Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
detta är ventilationsröret till köksfläkten som ej kommit upp ännu. Är den godkänd?
Har hört att den inte är det dels pga att det inte finns isolering kring röret och för att den ej är godkänd för det ändamålet.
Tacksam för svar!
Nja, det beror väl på... hur man ser på saken, och vad det gäller.
För villor, enbostadshus..
Om man bygger nytt så skall imkanalen isoleras med minst 30mm isolering med nätmatta.
OVK är det endast krav på 1 gång, och det är när bostaden byggs (injustering av flöden osv).
Kraven på sotning/kontroll av imkanal skrotades då dagens fettfilter är effektiva och att det då inte samlas så mycket i kanalen.
Det är numer fastighetsägarens egna ansvar att hålla efter denna.
Det här rör väl inte ett nybygge, och då kan man diskutera med sitt samvete hur mycket man vill/måste göra.
Eller ta det i etapper.
För villor, enbostadshus..
Om man bygger nytt så skall imkanalen isoleras med minst 30mm isolering med nätmatta.
OVK är det endast krav på 1 gång, och det är när bostaden byggs (injustering av flöden osv).
Kraven på sotning/kontroll av imkanal skrotades då dagens fettfilter är effektiva och att det då inte samlas så mycket i kanalen.
Det är numer fastighetsägarens egna ansvar att hålla efter denna.
Det här rör väl inte ett nybygge, och då kan man diskutera med sitt samvete hur mycket man vill/måste göra.
Eller ta det i etapper.
Fasta kanaler = spirorör, och dess detaljer (böjar, rensluckor, t-rör osv).
Flexibla kanaler är inte tillåtna.
För restauranger mfl så är det andra krav, då skall det gå att göra rent med vatten, högre täthetskrav osv.
Flexibla kanaler är inte tillåtna.
För restauranger mfl så är det andra krav, då skall det gå att göra rent med vatten, högre täthetskrav osv.
Har aldrig gillat slang något vidare men visst finns det slang som är godkänt att koppla en kökskåpa med (för hushåll).
Det är kanske inte så svårt att såga upp hålet i taket så du får plats för 30 mm isolering eller i alla fall 30 mm luft runt slangen?
Det är kanske inte så svårt att såga upp hålet i taket så du får plats för 30 mm isolering eller i alla fall 30 mm luft runt slangen?
Klicka här för att svara