor det handlar om. I mitt system i ett enplanshus på 170 m2 är det 160 mm närmast aggregatet. Efter första förgreningen är det 125 mm. Resp förgrening för till och frånluft är 100 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.