1 240 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Vilka ventiler?
Tänkte extrautrusta huset med ventiler. 
Har ett 1½ plans hus, byggt -39.
Luft/luft som enda uppvärmningen.
Luckorna i väggarna har väl aldrig varit öppna och jag gissar att dom sitter där av en anledning.
Hålen genom väggarna är 15x15cm.
Vilken typ av ventil ska man välja?
Har ett 1½ plans hus, byggt -39.
Luft/luft som enda uppvärmningen.
Luckorna i väggarna har väl aldrig varit öppna och jag gissar att dom sitter där av en anledning.
Hålen genom väggarna är 15x15cm.
Vilken typ av ventil ska man välja?
Hej och välkommen till Byggahus j:son. Ser att det är premiärinlägget.
Jag känner bara till plastventiler från Fresh. Eventuellt kan du använda en sådan innerdel och behålla original yttergaller och väggenomföring. Då får du filter, en viss riktverkan på luftströmmen och möjlighet till att justera flödet.
Men hur kommer den förbrukade luften ur huset idag? Skorstenen, köksfläkten eller något annat?
Jag känner bara till plastventiler från Fresh. Eventuellt kan du använda en sådan innerdel och behålla original yttergaller och väggenomföring. Då får du filter, en viss riktverkan på luftströmmen och möjlighet till att justera flödet.
Men hur kommer den förbrukade luften ur huset idag? Skorstenen, köksfläkten eller något annat?
Det beror helt på var du vill lägga ribban. Eftersom du verkar sakna en uppvärmd skorsten så fungerar antagligen inte självdraget tillfredsställande. Därför behövs någon form av fläkt och oftast ett kanalsystem till den. Vill man tillvarata värmen kan man ersätta fläkten med ett värmeåtervinningsaggregat och kanalsystem för både till- och frånluft. Då blir det i princip dubbelt så dyrt och ofta lite till.
Personligen har jag ett FTX-system (värmeåtervinningsaggregat) och är mycket nöjd med det. Jag sparar en slant på minskat uppvärmningsbehov och slipper få in kall luft genom väggarna. Även sommartid tycker jag mig ha fått bättre temperaturkomfort. Priset för ett sådant system skiljer sig dock rätt rejält från några Freshventiler i plast. Jag gav runt 40 000 kr för en "gör det själv" -sats. Om man anlitar en fackman för en totalentrepenad så har jag hört siffror som närmar sig det dubbla.
Personligen har jag ett FTX-system (värmeåtervinningsaggregat) och är mycket nöjd med det. Jag sparar en slant på minskat uppvärmningsbehov och slipper få in kall luft genom väggarna. Även sommartid tycker jag mig ha fått bättre temperaturkomfort. Priset för ett sådant system skiljer sig dock rätt rejält från några Freshventiler i plast. Jag gav runt 40 000 kr för en "gör det själv" -sats. Om man anlitar en fackman för en totalentrepenad så har jag hört siffror som närmar sig det dubbla.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har kamin, men den används inte ofta. Om ens någonsin. Men det kan man ju ändra på.
Vet inte ens om det är görbart att montera in ett FTX-system i ett hus av denna typen.
Man kan ju hitta en hel del på tex blocket, men vet man inte exakt vad man ska/bör ha så är det ju en djungel.
Bygger det på övertryck i huset eller hur undviker man annars att få in kall luft genom väggarna?
Vet inte ens om det är görbart att montera in ett FTX-system i ett hus av denna typen.
Man kan ju hitta en hel del på tex blocket, men vet man inte exakt vad man ska/bör ha så är det ju en djungel.
Bygger det på övertryck i huset eller hur undviker man annars att få in kall luft genom väggarna?
Nej, du skippar väggventilerna och blåser in filtrerad friskluft genom ett separat kanalsystem. Friskluft som förvärmts med värmen från den förbrukade frånluften.j:son skrev:
Det brukar även finnas någon form av värmebatteri som kan tillföra ytterligare värme vid kall väderlek. I regel elektrisk men det förekommer även vattenbatteri för dem som har tillgång till varmvatten från exempelvis vedpanna eller bergvärme.
