Om du menar filtret på uteluften så fyller väl det en del funktioner.
Du får in ren luft i huset.
Du slipper få in skit i värmeväxlaren vilket leder till minskad verkningsgrad och ev driftstörningar.
Skiten torde väl dessutom kunna leda till ohälsosamma påväxter i samband med ev kondens.
Så det är nog ingen vidare bra idé att skippa filtret.
Du får in ren luft i huset.
Du slipper få in skit i värmeväxlaren vilket leder till minskad verkningsgrad och ev driftstörningar.
Skiten torde väl dessutom kunna leda till ohälsosamma påväxter i samband med ev kondens.
Så det är nog ingen vidare bra idé att skippa filtret.
Det finns ju rätt många hus med självdrag eller bara mekanisk frånluft, hur klarar sig de människorna?
Jag förstår att det är mindre bra att få in skit i aggregatet pga verkningsgrad på fläktar mm, men jag har bytt filter varje år och de ggr jag tittar in så inte är det rent i aggregatet, damm å skit överallt, men givetvis blir det inte bättre utan filter.
Men det jag funderar mest på är ändå skiten i filtret, efter jag bytt filter, dessa snuskiga äckliga filter, ser inte kloka ut innuti, deras uppgift är ju att rena, men efter ett tag är de ju inte rena, de ska ju samla upp skit, sen ska luften gå genom detta filter tills man byter, hur bra är de för hälsan?
Mvh
Bambi
Jag förstår att det är mindre bra att få in skit i aggregatet pga verkningsgrad på fläktar mm, men jag har bytt filter varje år och de ggr jag tittar in så inte är det rent i aggregatet, damm å skit överallt, men givetvis blir det inte bättre utan filter.
Men det jag funderar mest på är ändå skiten i filtret, efter jag bytt filter, dessa snuskiga äckliga filter, ser inte kloka ut innuti, deras uppgift är ju att rena, men efter ett tag är de ju inte rena, de ska ju samla upp skit, sen ska luften gå genom detta filter tills man byter, hur bra är de för hälsan?
Mvh
Bambi
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan filterna vara utformade som så att trots att det sitter massa äcklig skit i dem så kommer luften ut ren efter? Låter otroligt om det är så och frågan jag ställer mig är om filterna sitter där för aggregatets funktion mer än för att ge oss människor ren luft?
Om det är så och man inte ha några pollen/allergiproblem så kanske man kan köra utan filter och i stället rengöra aggregatet en gång i månaden då mitt sitter väldigt tillgängligt.
Kanske kommer någon insatt i FTX och reder ut detta för oss
Mvh
Bambi
Om det är så och man inte ha några pollen/allergiproblem så kanske man kan köra utan filter och i stället rengöra aggregatet en gång i månaden då mitt sitter väldigt tillgängligt.
Kanske kommer någon insatt i FTX och reder ut detta för oss
Mvh
Bambi
Jag förstår hur du menar men det gäller ju att byta filtren tillräckligt ofta. Det kan vara flera gånger per år om man bor där det är väldigt smutsig uteluft.
När det gäller självdrag och tilluftsventiler i samband med mekanisk frånluft så transporteras ju luften mycket kort väg (bara genom en vägg eller fönsterventil) när den kommer utifrån och in.
I ett FTX-system så har du långa kanaler där partiklar damm och så vidare avlagras på ytorna i rören, speciellt om du kör utan filter. Dvs du har en stor sammanlagd area som luften ska passera innan den kommer in i huset och där smuts och bakterier kan fastna och gro. Klart man kan rengöra kanalerna ofta så slipper man den risken men det känns enklast att använda och byta filter.
När det gäller självdrag och tilluftsventiler i samband med mekanisk frånluft så transporteras ju luften mycket kort väg (bara genom en vägg eller fönsterventil) när den kommer utifrån och in.
I ett FTX-system så har du långa kanaler där partiklar damm och så vidare avlagras på ytorna i rören, speciellt om du kör utan filter. Dvs du har en stor sammanlagd area som luften ska passera innan den kommer in i huset och där smuts och bakterier kan fastna och gro. Klart man kan rengöra kanalerna ofta så slipper man den risken men det känns enklast att använda och byta filter.
Det var förr man gick ut för att få "en nypa frisk luft" Idag används tom F7-filter, till filtertillverkarnas förtjusning, för att rena frånluften i växlaren. Frånluftskanalerna är de som blir skitigast och de filtreras som sagt,först när de kommer in i aggregatet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bambi, skall vi göra en liten enkel liknelse?Bambi skrev:Kan filterna vara utformade som så att trots att det sitter massa äcklig skit i dem så kommer luften ut ren efter? Låter otroligt om det är så och frågan jag ställer mig är om filterna sitter där för aggregatets funktion mer än för att ge oss människor ren luft?
