Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2008
Län: Blekinge
Ventilera suterränghus
Hej!
Bor i en suterrängvilla från 1976 och har mekanisk frånluftsventilation. De enda tilluftsventilerna som finns är belägna på suterrängplan i de rum som är under marknivån. Frånluft finns på de "rätta" ställena, dvs kök, badrum, toalett och tvättstuga. Tvättstugan har både från- och tilluftsventiler vilket jag antar kortsluter ventilationen?
Jag har en plan att sätta tilluftventiler i sovrum och allrum i hela huset för att få luften att strömma överallt. Är det vettigt eller förstör jag nåt som funkar? Hur tänkte dom kring ventilation av suterränghus på 70-talet?
Senior medlem
Medlem: Feb 2010
Län: Stockholm
Bra att det finns mek frånluft i alla fall. Annars tänkte de mest att husen skulle tätas så mycket det gick och alla ventiler bommas igen efter oljekrisen -73, dvs helst ingen luftcirkulation alls i kombination med ganska tunn isolering i väggar och tak. Bättre att sätta på sig dunjackan och andas frisk luft istället, kräver mycket mindre energi...
I huvudsak läcker traditionella gamla 2-glasfönster så mycket luft att det kan räcka för ventilationen på vinterhalvåret. Går också att plocka bort tätningslist i överkanten. Vid byte till nya täta 3-glasfönster är det extra viktigt att tänkta på ventiler antingen integrerade i fönstren eller separata på väggen. Begreppet överluft, dvs hur luften skulle kunna tas sig från sovrum, vardagsrum etc via stängda innerdörrar till kök, badrum verkar ha varit tämligen obekant och kan behöva åtgärdas med t.ex. ventiler/galler i innerdörrar eller ventiler i innerväggarna.
Tvättstugan bör som sagt bara ha frånluft och ta förbrukad från resten av huset med mekanisk vent. Tidigare med självdrag via skorstenen kunde det däremot vara viktigt med väggventil i tvättstugan. Viktigt att den mekaniska ventilationen är rätt injusterad.
Det är främst för inställningen av normalläge på fläkten samt öppningsarean på de olika frånluftsdonen för att få rätt balans i luftflödena som det behövs en ventilationsexpert. Väggventiler etc går bra att montera själv innan om man känner till väggarnas konstruktion, väggreglar och elkablar. I vissa fall krävs dock dyra håltagningsverktyg och då kan det passa bra att ventilationsfirman gör detta.