2 576 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
rörisolering
Vilken typ av isolering skall man använda när man isolera ett spirorör som passerar en oisolerad vind. luften i röret kommer från uppvärmt utrymme och transporteras med hjälp av en kanalfläkt, luften trycks därefter ut i fria luften. Jag har fått olika bud ang kondensisolerstrumpa.
MVH
pake1
MVH
pake1
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Varm luft i röret i ett kallt utrymme --> Isolering krävs, kondensisolering krävs ej. Stenull med nät runt duger fint.
Kondensisolering krävs när det flödar kall luft i röret och röret ligger förlagt i ett utrymme innanför bostadens diffussionsspärr.
Kondensisolering krävs när det flödar kall luft i röret och röret ligger förlagt i ett utrymme innanför bostadens diffussionsspärr.
Kolla på tex www.paroc.se/Channels/se/Technical+...nsulation/MonteringKondensVentLamellmatta.asp
Men vanlig byggmatta borde duga fint. Inte lika dyrt...
Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
Men vanlig byggmatta borde duga fint. Inte lika dyrt...
Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
Väcker liv i gammal tråd...
Har också ett ventilationsrör med frånluft som går upp från badrummet via kallvind och ut i skorsten. Det är idag helt oisolerat (och har så varit sedan huset byggdes 1931). Ser inga kondensproblem i material i direkt anslutning till röret.
Har tänkt tilläggsisolera vinden med lösull och behöver därför ta tag i ev. projekt innan det blir av.
Fick råd från ventilationsexpert (på telefon) att isolera röret med 50mm stenullsmatta, men upptäckte när jag kröp upp på vinden att det är alldeles för trångt att genomföra. Måste i så fall dra om hela röret.
Så min fråga: Måste jag isolera över huvudtaget?? Vad är riskerna om jag låter bli? Tacksam för råd i ärendet
Har också ett ventilationsrör med frånluft som går upp från badrummet via kallvind och ut i skorsten. Det är idag helt oisolerat (och har så varit sedan huset byggdes 1931). Ser inga kondensproblem i material i direkt anslutning till röret.
Har tänkt tilläggsisolera vinden med lösull och behöver därför ta tag i ev. projekt innan det blir av.
Fick råd från ventilationsexpert (på telefon) att isolera röret med 50mm stenullsmatta, men upptäckte när jag kröp upp på vinden att det är alldeles för trångt att genomföra. Måste i så fall dra om hela röret.
Så min fråga: Måste jag isolera över huvudtaget?? Vad är riskerna om jag låter bli? Tacksam för råd i ärendet
med bättre isolering på vinden så kommer det troligen att bli lite kallare där uppe, vilket skulle kunna öka risken för kondens. Om röret går rakt upp från badrummet så kommer du att märka kondens i frånluftsventilen. Om det ligger horisontellt finns ju risken att det skulle kondensera och läcka ut i taket vid en böj.
kan du isolera det som går att komma åt så är ju en del vunnet?
kan du isolera det som går att komma åt så är ju en del vunnet?
Hm. Känns väl som att man vill göra det ordentligt om det nu ska göras...
Röret går horisontellt med ett antal böjar som följd, och det är ju sant att en poäng med isoleringen är att inte läcka ut så mycket värme upp på vinden.
Låter som att det enda rätta är att kavla upp ärmarna och riva ut det gamla och sätta in nytt.
Handlar ju inte om så många meter.
Röret går horisontellt med ett antal böjar som följd, och det är ju sant att en poäng med isoleringen är att inte läcka ut så mycket värme upp på vinden.
Låter som att det enda rätta är att kavla upp ärmarna och riva ut det gamla och sätta in nytt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden