15 745 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
Maxlängd och dimension på rör till Pax-fläkt
Ska sätta in en Pax-fläkt i badrummet. I nuläget är det bara ventilation som bygger på självdrag, men det funkar inte utan kommer in väldigt kall luft där. Från taket i badrummet går ett rör via krypvinden och ca 5-6 meter till ytterväggen.
Klarar fläkten av att få iväg luften så långt med godtagbart tryck?
Nuvarande spirorör är ca 200 mm i diameter. Ska jag byta det mot ett som är 100 mm?
Klarar fläkten av att få iväg luften så långt med godtagbart tryck?
Nuvarande spirorör är ca 200 mm i diameter. Ska jag byta det mot ett som är 100 mm?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Varför gå ned i dimension, det skapar ju högre motttryck?
Att det kommer in kallluft via din ventilation idag låter som att du saknar ett kallrasspjäll. Det är dock lite lurigt att få ett fjäderbelastat spjäll att fungera med självdrag, då ditt ventilationsflöde är svagt.
Jag tror inte att en ordentlig pax borde ha några problem med 5 m rör 200 mm. Men det borde väl framgå om det finns några uttalade begränsningar (eller en fläktkurva) hos pax?
Att det kommer in kallluft via din ventilation idag låter som att du saknar ett kallrasspjäll. Det är dock lite lurigt att få ett fjäderbelastat spjäll att fungera med självdrag, då ditt ventilationsflöde är svagt.
Jag tror inte att en ordentlig pax borde ha några problem med 5 m rör 200 mm. Men det borde väl framgå om det finns några uttalade begränsningar (eller en fläktkurva) hos pax?
Produkter som diskuteras: "Freshfläkt"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, nu kör jag som sagt Fresh. Vansinnet med jordfelsbrytare hade jag däremot missat. Trodde man fortfarande kom undan vid fasta installationer.cecar33 skrev:
Att snurran bara fläktar när det blåser är däremot ett problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden