Hej. vi har ett hus på gång, byggt med Durox på bottenplan och betong i källarplan.
googlade durox som byggmaterial och kom fram till att det är en gasbetong och förekomsten av radon inte är ovanligt.
därför beställdes en 10 dagars radonmätning med trista resultat...
530Bq/m3 i vardagsrum och 260Bq/m3 i källarplan.
huset är utrustat med vattenburet värmesystem och luft-vattenvärmepump samt äldre vedpanna, fullt fungerande.
är det rätt att tänka att ett FTX system lönar sig i detta hus?
kollade runt lite på radovac och kom fram till att det egentligen handlar om en upphottad fläkt med ett filter i, som stjäl en massa värme.
Boyta i huset är ca 100 kvm.
1 plans med källare.
vad kan ett FTX system kosta till detta?
jag kan göra i princip allt själv, så igen monteringshjälp/ rördragning kommer att göras av nån annan. Huset ska renoveras totalt invändigt, öppna upp i nock osv.
FTX lönar sig nog för det mesta, men sen om det kommer räcka för att bli av med radonet är en annan sak.
Bor i liknande hus och vårat system har gått på ca 50k i materialkostnad, ingen isolering inköpt än dock.
Skulle rekommendera att först göra en långtidsmätning (minst två månader) och ta sedan dit en radonutredare som letar på exakt vart problemen sitter.
Då kan du även söka bidrag från länsstyrelsen och få tillbaka upp till 15k för radonsaneringen.
Ventilationsförlusterna i ett 150 kvm stor villa ligger runt 8-9000 kwh per år.Med ditt något ökade ventilationsbehov blir det troligen betydligt över 10000kwh/år så ett ftx med kanaler för ca 30-33000:- skulle kunna kapa värmebehovet med ca 8-9 000 kwh/år .Om du sedan räknar att värmepumpen spar hälften av elkostnaden som behövs så spar ftxen ca 4000:-/år i dagsläget. Så det kan ta 10 år innan ftxen har "betalat sig" men den ser även till att behövd toppvärmeeffekt minskar och du kanske klarar det annars ökade värmebehovet utan alltför stora insatser från elpatroner el dyl.
FTX lönar sig nog för det mesta, men sen om det kommer räcka för att bli av med radonet är en annan sak.
Bor i liknande hus och vårat system har gått på ca 50k i materialkostnad, ingen isolering inköpt än dock.
Skulle rekommendera att först göra en långtidsmätning (minst två månader) och ta sedan dit en radonutredare som letar på exakt vart problemen sitter.
Då kan du även söka bidrag från länsstyrelsen och få tillbaka upp till 15k för radonsaneringen.
Har försökt få fatt i en radonutredare...
Men det där med bidraget, kan jag få det även om jag skaffar ett ftx system? Ftx:en rensar ju inte bara bort radon..
Det beror lite på vad radonutredaren bedömmer men om du påtalar att du gärna vill sätta dit ett FTX system så är det nog inga problem att få med det som rekommendation.
Men för att få bidragspengarna måste du göra en till långtidsmätning efter att du gjort dina åtgärder som visar att du fått ner radonnivåerna.
Hej
Här kommer en FTX motståndare.
Vad är det för ventilation i kåken idag?
Hur många Kwh går det åt på ett år ?
Ett FTX system är bra i en ny kåk men i en gammal kan ett klart bättre alternativ vara att förse huset med lite fler friskluftsventiler och sen ett hederligt mekaniskt frånluftsystem.Kostar inte många kronor och du slipper få för igenom hela huset med allt extra arbete det medför.
Vi gjorde dessa åtgärder med vår blåbetong kåk.
Vad beträffar radon tycker jag du ska läsa på lite om hur "farligt" det är.Röker man inte är risken med att bo i en radon kåk nästan 0.
Du vet väl att 400Bq är ofarligt på din arbetsplats men livsfarligt i hemmet om man ska tro vissa....
Sen är nog så att man ska se över ventilationen i en äldre kåk för att få en kontinuerlig ventilation.Speciellt nuförtiden när vi inte eldar med olja längre och självdraget slutar att fungera.
