Jag har dragit ny imkanal med ett renslock. Gummitätningen gör det dock svårt att sätta på och ta av renslocket och stört omöjligt att vrida det så det låser.

Vad ska jag smörja gummitätningen med så att det glider lättare samtidigt som det inte bäckar ihop ännu mer om det går några år mellan rensningarna?

Har funderat på glidex för avloppsrör eller dimmex för elkablar men tror att dessa kanske torkar in med tiden och gör så att det sitter ännu hårdare. Kanske ska ha vanligt vasselin eller kullagerfett?

Eftersom det är gummitätning så ska det vara någon typ av silicon-basserat (t.ex. smörjmedel för bildörrslister, dit finns bättre men har inget på tungan), absolut inget petroliumbasserat (t.ex. vasselin).

Talk. Det beckar aldrig igen och samlar inte på sig damm och smuts. Det går bra med vanligt barnpuder.

Strålande ide ska pröva. Tackar

Strålande, vilken skillnad. Borde tänkt på det själv eftersom jag tog talken som jag använder när jag kränger däck.

Jo, talk är bra till mycket. Jag har en tubstrumpa som jag har fyllt med talk. Strumpan förvaras i en plastburk. Jag använder den till en massa saker, bl.a. När jag kränger cykeldäck, men även om jag drar FK (elinstallationledning) och till slangar och kablar för att de skall trassla mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.