M
Bambi skrev:
Kan filterna vara utformade som så att trots att det sitter massa äcklig skit i dem så kommer luften ut ren efter? Låter otroligt om det är så och frågan jag ställer mig är om filterna sitter där för aggregatets funktion mer än för att ge oss människor ren luft?

Om det är så och man inte ha några pollen/allergiproblem så kanske man kan köra utan filter och i stället rengöra aggregatet en gång i månaden då mitt sitter väldigt tillgängligt.

Kanske kommer någon insatt i FTX och reder ut detta för oss

Mvh
Bambi
Filtren släpper ju inte igenom skiten, deg är därför de se skitiga ut. Utan filtret hade all den där skiten dragits in i fläktsystemet och jn i huset. Men du har rätt, ett grovfilter som är fullt av skit kan fånga upp organiskt material där det sen börjar växa bakterier och mögel som kan släppas igenom. Byt filtren tillräckligt ofta för att slippa detta. Hur ofta ser du på filtrets skitighet. :)

Hemmakatten
Om nu inneluften är så skitig att man måste ha filter och byta ofta, så undrar man ju hur någon människa vågar vistas utomhus?:eek:

Hemmakatten skrev:
Om nu inneluften är så skitig att man måste ha filter och byta ofta, så undrar man ju hur någon människa vågar vistas utomhus?:eek:
Under pollensäsongen så märker du det när det har regnat på altanen hur ren uteluften är.. Har annars fina bilder på
hur skitigt frånluft kanalerna kan vara efter 20års drift... FTX_10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytte våra filter i höstas efter lite drygt ett års drift och fyy vad äckliga och fulla med skit de var. Efter bytet vart det en klart märkbar förbättring av inne luften
From nu är det filterbyte minst 2 ggr om året.

Till vårt aggregat går det att köpa till nått som kallas hybridfilter som ska hjälpa till att hålla borta pollen och annat skit. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hjälper de? Vi har en del pollenallergi i familjen nämligen.

noone70 skrev:
Bytte våra filter i höstas efter lite drygt ett års drift och fyy vad äckliga och fulla med skit de var. Efter bytet vart det en klart märkbar förbättring av inne luften
From nu är det filterbyte minst 2 ggr om året.

Till vårt aggregat går det att köpa till nått som kallas hybridfilter som ska hjälpa till att hålla borta pollen och annat skit. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hjälper de? Vi har en del pollenallergi i familjen nämligen.
Det beror lite på vilket aggregat du har. F7 är klassningen för pollenfilter. Kolla med tillverkaren alternativt finns filterboxar att köpa som du kan koppla in. Beror även på vilken typ av växlare du har. Vissa typer av aggregat har 2st filter typ Grovfilter och finfilter. Själv installerade jag ett mycket enkelt grovfilter extra i en filterbox på frånluften till aggregatet och till-luften till aggregatet för att mindre skit skulle hamna i aggregatets filter. Jag dammsuger grovfiltret 1 gång i månaden för att det inte ska sätta igen sig och det behövs. Grovfiltretn har samlat upp mycket skit, Damm och insekter....

På heru så är det filterlarm var 6e månad.
Brukar köpa nytt inför vintern och inför sommar så dammsuger jag filterna, om jag inte kommit över filterpar till bra pris.
Har sett att priset på filter verkar gå upp och ner en hel del.
Betalat som billigast 400kr för 1 par F7 och sett att ibland får man betala typ 800kr för samma.

Men det är sant, filterna är riktigt skitiga och det är nästan frånluftfiltret som är mest skitig iaf mer findam som samlats upp i det.

Var köper du för 400?

Mvh
Bambi

b2b2 skrev:
Det finns många som inte bryr sig om att byta filter dels för kostnaderna samt att man inte litar på filtrens funktion.
Men då finns det ingen anledning att ha ett FTX aggregat alls.

Utan filter blir verkningsgraden i ett FTX aggregat så dålig att hela idén med återvinning försvinner.
Om filterna, eller aggregatet är totalt fulla med skit finns det inget flöde vilket innebär att aggregatet lika gärna kan vara avstängt.
Har man ett äldre aggregat med korsvärmeväxlare som vi har (från år 1996) så finns det inga avancerade filter att tillgå, då e det diskbara metallfilter som gäller. Ett vid uteluftintaget direkt innan växlaren och ett på frånluftskanalen innan växlaren, syftet med dessa verkar främst vara att skydda de känsliga värmeväxlarpaketet och renar nog inte luften nämnvärt. Vi får in friskluft i huset det e värt mycket, är man extra känslig för pollen och har allergier i familjen kan jag tänka mig att avancerade filter kommer mer till sin rätt, men tror att många nya aggregat på marknaden är överskattade och att man lätt kan bli paranoid med alla krav på filtertyper. Ett råd är att köra billiga filter som inte äventyrar funktionen på aggregatet.

Underhållet vi har är en dammsugning av vårt aggregat (växlare+rotorbladen) 2 ggr/år. Frånluftskanalerna gjorde jag rent när vi flyttade in, de såg då ut ungefär som på bilden längre upp i tråden. Kan tänka mig att detta kan behövas göras 1ggr/5e år. Metoden var enkel, köpte en ny toaborste ställde mig på en stol under samtliga frånluftsdon, avlägsna donen med ett lätt ryck neråt och skrapade ur all skit ca 1 m in i kanalerna och hade dammsugaren beredd i andra handen. Ett tips är att man ser ganska enkelt om det har blivit rent i kanalen med att aktivera lampan på mobilen o filma upp i böjen ett 10-tal sekunder så ser du sedan på filmen om det behöver rensas mer. Och allt detta är gratis (förutom toaborsten) och du får ett mycket effektivare FTX-system.!

Om vi nu måste byta ut vårt kära FTX-aggregat framöver, vilket aggregat har den billigaste driftkostnaden/år med tanke på de filterbyten som krävs?

Att man inte har filter i självdragssystem beror på att tryckfallet i filtret kommer att hindra flödet för ingen fläkt finns som kan kompnsera för detta. I ett frånluftssystem skulle det gå men man skulle få alldeles för stort undertryck (=tryckfallt över filtret) i huset.

Hemmakatten skrev:
Vi är skapta med filter i näsa o hals, ganska avancerade sådana med flimmerhår o slem som stoppar det mesta... det finns många anledningar till varför människor väljer att vistas inomhus. Det farliga är när luftomsättningen är näst intill noll och fukten i huset inte kan ventileras ut, möglet får fäste och livlängden på husets material fortkortas.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.