Hej. Har ett hus från 1982 med inredd källare där där vi har en avfuktare(KCC 610 ha) i tvättstugan. Är självdragsventilation i huset, har en sugande fläkt i duschrummet i källaren. Har funderat kring hur mycket jag ska ha ventilerna öppna på sommar respektive vinter, speciellt i källaren. Som jag har förstått det så kan dom stängas igen lite på vintern för att det inte ska bli för kallt då det ändå blir bra drag pga temperaturskillnad. Men på sommaren undrar jag om det ska vara fullt öppet eller stängt och avfuktaren igång? Det är dom två alternativen vad jag har förstått. När det är varmare ute än i källaren så kondenseras väl luften när den kommer in och då finns väl risk för mögel? Men om man då ska stänga igen och köra med avfuktaren hur är det då med luften inne som ska bytas ut ganska ofta? All luft ska ju bytas ut varannan timme har jag läst. Några tips? Borde jag ha ett instrument för att hålla koll på luftfuktigheten och finns det några gränsvärden som man bör ligga under? Har läst om 70 % RF. Bör jag ha fönster öppna för att skapa korsdrag om jag tycker att luften blir för dålig, för det blir det ju sommartid?
Öppna ventiler på sommaren innebär att du släpper in varm uteluft i din kalla källare. Det höjer den relativa fuktugheten i källarluften eftersom varm luft kan bära mer fukt än kall. Det är alltså med öppna ventiler du kommer ha störst behov av att köra din avfuktare.
Vad som är bäst lösning för dig beror helt på hur du använder källaren. Om den endast är förråd spelar dålig luftcirkulation ingen roll. Det är endast i rum som ni vistas i som luften bör bytas ut i tillräcklig takt. Om din källare innehåller organiskt material är det viktigt att den relativa fuktigheten inte är för hög. Man brukar säga att det finns mögelrisk om nivån överstiger 70%. Du måste också vara uppmärksam på eventuell kondensering på kalla ytor. Där kan vattensamlingar uppstå som sedan leder till mikrobiell påväxt.
Okej tack för ditt svar. Vi vistas ganska mycket i källaren, har TVn där och vi har gästrum så det händer att några sover där nere. Jag förstår att luftfuktigheten blir högre om man har ventilerna öppna men är det inte lite som att försöka avfukta hur mycket som helst utan resultat i princip när det byts ut hela tiden. Har inte mätt hur hög relativ luftfuktighet vi har men avfuktaren står i ett läge då den går om luftfuktigheten är mellan 50-70% RH står det och den har gått i princip konstant över sommaren även om jag stänger ventiler.