Skriv svar Nytt ämne
Läst 4 594 gånger · 20 svar · 11 bevakar · 3 gillar
  1. 2012-10-07 11:33
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: aug 2009
    Västragötaland
    666 inlägg
    Gillad 73 gånger

Korrekt konstruktion av FTX system?

Har fått ventilationsritningarna från husföretaget. Det tackar jag iofs för eftersom jag egentligen trodde att jag skulle behöva gå till konsultfirma för att få jobbet gjort. MEN - dels så skall vi ha aggregatet på vinden (vilket vi vet att husföretaget vet om - så det har jag bett dem göra om) och dels så är jag inte nöjd med hur lösningen ser ut.

Men - jag är bara lekman inom området och jag tycker bara att det ser konstigt ut på två punkter (initialt iallafall).

1. Systemet ser väldigt osymmetriskt ut. Kommer det ens att fungera att ställa in tilluften så att det blir rätt i praktiken? Risken är att det kommer att susa vid vissa ventiler för att man måste stänga dem så att tryckfallet blir samma i alla ledningar. Kan ha fel... Får för mig att lösningen med placering på vinden borde ge ett mer symmetriskt system.

2. I vardagsrummet där vi kommer ha pelletskamin och tv så hamnar ventilerna mitt i rummet istället för att skapa ett diagonalt luftflöde. Det verkar vara hål i huvudet. Detta är ju det utrymme som absolut behöver bra rörelse på luften för att fungera bra. Eller har jag fel?

Se bifogad ritning:Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0236_b.jpg
Visningar:	702
Storlek:	1.18 MB
ID:	70680

2. 2012-10-07 11:51
    Svara | #2

Västragötaland
    666 inlägg
    Gillad 73 gånger
    Lite mer info för att göra det begripligt. Vet att man skall ha frånluft i garderober men det känns nästan lite tokigt i de två små utrymmena på övervåningen. Inte mycket att göra något åt - så får det väl bli.

Se planlösning med don inritade:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0238_b.jpg
Visningar:	337
Storlek:	179.2 KB
ID:	70683

3. 2012-10-07 11:53
    Svara | #3

Västragötaland
    666 inlägg
    Gillad 73 gånger
    3. Varför låter man den kalla tilluften gå längsta tänkbara väg genom huset innan den får nå värmeväxlaren?

4. 2012-10-08 06:26
    Svara | #4

FrittDrag_IIs avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2007
    Halland
    1 095 inlägg
    Gillad 3 gånger
    1) Systemet ser lite osymmetriskt ut men har konstruktören räknat på tryckfallen och valt rätt don bör det inte va några problem att ställa in luftflöde.

2) Placeringen av tilluftsdon är inte så kritisk, beroende på vilket tilluftsdon som skall användas har dom luftriktare så man kan styra luften lite.
    Vill du ha luftrörelse i ett rum eller värmeförflyttning använd t.ex. en bordsfläkt.

3) Dragning av intags och avluftskanal är nog gjord så för att man inte vill ha hål/galler i väggarna, jag hade valt att ta in luften på någon av tvättstugans ytterväggar.

5. 2012-10-08 08:56
    Svara | #5

Västragötaland
    666 inlägg
    Gillad 73 gånger
    Tack för svar!

1. Det är ganska små kanaldimensioner jämfört med vad som brukar rekommenderas här på forumet. Speciellt en av de längsta tarmarna skall förse det allra största utrymmet i huset. Där har man också satt två don. De don är man behöver öka tryckfallet i själva donen anser jag borde riskera att låta mer. Speciellt oroande är detta då dessa don finns i sovrummen.

2. Att ta till en bordsfläkt för att ventilationssystemet är icke-optimalt utformat från början tycker jag faktiskt inte verkar speciellt bra.

3. Huset är helt symmetriskt så jag kan faktiskt inte alls förstå varför man väljer att hämta tilluften från andra sidan huset.

Jag är lite tveksam till om det alls finns någon tanke bakom denna konstruktion.

6. 2012-10-08 09:13
    Svara | #6

Västragötaland
    666 inlägg
    Gillad 73 gånger
    Nu har jag kontrollerat med en snäll kollega som jobbar med ventilation i lite större byggnaer. Jag tänkte dela med mig av svaret här eftersom jag sett att liknande frågor ibland dyker upp.

Det går i princip inte att "misslyckas" med hur ventilation dras i en vanlig villa. Osymmetriska blir systemen först när vi pratar om flerbostadshus. Dvs det är okej. Det blir inte så farliga tryckfall så att man ens behöver räkna på det...

Luften skall alltid tas in från *norrvägg* så det är korrekt utfört.

Det finns en bättre placering för donen i vardagsrummet som jag väljer istället. Det har förmodligen ingen enorm påverkan men skall man göra det från början så är det lika bra att göra så rätt det går.

Vi höll båda med om att aggregatet skall placeras på vinden det blev en bättre lösning ur alla synvinklar.

7. 2012-10-08 11:26
    Svara | #7

KnockOnWoods avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: sep 2004
    Halland
    3 275 inlägg
    Gillad 320 gånger
    Jag håller med dig Mariatherese om att det ser ut som en himla massa rör.
    Kanske konstruktören får betalt per meter?

Det där med att "Luften skall alltid tas in från *norrvägg*" låter tveksamt.
    Själv skulle jag, som du föreslår, hellre ta den från öst.
    (I mitt hus tas den i väst). Spela roll?