Fredrik
Har nu haft en radonbesiktningsman och kollat huset. mycket riktigt kommer strålningen från väggarna i bottenplan. kommer att satsa på en ftx anläggning enl hans rekommendationer, kommer dock inte köpa den av honom... vart för dyrt.
hur komplicerat är det egentligen med projekteringen av en FTX anläggning?
rördimentioner, ventilplaceringar i rum osv?
måste jag ha en ventilationsfirma som ritar in alla rör exakt som dom ska gå, vilken dimension de ska ha osv? http://www.luftbutiken.se, har vad jag kan se bra priser på vad det verkar vettiga prylar och erbjuder även att rita in i huset mot en peng, i mitt fall 3500 riksdaler. räcker det med ritningar för dem att kunna avgöra en sån sak, eller bör man anlita en lokal firma som kan titta på plats?
Vi gjorde en långtidsmätning i vårt hus (byggt -53) (inköpt sept 11) under vintern förra året och fick ett genomsnittligt värde på 220bq/m3. När vi köpte huset hade vi fått veta att det var ett "radonhus" och vi hade redan bestämt oss då för att installera ftx i huset. Under julhelgen förra året brann det i huset och iom att hela ovanvåningen skulle total renoveras så påskyndade vi beslutet om ftx och även byte av samtliga fönster i huset, då ftx systemet förutsätter att huset är så "tätt" som möjligt för att vara så ekonomiskt som möjligt. Sagt o gjort vi mätte på alla tre våningar och vi var helt säkra att det skulle finnas radon i källaren, men det visade sej att vi hade fel. Väggarna i källaren är gjord av betonghålsten och väggarna på de andra våningarna av lättbetong. Så det fanns mycket lite radon (tyo inget ~30bq/m3) i källaren.
I projekteringen så gjorde gubben en ritning själv på hur vi ville att kanalerna skulle gå (sjävklart för oss att de skulle gå på vinden då allt innertak blivit riven) och att kanalerna skulle gå i garderoberna för att kräva så lite inklädnad som möjligt (vi har bara en slits synligt där ett av spirorören går) samt att vi även ville att ventilationen skulle gå ner till källaren med tilluft i "gamla garaget" (används som förråd idag) och frånluft i tvättstugan och utrymmet under trappen. Det enda de har hjälpt oss med var att välja rätt aggregat för husets storlek (3x88m2). Valet föll på Enervent pingvin XL. Aggregatet placerades inte på vinden, men väl på ovanvåningen inbyggd i ett eget rum, där det innan branden stod två platsbyggda garderober.
Vi har inte gjort något själva utan byggaren har gjort hela jobbet och vi kunde spara lite pengar på att vi har dragit rören genom sidan på fasaden istället för genom taket. visst hade det kanske blivit "finare" om vi dragit genom taket och inte väggen, men vi tyckte inte att det var värt den kostnadsökningen. Vi har betalat mycket pengar för detta ~ 430000kr minus rot. Men vi kände att eftersom denna investering är galet dyr så måste vi göra det absolut bästa och det var defintivt att byta fönstrena också. Vi valde vridfönster med alu utsida i ALLA fönster på tre våningar. Nu när ventilationen är igångsatt så är vi MYCKET nöjda. Inneklimatet har blivit mycket bättre, ventilationen låter i stort sett ingenting. Det är nästan så att man måste gå och öppna dörren till aggregatet för att höra om det är igång .
Vi har även i samband med detta låtit putsa igen ventilerna i källaren där vi har till- och frånlufts don.
Nu i oktober kommer vi att göra en ny radonmätning för att se hur resultatet blev efter allt detta. Så strax efter nyår nästa år lär vi veta hur det gick. Det ska bli oerhört spännande :-)
Har också nyss köpt en kåk med blåbetong i väggarna och tänker installera TFX. Är ett 1 1/2 planshus på 125 km2. Har hört mig för med några firmor men bara fått pris från en än. Där skulle det gå på 75 tusen +moms och hjälp med att göra en del hål. Det tyckte jag lät lite mycket, men vi får väl se vad dom andra säger. Ska tydligen inte va några problem att få ner värdera iallafall (har runt 520 bq/m3). Om du vill göra arbetet själv finns ju http://www.soliduct.com/ventilations...cc2epc5em9n8l0 , funderar på detta om jag inte får något bättre pris av firmorna.
Om ni vill ansöka om radonsaneringsbidrag från länsstyrelsen, kom ihåg att göra det efter en långtidsmätning OCH före ni BÖRJAR med installationen av ftx. Om man blir beviljad bidrag (bara för materialet, samt att ni måste skriva att ni tänker använda ROT för installationskostnaden) så måste man göra en uppföljningsmätning för att få de nya värdena.
Vi köpte ett hus där inte mäklaren informerade oss om att det fanns radon, utan det kom som en smärre chock; det hade gjorts en mätning ca 5år tidigare. Vi fick reda på det genom att papper från kommunen kom med "frågan" hur vi tänkte åtgärda det. Vi gjorde långtidsmätning och fick då reda på att vi hade 400bq. Fick en radonsanerare att ta reda på att problemet var 65%markradon och 35% från byggkonstruktionen(källaren). Den personen rekommenderade en radonsug samt tilluftsventiler, för att åtgärda det; fick offert på 44'000. Ville kolla med annan firma om det är rimligt, varav de avrådde från den lösningen då de inte var säkra på att det skulle hjälpa utan kanske ändå hamna på ca 210bq efter radonsug, sen att det skulle kännas kallt i huset. De rekommenderade FTX och gav mig en offert på 135'000 varav 95'000 var material. Kan inte förstå det priset då pumpen/aggregat (Rego Eco win 600) kostade ca 23'000 sen styrdon för ca 5'000 (isolering ingår ej).
Ni som har mer erfarenhet än mig kankse kan hjälpa mig med svar på om:
Känns offerten verkligen rimlig på 70tals hus med 105m² + 105m² källare?
Någon som kan hjälpa mig med var resten av materialpengarna kan vara?
Hur kan man få 2 sådana skilda lösningar från 2 certifierade radonkosulter?
Hej
Jag kan nästan sätta min högra hand på att det är Hemcomfort som varit hos dig...
Har nämligen själv haft besök av dom och priset och lösningen är väldigt lik.
Jag tycker du ska läsa lite om riskerna med Radon så kommer din oro att lägga sig.
Du ska veta att 400Bq är ofarligt på din arbetsplats.....
Om ingen i familjen röker är riskerna nästan obefintliga med Radon.
Hur ofta är du i källaren?
Hur är mätningen gjord?
Hur många dosor mättes det med?
Hur ser din befintliga ventilation ut ?
Finns det något radon överhuvdtaget på boningsplanet ?
Certifierade..Vem har utfärdat det certet och vad krävs för att få certet ?
400Bq är inte speciellt mycket radon.Jag ställer mig frågande till om det verkligen kommer från marken.Det jag läst om markradon är att det brukar bli betydligt högre värden om det kommer från marken.
Huset är inte byggt av blå lättbetong?
Många frågor blev det.
Fredrik
Fast...om man tillbringade lika mycket tid på sin arbetsplats som i hemmet så skulle det vara lika illa. Det handlar inte om var man utsätts för radon utan i vilken omfattning. Har du massvis med radon på jobbet och dessutom massvis hemma så är det självklart inte bra. Sen kan man ställa 400 bq i förhållande och/eller kombination med rökning, spik i foten eller allmänt uselt leverne och komma fram till att det skitsamma.
Det var faktiskt en firma som heter LR-Konsult...
Tror det är den standardlösning som presenteras nu, de säger att det är den ända som är bra...
Jag har egentligen inte så mycket oro för själva radonet utan mer för hur svårt det kommer vara att sälja ett hus med radon i, det är nämligen planen till nästa sommar.
Är inte ofta i källaren alls för att vara ärlig, blir kanske 2timmar i månaden och 75% av radonet var där, var nästan godkända värden i resten av huset.
Det mättes med 4 dosor, 2 i källare, 2 i resten av huset.
Det är självdrag med luftomsättning på ca 0,2.
Det finns även radon på boningsplanet låg på 180/220 beroende på rum.
Vet att det brukar vara mer när det kommer från marken men de mätte och var så de kom fram till det.
// Niclas