Om det är så och man inte ha några pollen/allergiproblem så kanske man kan köra utan filter och i stället rengöra aggregatet en gång i månaden då mitt sitter väldigt tillgängligt.
Kanske kommer någon insatt i FTX och reder ut detta för oss
Mvh
Bambi
Du har väl bryggt kaffe någon gång?
Titta så mycket "skit" det sitter i melittafiltret.
Och ändå är kaffet klart och välsmakande.
Förstår du?
Filtrets funktion är naturligtvis dubbel.
Dels att filtrera bort pollen, damm, insekter, sot osv så att det inte kommer in i vår inomhusluft.
Dels att hålla värmeväxlare och fläktar i apparaten rena. Därför stter filtren före värmeväxlaren.
Sedan finns det filter av olika klass, som filtrerar bort partiklar av olika storlek.
Ned till de finaste som inte släpper igenom bakterier och andra mikroorganismer.
Roterande vvx har/eller åtminstone hade en renblåsningssektor som skickade den första delen av tilluften i retur till frånluftssektionen. Tätare filter blir på bekostnad av fläkteffektsförlust och får ställas i rimligt förhållande till denna.Och öppna aldrig ett fönster så det kan komma in ofiltrerad luft.
God kväll,
Kaffejämförelsen gillade jag inte, där filtreras ju bönorna som ska sätta smaken bort, jag vill inte ha smaken av döda insekter å mögel i min tilluft.
Men tänkte inte på kanalerna och förstår att det samlas en del skit främst i de fuktiga frånluftskanalerna. Jag misstänker att mina kanaler är ordentligt smutsiga och undrar om det är något man behöver bryr sig om, om ventilationen funkar och man byter filter när de blir smutsiga?
Nu vet jag att allt är inställt för att ge undertryck i huset och undrar därför om det är dumt att köpa lite otätare filtermatta och klämma som ett lock ovanför påsfilterna med tanke på att det kan förstyra undertrycket?
Jag har nämligen olika filtertäthet på filterna idag, vad händer om jag lägger samma otäta filter för grovfiltrering som lock på båda med tanke på undertrycket?
Och till sist ska jag köpa ett mobilt påsfilter som jag kan ha framför näsa och mun när jag går ut
Mvh
Bambi
Kaffejämförelsen gillade jag inte, där filtreras ju bönorna som ska sätta smaken bort, jag vill inte ha smaken av döda insekter å mögel i min tilluft.
Men tänkte inte på kanalerna och förstår att det samlas en del skit främst i de fuktiga frånluftskanalerna. Jag misstänker att mina kanaler är ordentligt smutsiga och undrar om det är något man behöver bryr sig om, om ventilationen funkar och man byter filter när de blir smutsiga?
Nu vet jag att allt är inställt för att ge undertryck i huset och undrar därför om det är dumt att köpa lite otätare filtermatta och klämma som ett lock ovanför påsfilterna med tanke på att det kan förstyra undertrycket?
Jag har nämligen olika filtertäthet på filterna idag, vad händer om jag lägger samma otäta filter för grovfiltrering som lock på båda med tanke på undertrycket?
Och till sist ska jag köpa ett mobilt påsfilter som jag kan ha framför näsa och mun när jag går ut
Mvh
Bambi
Redigerat:
Det finns många som inte bryr sig om att byta filter dels för kostnaderna samt att man inte litar på filtrens funktion.
Men då finns det ingen anledning att ha ett FTX aggregat alls.
Utan filter blir verkningsgraden i ett FTX aggregat så dålig att hela idén med återvinning försvinner.
Om filterna, eller aggregatet är totalt fulla med skit finns det inget flöde vilket innebär att aggregatet lika gärna kan vara avstängt.
Du har en klar poäng i det du skriver.
FTX i villor, med såpass låga flöden som trots allt en villa har och priset på filter som inte är gratis precis.
Med dessa två faktorer är det svårt att räkna hem det ekonomiskt rent energibesparingsmässigt.
Det är inomhusklimatet som blir klart bättre än vid ren fråluftsventilation som man betalar för.
Vänligen B2b2
Men då finns det ingen anledning att ha ett FTX aggregat alls.
Utan filter blir verkningsgraden i ett FTX aggregat så dålig att hela idén med återvinning försvinner.
Om filterna, eller aggregatet är totalt fulla med skit finns det inget flöde vilket innebär att aggregatet lika gärna kan vara avstängt.
Du har en klar poäng i det du skriver.
FTX i villor, med såpass låga flöden som trots allt en villa har och priset på filter som inte är gratis precis.
Med dessa två faktorer är det svårt att räkna hem det ekonomiskt rent energibesparingsmässigt.
Det är inomhusklimatet som blir klart bättre än vid ren fråluftsventilation som man betalar för.
Vänligen B2b2