8. 2012-10-08 12:34
    Svara | #8

Patrick Es avatar
    Stockholm
    1 018 inlägg
    Gillad 14 gånger
    När jag fick mitt FTX-system projekterat sattes alla tilluftsdon mitt i rummen. I mitt fall har jag vattenburna radiatorer under fönsterna vid ytterväggen så den varma luften därifrån stiger upp och blandar sig med tilluften. På ett ställe upplevde jag draget från tilluften störande, men där satte jag in ett styrbleck för luftflödet så att det riktades bort från soffan i vardagsrummet.
    Rördimensionerna är ungefär desamma som i mitt hus. Visserligen enplanshus, men ytan är nog densamma.
    Hastigheten på luften är så hög så det spelar ingen roll om uteluften skulle gå en kortare eller längre väg till FTX-aggregatet.

9. 2012-10-08 13:09
    Svara | #9

Västragötaland
    666 inlägg
    Gillad 73 gånger
    Anledningen till att man skall välja norrvägg är tydligen för att undvika att man får in solvärmd luft på sommaren. Man skall iallafall undvika södervägg. Det köper jag.

Att dra en kall ledning genom hela huset köper jag inte... Det blir inte bättre med högre lufthastigheter. Det finns dessutom inte riktigt plats för ordentlig isolering så som han har gjort routingen. Men med min placering på aggregatet så blir det bara några meter kall ledning.

Med lite ingenjörstänk så kan jag nog i värsta fall rita om den där om jag inte får någon ny från husföretaget. Min kollega lugnade mig rejält.

10. 2012-10-08 13:45

JOW
    Forumgud Medlem: sep 2008
    Uppsala
    2 015 inlägg
    Gillad 37 gånger
    Jag valde kanaldimension efter strömningshastighet, där hastigheten skulle vara lägre än 3 m/s.
    Således kan man gå ner i dimension efter avstick, dock ej mindre än 100mm.

D = kanaldimension [mm].
    Q = volymflöde [m^3/s] (Om man har l/s så är Q = l/s * 10^-3 ).
    A = kanalarea [m2].
    v = volymflöde / kanalarea = Q / A = Q / ((D/2 * 10^-3)^2 * pi) m/s

Samt att man inte bör välja för låga flöden då det är väldigt svårt att ställa in/mäta.
    Ju lägre tryckfall desto svårare att mäta, desto sämre mätnogrannhet.
    Har jag läst mig till.

Jag kommer köra c:a 60 l/s i min stam på 160mm vilket ger v = 2,984... m/s
    Jörgen H gillar detta.

11. 2012-10-08 14:16

Västragötaland
    666 inlägg
    Gillad 73 gånger
    Jag har förstått att gränsen är satt till 3m/s. Är det någon som vet om det är satt i relation till reynoldstalet eller varför? I det lilla röret blir det ju iallafall turbulent strömning med 3m/s (speciellt om det är spirorör vi pratar om och om jag inte räknat helt galet såhär i min lunchkoma).

Eller är det en gräns som man kommit fram till inte låter så mycket?

12. 2012-10-08 17:43

FrittDrag_IIs avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2007
    Halland
    1 095 inlägg
    Gillad 3 gånger
    mariatherese skrev Gå till ursprungsinlägg
    2. Att ta till en bordsfläkt för att ventilationssystemet är icke-optimalt utformat från början tycker jag faktiskt inte verkar speciellt bra.
    Det jag menade var att det lilla luftflöde som kommer från tilluftsdonet kommer inte "blåsa" runt värme i huset från kaminen, vill man få fart på luften i rummet är t.ex. en bordsfläkt mycket effektivare.

Det där med 3 m/s är ingen gräns eller regel för kanalhastighet, men håller man sig däromkring så undviker man onödigt tryckfall och risken för ljudalstring i kanaler, böjar m.m. är minimal.

Den långa kalla intagskanalen håller jag med dig är väldigt onödig att dra igenom hela huset. Känns som en riskkonstruktion med tanke på isolering och kondensrisk.

13. 2012-10-08 18:46

JOW
    Forumgud Medlem: sep 2008
    Uppsala
    2 015 inlägg
    Gillad 37 gånger
    Ja nä, laminär strömning existerar ju i praktiken inte....
    Utan som FrittDrag_II skriver så är det för ljudalstringen och tryckfallet som jag ville begränsa till 3m/s...
    Samt för att jag var min egen konstruktör.

14. 2012-10-08 20:40

Västragötaland
    666 inlägg
    Gillad 73 gånger
    Uttrycket "själv är bäste dräng" passar väl in... Man är nog lite noggrannare när man konstruerar till sig själv.
    KnockOnWood gillar detta.

15. 2012-10-09 10:46

Alliums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: apr 2008
    västra götaland
    334 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Normalt brukar man dimensioner med upp till 3m/s i rören sista biten, 5 m/s i samlingsrör och 7 m/s i schakt. Detta ger rimliga värden för tryckfall och ljud.

Vi som jobbar med industriventilation kör uppåt 20 m/s, det går också bra men man får ha lite tuffare fläktar och hörselkåpor ;-)
    mariatherese gillar detta.

Läs mer

1. Är detta korrekt....
    av Odjuret i forum El
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 20:16
  2. Är detta korrekt?
    av speedyswede i forum Grund & markarbeten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 11:39
  3. Korrekt kulör
    av Umebonden i forum Färg, måla & tapetsera