Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: stockholm

FTX - kall-luft blåser ut

Vi har ett aggregat som är snart tre år gammalt, vi upplever att det blåser ut iskall luft i samtliga rum, vi har mycket kondens på övervåningens samtliga fönster. Tror att aggregatet heter VM2 från Villavent. vad ska jag felanmäla? Service?

2.    länk #2
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Hej och välkommen till forumet.

Har det fungerat som det ska tidigare?

Jag kan ha sett fel, eller förstått fel, men vad jag lästa i ett PDF jag tror var rätt så har VM2 korsströmsväxlare, vilket bör betyda att problemen inte beror på att någon motor till värmeväxlaren har stannat.
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #3

Tack för att du tar dig tid! Svår fråga, vi har golvvärme och även förra vintern upplevde vi att en del rum hade mycket kondens samt att det var en kall luftström utmed golvet från till-luften i rummen, men inte så tydligt som nu. Det var dock ännu kallare förra vintern. Det är så pass mycket kondens, så att jag igår fick ihop ca 3 dl vatten från 9 fönster på övervåningen. Vi bor i ett hus som är tre år gammalt, men har haft en klåpare som ha byggt det, så allt med rör har varit fel...fem vattenskador...så tänk i banorna att något är missat eller felgjort

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Om kondens fungerar inte ventilationen på övervåningen. Gissningsvis felinstallerat. Mät även temperaturen på tilluften vid några olika utetemperaturer. Kontakta sedan en ventilationsfirma som kan denna produkt.

5.    länk #5

Du menar till-luften i respektive rum, eller menar du något annat? Något annat jag kan kontrollera innan jag kallar hit Systemair?

6.    länk #6
    Matareses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Västmanland

VM2 har en hög återvinning och har du då hög (onormal/ej dimensionerad) fuktighet i huset så kommer aggregatet behöva frosta av växlarpaketet väldigt ofta. I värsta fall måste avfrostningscykeln utföras hela tiden och ibland räcker inte det och då fryser växlarpaketet ihop.

=om detta uppstår så kommer det kalluft
    Senast redigerad av Matarese 2012-02-07 12:42

7.    länk #7

Ja tilluften till rummen där den strömmar ut nere nära golvet eller om det är i taket. Bör vara nästan exakt samma temp oavsett rum. Med uppåt 90% verkningsgrad bör således tilluften hålla ca 16-18 grader om 0-gradigt ute och +20C inomhustemp/frånluftstemp även om ingen extra elektrisk luftvärmare används. När det är -10C ute bör tilluften vara ca 14-17 grader utan extra för- eller eftervärmare. En riktig ventilationsfirma behöver kontrollera installationen och justera ventilerna/luftdonen rätt.

8.    länk #8

OK, för mig som lekman verkar det extremt konstigt att luftdonen med tilluft sitter vid golven, det blir ju +- noll i verkan i mina ögon, eftersom vi har golvvärme...det kyls ju innan det hinner att sprida sig uppåt. Hur ser det eg ut i väggen? är det kanaler så att man eg skulle kunna öppna längre upp? (ledsen om jag ställer puckade frågor, men detta är inte mitt område alls...)

9.    länk #9

var sitter det här växlarpaketet?

10.    länk #10

Växlarpaketet sitter i aggregatet som kan sitta på lite olika ställen, oftast på vinden eller i någon skrubb.

Varm luft stiger uppåt, värmen från golvet tillförs den nya tilluften som sen stiger uppåt. Frånluften tas alltid uppe vid innertaket. Tilluften kan även placeras i innertaket och det beror mycket på husets konstruktion vilket som blir bäst. När tilluften sitter nära golvet är det särskilt viktigt att ventilationsgallren/luftutloppen är stora och många så lufthastigheten blir låg framför dessa så det inte upplevs som ett kalldrag. Finns regler för denna lufthastighet i vistelsezonen.

11.    länk #11

I natt larmade ventialtionen och nu har vi ett motorfel...avstängd och väntar på reparatör...blir en dyr erfarenhet känns det som. Tack för alla kunskaper som ni har delat med er av. Fantastiskt!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen