3 457 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Förvärme/kyla FTX
Hej!
Har läst trådar på forumet om att förvärma/kyla luften till FTX aggregat. Vi ska till att bygga nu i vår och jag skulle gärna vilja prova något liknande. Som jag förstått det finns det två varianter antingen leda ned luften i marken via rör innan det kommer in i aggregatet eller att med typ pem-slang cirkulera en frostskyddad vätska till ett vatten batteri.
Det finns ju färdiga system för bägge varianterna.
Jag har fått för mig att ett markrör ca 24m 200mm skulle vara mer effektivt än ett vätskeburet sytem men så hittade jag ett system i Tyskland. Kan de siffrorna i diagrammen stämma?
Det finns även ett borrhål för dricksvatten som vi inte använder längre skulle man kunna lägga en markslinga i serie med borrhålet?
Mattias
Har läst trådar på forumet om att förvärma/kyla luften till FTX aggregat. Vi ska till att bygga nu i vår och jag skulle gärna vilja prova något liknande. Som jag förstått det finns det två varianter antingen leda ned luften i marken via rör innan det kommer in i aggregatet eller att med typ pem-slang cirkulera en frostskyddad vätska till ett vatten batteri.
Det finns ju färdiga system för bägge varianterna.
Jag har fått för mig att ett markrör ca 24m 200mm skulle vara mer effektivt än ett vätskeburet sytem men så hittade jag ett system i Tyskland. Kan de siffrorna i diagrammen stämma?
Det finns även ett borrhål för dricksvatten som vi inte använder längre skulle man kunna lägga en markslinga i serie med borrhålet?
Mattias
Jovisst kan du göra någon av varianterna men kyleffekten blir marginell med det luftflöde som ett villa-ftx ger. Har själv 1200 kubikmeter luft/tim i bostadshuset (219 kvm)som kyls med brine och ändå räcker det inte till hela huset när värmeböljan kommer, trots att huset annars klarar sig ganska långt in på sommaren utan kyla. I gäststugan finns 3 st 110mm jordrör med 300 kbm luft/tim vilket knappt räcker till allrummet. Ventilationsflödet i en 140 kvm villa ligger runt 170 kbm/tim som skall fördelas till 5-6 rum vilket säger sig själv inte kommer att ha nån vidare effekt även om man sänker inblåsningstemperaturen lägre än vad som är rådligt. Systemet bör kompletteras med en eller ett par fläktkonvektorer i husets varmaste del.
Att jag inte kommer att behöva ha mössa på inne på sommaren har jag förstått
Men ha det nån effekt öht? Är väl i första hand förvärmningen på vintern jag är ute efter. Ev sommarsvalka får ses som bonus.
Det färdiga systemet för markförlagda luftrör jag tittat på heter Airvex men det kostar 35kkr och då lägger jag nog hellre ner ca 24m 200mm markrör och lägger resten av pengarna på något annat. Alternativet är att lägga ned pem-slang i enmeterscirklar i ett ca 45m långt schakt och sedan leda ned slangen i borrhålet innan jag kopplar in ett vatten/luftbatteri.
Går det att räkna ut effekten på något vis tro?
Mattias
Det färdiga systemet för markförlagda luftrör jag tittat på heter Airvex men det kostar 35kkr och då lägger jag nog hellre ner ca 24m 200mm markrör och lägger resten av pengarna på något annat. Alternativet är att lägga ned pem-slang i enmeterscirklar i ett ca 45m långt schakt och sedan leda ned slangen i borrhålet innan jag kopplar in ett vatten/luftbatteri.
Går det att räkna ut effekten på något vis tro?
Mattias
Klicka här för att svara