fläkt 001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

detta är ventilationsröret till köksfläkten som ej kommit upp ännu. Är den godkänd?
Har hört att den inte är det dels pga att det inte finns isolering kring röret och för att den ej är godkänd för det ändamålet.
Tacksam för svar!
 
Så har även jag förstått det.
Isoleringen måste passera hålltagningen in till rummet/köket. Själva hålet lär alltså vara kanaldiameter + 30 mm + 30 mm, minst.
Och endast fasta kanaler till imkanal.
 
Om jag tolkat svaret rätt så måste detta ventilationsrör monteras ner.
Vad menas med fasta kanaler?? Är tyvärr en gröngöling inom området.
Och vad är en OVK kontroll och är den obligatorisk vi byte av ventilation?
 
Nja, det beror väl på... hur man ser på saken, och vad det gäller.
För villor, enbostadshus..
Om man bygger nytt så skall imkanalen isoleras med minst 30mm isolering med nätmatta.
OVK är det endast krav på 1 gång, och det är när bostaden byggs (injustering av flöden osv).

Kraven på sotning/kontroll av imkanal skrotades då dagens fettfilter är effektiva och att det då inte samlas så mycket i kanalen.
Det är numer fastighetsägarens egna ansvar att hålla efter denna.

Det här rör väl inte ett nybygge, och då kan man diskutera med sitt samvete hur mycket man vill/måste göra.
Eller ta det i etapper.
 
  • Gilla
M_trooper
  • Laddar…
Fasta kanaler = spirorör, och dess detaljer (böjar, rensluckor, t-rör osv).
Flexibla kanaler är inte tillåtna.

För restauranger mfl så är det andra krav, då skall det gå att göra rent med vatten, högre täthetskrav osv.
 
Tyvärr så är det en firma som gjort arbetet då man beställde separarat ventilationskanal upp till tak.
Innan hade vi fasta kanaler med isolering, som plockades ner vid renovering av kök.
 
Har du/ni köpt fastigheten så, eller är ni beställare av tjänsterna?

Jag tänkte, på badrummet där, och denna imkanal, verkar inte vara så kul läge...?
 
Beställare av tjänsten :-(
 
Ajdå, tråkigt läge, hoppas du/ni får rätsida på det...
 
Har aldrig gillat slang något vidare men visst finns det slang som är godkänt att koppla en kökskåpa med (för hushåll).

Det är kanske inte så svårt att såga upp hålet i taket så du får plats för 30 mm isolering eller i alla fall 30 mm luft runt slangen?
 
Jo, men slangen får inte lämna rummet, från kåpan till nippel på fast detalj/rör går bra.
 
Okej, jag börjar nu förstå det hela. Så vi måste såga taket för att få isolering kring röret som är satt över reglarna. ej åtkommligt på annat sätt eftersom det ej går rakt upp.
 
Men nu så blir jag osäker...

Hittade denna på soliduct...

Kanske är ok för att det är stål och inte aluminium?
 
Lite OT men, det finns väl i princip inget förbud mot att använda slang. Den skall gå att rensa så sotarn kan ja ha synpunkter, sotar man själv så... Och så har den ju ganska mycket tryckfall.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.