Har problem med en större ventilationsanläggning på en fastighet jag äger. Skulle kolla om någon här vill dela med sig av deras kunskaper.

Får detta larm flera gånger i veckan: "Utl. Ö.H.-skydd GTÖ"

Uppe på taket sitter anläggningen och där är en knapp som det står:" Återställning temperaturbegränsare", och när jag trycker på den startar fläktarna igen.

Så är det värmebatteriet som krånglar då? Och varför isåfall? Behövs det bytas?

Info om värmebatteri:

Vittsjö Elvärmeindustri AB

Effekt: 15000 Watt
Spänning: 3*380 Volt
Typ: VFLPG
Nr: 26538-2
Skyddsform: S32

Kan ju vara temperaturgivaren till överhettningsskyddet som krånglar också. Kan du inte ringa tillverkaren och höra med dem vad de tror?

Bästa svaret

För lågt flöde över elbatteri. Har du nya fräscha filter i?

Går aggregatet dygnet runt? om det inte gör det så har du förmodligen för liten eftergångstid på fläktarna. De stannar utan att ha kylt ner elbatteriet.

Funkar uteluftsspjället? utan tilluft kan detta fenomen dyka upp.

Tempgivare tilluftskanal kan ha packat ihop.

Överhettningsskyddet kan ha packat ihop.

Finns en hel del fel som kan ge det fenomenet, och det finns fler som jag inte direkt kommer på nu.
Undersök och återkom. =)

Det som löser är alltså överhettningsskyddet till ditt el-batteri, ett skydd som normalt aldrig skall lösa ut så ta en rejäl koll på aggregatet så inget illa händer.
Då el-batteriet är märkt 3x380V antar jag att det har några år på nacken, kan va så att reglersystemet har gett upp.
Att ringa tillverkaren av el-batteriet lär inte ge någon hjälp.

Pratade men en tekniker som har haft hand om anläggningen

Han sa:.

Oftast beror det på att luftflödet över värmaren är för lågt (skitiga filter, slaka remmar annan igensättning. )
Men även ett överhettningsskydd kan det bli fel på. När du har kollat så det inte är för lågt flöde kan du höra av dig så hjälper vi gärna till med felsökning och eventuell åtgärd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.