Junior medlem
Medlem: okt 2009
Stockholm 60 inlägg
Hjälp! Måste göra någor!
Inga moralpredikningar tack!
Jag bor med barn i en bostadsrättslägenhet med urusel ventilation speciellt i badrummet. Ibland luktar det mögel, ibland tobaksrök och ibland luktar det stark parfym! Styrelsen säger att de inget kan göra.De tror att någon/några har satt in egna fläktar trots att de inte får.
Nu är det så att mna barn har astma och massa allergier så vi blir helt galna på det här. Barnen kan knappt använda badrummet.
Vad finns det för fläktar jag bara kan sätta på utanpå självdrag ventilationen? Jag bara måste ha någon typ av olaglig fläkt jag också åtminstone till jag hittat en ny lägenhet jag har råd att köpa.
Snälla strunta i moralen nu. Jag måste bara få barnen att överleva tills vi flyttar härifrån. Snälla.
Går ju att trycka dit en vanlig pax fläkt, men du borde ställa krav att föreningen tar sitt ansvar att undersöka orsaken. Kanske göra en ovk besiktning som, om det är seriös kontrollant, kommer att hitta orsakerna.
Hadr det varit jag så hade jag nog satt dit en vanlig pax-fläkt.
Jag antar att det är självdragsventilation och om det inte är det så kan ju bostadsrättsföreningen varva upp fläkten på vinden/taket och göra en ny injustering (som bonus då så får man reda på i vilken lgh som någon pillat själv).
1..Skriv ett brev till föreningen (styrelsen) med en kopia till kommunens miljö och hälsovårdsnämnd och begär att de gör en utredning och åtgärdar problemen. 2. Tills problemet är åtgärdat installerar du en fläkt från www.pax.se, de brukar vara enkla att få tag på.
Blir det bättre luft i badrummet om du har dörren öppen? Det kan vara så att det blir för dålig luftcirkulation med stängd dörr.
När jag bodde i en hyresrätt så damp det ner ett brev från hyresvärden där de förklarade att någon i huset har installerat felaktiga fläktar och således orsakar fel i ventilationssystemet.
"Därför kommer alla lägenheter att besiktigas den xx/xx - 2010".
Junior medlem
Stockholm 60 inlägg
Tack för era svar.
Vi har prövat att ha badrumsdörren öppen för jämnan men då luktar det så mycket i hela lägenheten att det också blir i praktiken omöjligt för mina barn att vistas där. Det har varit en behörig kontrollant här men han var ingift till en släkting i styrelsen. Litar inte riktigt på honom.
Jag ska kolla Pax-fläktar och kommunens miljö och hälsovårdsnämnd.
Håll upp ett papper mot frånluftsdonet, om det är någelunda sug så ska papperet fastna, fladdrar papperet så har frånluften blivit tillluft. Filma det hela och visa för styrelsen och för milö- och hälsovårdsnämnden.
Junior medlem
Stockholm 60 inlägg
Nja
Demmpa skrev
Håll upp ett papper mot frånluftsdonet, om det är någelunda sug så ska papperet fastna, fladdrar papperet så har frånluften blivit tillluft. Filma det hela och visa för styrelsen och för milö- och hälsovårdsnämnden.
Njae, det fladdrar inte, men pappret sugs inte så hårt mot fläkten att det sitter kvar. Jag kanske har för tungt papper.
Om frånluften inte ens klarar ett papper är det ju dåligt. Även om det var ett "tungt" papper :-) I min sambos förra lägenhet kunde man sätta ett kastrullunderlägg av 1 cm tjock kork mot köksutsuget och den fastnade. Var lite FÖR bra :-)
Stockholm 60 inlägg
BiFuel skrev
Om frånluften inte ens klarar ett papper är det ju dåligt. Även om det var ett "tungt" papper :-) I min sambos förra lägenhet kunde man sätta ett kastrullunderlägg av 1 cm tjock kork mot köksutsuget och den fastnade. Var lite FÖR bra :-)
Junior medlem
Medlem: maj 2009
västerbotten 53 inlägg
För att frånluften skall fungera måste det finnas tillräkligt med tillluft. Viktigt att ventiler i fönster är öppna samt att det finns tillräkligt med hål/öppning i toa dörren så att luften från fönster ventilerna (motsvarande) får "fri fart" genom toa´n och ut genom ventilationen.
En rutingrej man kollar vid ventilationsproblem är att alla fönsterventiler och annat ska vara öppna. Annars andas inte lägenheten rätt. Kippar efter luft på fel ställen (tex genom fönsterlister), och kan då i vissa fall suga åt sig säg dofter från andra ställen, ventilation från granne.
När du öppnar/stänger ytterdörren till trapphuset, känns det som om det är motstånd då, som om lägenheten suger åt sig dörren.. så är det undertryck... gå till alla fönster, kolla på fönsterramen eller näraintill på väggen efter stängda ventiler..
// Ser nu att hama65 skrev liknande //
suger det för bra som bifuel skrev om, då suger den troligen ut värmen i hemmet. för generöst kan sänka rumstemperaturer ~2grader i lägenhet så ventilation har stor påverkan på flera sätt..
ett traditionellt papper ska hänga kvar på tak/vägg ventilen...
Säg att ett gammalt hus kanske har fått nya och för täta fönster, då kan det bli fel med ventilationen. var så i ett självdrag hem engång, då åkte matoset från köket fel osv..
Att ta in oberoende besiktningsman kostar..
Ofta räcker det att man visar att man varit i kontakt med stadens konsumentrådgivare. MAn ringer, får lite tips. Färdiga brev finns. Skickar det till den man hyr av, säger att "du har chansen att vara med under en besiktning ihop med en hänvisad besiktningsman" kör man eget rejs så utan de har chansen att vara med så kan det vara till ens nackdel i eventuell juridisk process... . . . . .. bla bla.. http://www.konsumentverket.se hitta din stads konsumentrådgivare och prata via telefon. =)
----
ifall huset har en huvudfläkt på taket, eller på vinden, så kan det vara att en rem har gått av så den inte fläktar... det kan vara täta filter.. eller ett spjäll... ifall lägenheten är ovanligt varm, och med torr luft, så kan det vara fel däruppe i centralfläkten, att den gamla smutsiga luften bara cirkulerar runt.. eller inte alls..
Junior medlem
Stockholm 60 inlägg
Stort tack för tips. Nu är det här ju tyvärr en bostadsrätt, inte hyresrätt, så jag antar att det är lite svårare att få föreningen att åtgärda fel. Ordföranden i bostadsrättsföreningen är dessutom jurist så han är inte av den lättskrämda sorten. Tvärt om. Men jag ska pröva med Konsumentverket.