Hade sotare här i torsdags som provtryckte skorstenen. Såg bra ut enligt honom, några minimala otätheter men inget hinder för att börja trivselelda. Skulle premiärelda på kvällen men det slutade inte som vi hade tänkt oss (korvgrillning med barnen).

Det var visserligen inget vidare drag i öppna spisen (som för övrigt ligger på övervåningen) men det mesta av röken gick ändå åt rätt håll, dvs upp i skorstenen. Problemet var bara att en stor del av röken sedan kom ut på nedervåningen! Murstocken har sex kanaler såvitt jag ser. På nedervåningen finns det en lucka i hallen och en i tvättstugan. I tvättstugan uppfattar jag det som att luften sugs in, men i hallen blåser det istället ut luft. Och med eld i öppna spisen var det alltså inte bara luft utan rök som blåste ut.

Vi har fyra friskluftsventiler på övre plan (varav två i samma rum som öppna spisen). Tre på nedre plan (ingen i rummen med ventiler från murstocken). Mekanisk frånluft på toa och köksfläkt. Slutligen radonsug som suger under plattan, om nu det kan ha nåt med saken att göra (övertryck i huset och undertryck under plattan?).

Vad beror problemet på? Hur kommer jag tillrätta med det? Ska jag ringa sotaren igen och be honom fixa det?

Redigerat:
Min spontana gissning är att med öppenspisen tänd (förbrukar mängder med luft) så blir det så kraftigt undertryck i huset att luftflödet i skorstenens ventilatinskanaler riskerar att vända så de ger tilluft istället för frånluft.

Nästa gång ni eldar, testa att öppna ett fönster lite i det rummet där öppenspisen är och se om det gör någon skillnad.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Min spontana gissning är att med öppenspisen tänd (förbrukar mängder med luft) så blir det så kraftigt undertryck i huset att luftflödet i skorstenens ventilatinskanaler riskerar att vända så de ger tilluft istället för frånluft.
Tack för svar. Ventilen i murstocken i källaren ger tilluft även när öppna spisen är släckt.

Ska testa med öppet fönster. Men det finns som sagt redan två friskluftsintag i rummet där öppna spisen står, så jag tycker att det egentligen borde räcka.

Om du i normalläget utan eld har ett luftflöde in genom skorstenens pipor är det ju inte så märkligt att du rökfyller huset när du eldar? Du ökar undertrycket och tillför rök..... Att ha tilluft via skorstenens pipor är en dålig ide, av skäl du nu också testat i praktiken...

Lösningen ligger antagligen i mer tilluftsventiler på lämpligt valda ställen (sovrum och rum långt från kök och badrum). Har du en otät platta bidrar radonsugen till problemet.

Går verkligen luften ner genom självdrag genom murstocken. eller sitter en fläkt någonstans?
Det normala är att ventilationskanaler i en murstock ger frånluft, speciellt vintertid när tempskillnaden är stor.

Kanske är det som MathiasS skriver att er radonsug ger ett så starkt undertryck i källaren att det motverkar den "skorstensverkan" som borde skapa frånluft.

MathiasS skrev:
Om du i normalläget utan eld har ett luftflöde in genom skorstenens pipor är det ju inte så märkligt att du rökfyller huset när du eldar? Du ökar undertrycket och tillför rök..... Att ha tilluft via skorstenens pipor är en dålig ide, av skäl du nu också testat i praktiken...

Lösningen ligger antagligen i mer tilluftsventiler på lämpligt valda ställen (sovrum och rum långt från kök och badrum). Har du en otät platta bidrar radonsugen till problemet.
Ja, det är verkligen en dålig idé. Hade dock ingen aning om att skorstenen fungerade som tilluft innan jag eldade - vilket ju var lite synd... (Jag borde även söka på "röksanering" på forumet...)

Fler tilluftsventiler är knappast ett alternativ. Har som sagt redan fyra på övre plan (två i v-rum, en i resp sovrum) samt tre på nedre (i sovrum/kontor/hobbyrum). Kan jag inte istället täppa till skorstensventilerna på nedre plan (hall och tvättstuga)?

Det kom även röklukt genom köksfläkten när jag eldade, och det problemet kanske inte försvinner genom att täppa till källarventilerna. Borde jag installera en rökgasfläkt?

Gabbe1 skrev:
Går verkligen luften ner genom självdrag genom murstocken. eller sitter en fläkt någonstans?
Det normala är att ventilationskanaler i en murstock ger frånluft, speciellt vintertid när tempskillnaden är stor.

Kanske är det som MathiasS skriver att er radonsug ger ett så starkt undertryck i källaren att det motverkar den "skorstensverkan" som borde skapa frånluft.
Tror inte att det sitter nån fläkt nånstans. Möjligen att radonsugen är boven. Men i så fall ska den skapa ett enormt undertryck, med tanke på att vi redan har en massa tilluftsventiler i huset (där det fullkomligen blåser in luft). (Observera dock att jag är totalnovis på frågor om ventilation, drag, tryck, fläkt, sug, eller kanske hus överhuvudtaget...)

En bra början är ju som redan sagts att elda med öppet fönster. Då vet man vad boven är.

Hej Pära
Hur många rökkanaler har du i pipan ??
Har du kollat så det inte är stopp i kanalerna , fågelbon eller annat.???
Rökgasfläktar skall du undvika..
Inlufts ventilerna i väggen, utlufts ventilerna i skorstenen ...är det normala..
Eti..

etiol skrev:
Hur många rökkanaler har du i pipan ??
Har du kollat så det inte är stopp i kanalerna , fågelbon eller annat.???
Rökgasfläktar skall du undvika..
Inlufts ventilerna i väggen, utlufts ventilerna i skorstenen ...är det normala..
Tror det är 6 kanaler, vet dock inte riktigt vad dom används till. Öppen spis, kök, toa, en liten lucka i övre hallen, två ventiler i källaren. Eftersom sotaren var där i torsdags hoppas jag att han letade efter fågelbon och liknande. Måste nog ändå ringa honom och höra.

Troligen har alla kanaler i pipan ursprungligen fungerat som frånluft. Men nu gör dom uppenbarligen inte det längre...

Funderar på att plugga igen gluggarna i källaren och sätta mekanisk frånluft i tvättstugans yttervägg istället. Det löser rökproblemet där nere. Men det kan ju fortfarande bolma in genom köksfläkt och den lilla luckan i övre hallen antar jag.

Men det finns säkert en orsak ,det gäller bara att söka rätt..
Kolla fågelbona allra först ,
Jag hade också problem med draget till min panna , det rök in i källaren....
trots att sotaren sa att allt var bra med pipan så satt felet där ändå och det
upptäckte jag själv och nu fungerar det som det ska..
Jag tror det sitter något i pipan som orsakar detta...

etiol skrev:
Kolla fågelbona allra först
Ok! Tack för tipset.

Ytterligare en besvärlighet är att det luktar bacon i källaren... Med andra ord trycks/sugs matoset från köksfläkten ner till hall (inte så skoj) och tvättstuga (ännu mindre skoj).

har du denna kanalen också,,kopplad till skorstenen..

Ja, kökskanalen är kopplad till skorstenen uppe på vinden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.