Hej
Vi har ett hus byggt 1979 i vilket upplever vi har bra ventilation men skulle gärna vilja förbättra på toaletten samt att vi en dag skulle vilja byta fläkt i köket och behöver lite tips och råd.

Första frågan är, vad är det för typ av fläktsystem vi har.
Toaletterna (2st, en i källaren och en på övervåning) samt kök och tvättstuga verkar vara sammankopplade och att allt kan ökas med hjälp av fläktsystemet. Ja jag vet att jag kanske borde veta termen men vet inte hur det benämns och därav svårt att söka svar själv.
När jag vet det så kommer jag kunna hitta fläktar antar jag. Har haft svårt att hitta såna med styrning som jag upplevt det.

Vi funderar även på att sätta in fuktstyrda extrafläktar kopplade till vanliga ventilationen på toaletterna och tvättstugan. Är det lämpligt att man gör utan att man har igång "centralfläkten" genom att satt igång max via köksfläkten? Det jag funderar på är om ventilationskanalen inte tar hand om det som extrafläktarna blåser upp och att det blir något problem i rören.

Hoppas ni förstår mina frågor och har överseende med jag inte kan basic saker :-)

Tacksam för hjälp!

Det tycks vara en centralventilation (takfläkt) med tyristorstyrning. Då är väl förmodligen hygienutrymmen samt tvättstugan sammankopplade med denna. Kåpan ovan spisen fär troligen försedd med forceringsspjäll så när du vrider på vredet öppnar ett spjäll i kåpan och varvtalet ökar på fläkten. Suveränt villasystem men man måste ju också ha ventiler så luften kan komma in.
Kolla med denna länkoch skicka gärna en ritningmed frågor.
http://se.ostberg.com/29e60453-aaea-4aff-8875-992f050820de

Redigerat:
Det systemet kallas för "Mekanisk frånluft" eller F-system. Det är ingen bra ide att sätta in fläktar som trycker in i system då risken är att du trycker ut luften i ett annat rum när fläkten startar. Om du vill öka frånluften i badrummen så är det bättre att sätta fläkten genom ytterväggen så att den blåser luften rätt ut.

Precis som #3 och jag #2 skrivit. Jag anser att du inte ska komplettera med några fläktar utan be någon justera in de du har och se till att det finns ventiler eller motsv så luften kommer in och sedan ut genom kök, toa/dusch/tvätt. En injustering kan göra skillnad på 30-300 m3 luft i timmen som vädras ut så det lönar sig. Jag har ett F-system med ständig grundventilation via takfläkt samt en Franke Alliance som även har en tyst motor med styrning av centralfläkten. Se länk.
http://www.franke.com/kitchensystems/se/sv/home/produkter/bymodelrange/flaektar.html

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.