Komfortökningen är högst påtaglig med minskat kallras och enligt mig värd investeringen i sig. Alltså även utan besparingen som egentligen är själva grundtanken.
Kan bara rekommendera ett FTX varmt - hjälpte en granne att installera en "gör det själv" sats. Då han har fjärrvärme valde han ett vattenbatteri, han upplever själv att kallras i stort sett försvunnit, värmeräkningen sjunkit och komforten inomhus förbättrats åtskilligt.
Tidigare fanns det en svag lukt av cigarettrök i huset trots det inte rökts där på 15 år, detta är nu helt borta - han hade även en avfuktare i källaren som fick tömmas då och då och det var lite svalare/råare luft där efter att han gått över till fjärrvärme även detta har försvunnit och det är mycket jämnade temperatur i huset.
Huset i fråga är byggt 1948, kört med olja fram till för 5 år sedan då fjärrvärme installerades, med skulle tro samma ventiler i sovrum som TS beskriver (med plåtlucka och tunn kedja som man drog i för att öppna ventilen).
Grannen och jag hjälptes åt med att mäta på diverse ställen, satte oss ner och ritade lite grann och testade sedan i praktiken med ett par lösa spirorör tills vi hittade den smidigaste lösningen. Sedan var det bara att beställa vad som gick åt, blev nog ett par meter över och nån vinkel, men dessa såldes snabbt på blocket.
Vill man försöka komma billigt undan brukar det ofta finnas både små och stora partier med spirorör och tillbehör på blocket, eller passa på när nån skola eller kommunal byggnad renoveras, då brukar det slängas massor med ventilationsutrustning, har själv till/frånluft i min hobbylokal tillverkad av sådan - mycket billigt.
Skulle tro att man även tjänar en del på FTX om man använder komfortkyla på sommaren, frånluften kyler ju tilluften - gäller bara att stänga av/justera tillsatsvärmen i Ftx:en.
Tidigare fanns det en svag lukt av cigarettrök i huset trots det inte rökts där på 15 år, detta är nu helt borta - han hade även en avfuktare i källaren som fick tömmas då och då och det var lite svalare/råare luft där efter att han gått över till fjärrvärme även detta har försvunnit och det är mycket jämnade temperatur i huset.
Huset i fråga är byggt 1948, kört med olja fram till för 5 år sedan då fjärrvärme installerades, med skulle tro samma ventiler i sovrum som TS beskriver (med plåtlucka och tunn kedja som man drog i för att öppna ventilen).
Grannen och jag hjälptes åt med att mäta på diverse ställen, satte oss ner och ritade lite grann och testade sedan i praktiken med ett par lösa spirorör tills vi hittade den smidigaste lösningen. Sedan var det bara att beställa vad som gick åt, blev nog ett par meter över och nån vinkel, men dessa såldes snabbt på blocket.
Vill man försöka komma billigt undan brukar det ofta finnas både små och stora partier med spirorör och tillbehör på blocket, eller passa på när nån skola eller kommunal byggnad renoveras, då brukar det slängas massor med ventilationsutrustning, har själv till/frånluft i min hobbylokal tillverkad av sådan - mycket billigt.
Skulle tro att man även tjänar en del på FTX om man använder komfortkyla på sommaren, frånluften kyler ju tilluften - gäller bara att stänga av/justera tillsatsvärmen i Ftx:en.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag kan bekräfta att det förhåller sig så även om man ska inte ska tro att det blir en AC.NetNut skrev:
Någon justering behövs dock inte utan FTX:en sköter detta själv baserat på inställd måltemperatur.
Samma sak om man har bergvärme och använder kallvattenbatteri. Det blir ingen AC men upplevs ändå lyxigt när tilluften som strömmar in är sval.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden