Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: skåne

Mögeldoft - HJÄLP

Hej,

jag har ett fritidshus som vi steg för steg har renoverat och nu är det mer eller mindre möjligt att bo där permanent. Vi har renoverat och bytt yttertak, isolerat det och även bytt samtliga fönster i huset. I samband med detta har vi fått problem med mögeldoft!! Den sätter sig direkt i kläder och t o m i håret när man är i huset.

Jag har nu satt in tre styck tilluftsventiler på nedanvåningen i huset. De har endast suttit där ett par dagar så jag förstår att jag inte kan räkna med någon effekt från dem ännu men jag undrar om någon har erfarenhet av om de kan förbättra inomhusklimatet? Jag har ju inte direkt någon frånluft, förutom en ventil i köket, köksfläkt och en fläkt i badrummet (som jag brukar låta vara på alltid). Frånluft är ju annars svårare att ordna? Huset är inte uppvärmt under den kalla årstiden.

Jag funderar nu på om jag borde komplettera med en ordentlig avfuktare som kopplas in "permanent" med avrinning etc.

Jag är jättetacksam för alla tips. Hur kan jag få till ett bra inomhusklimat?

Buggaren

2.    länk #2
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Mögel har man väl mer eller mindre i alla fritidshus. Att ni känner doften beror nog inte på att det börjat mögla utan på att luften är mer instängd när ni isolerat huset. Men det låter som att du redan har räknat ut det själv?

3.    länk #3

Rätt - men vad gör jag åt det....

...när jag ju nu faktiskt har isolerat....vad kan det vara som "möglar"? det mesta är ju utbytt, t ex allt trä på ovanvåningen....

Buggaren

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

Ja, hos oss kommer lukten från golvbjälklaget, skall åtgärdas

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Västra Götaland

Hos oss kommer lukten från krypgrunden. För att undvika jordlukt bör man åtminstone täcka marken där med plast.

6.    länk #6

Grundedn alltså...?

Det skulle alltså komma från krypgrunden eller trossbotten? Bra tips, men kanske ej så enkelt att åtgärda? I så fall tror jag mer på trossbotten. Krypgrund har jag ingen men väl källare. Huset är byggt på en "stenkista" och har minst metertjocka grundmurar. Mitt under huset är det helt uppfyllt med sten. Det finns två "källare". En något lite större och en lite mindre som i princip är som en krypgrund och där sitter vv beredaren. Båda har dock cementgolv.

Om det skulle vara trossbotten, hur gör man då...? låter ju som ett stort projekt att lägga om golvet och gissar jag byta bjälkar mm?

Trossbotten på ovanvåningen har jag byggt in under ett nytt självbärande golv men den var frisk så jag tror inte lukten kommer därifrån.

Kanske en permanent avfuktare vore en lösning? Och kanske någon frånluftslösning t ex fläkt. Kanske hygrostat styrd?

Buggaren

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

Ja, det kan bli ett stort jobb, jag hoppas att kunna börja riva ner till backen kanske slutet av april. Men det måste göras och det är väl först efter rivningen som jag vet hur mycket som behöver bytas. Jag har ju en egen tråd men med mina begränsade datorkunskaper så vet jag inte hur man länkar in. Om du är intresserad, sök på Grund och markarbeten

8.    länk #8

Någon som vet hur jag kan mäta "luftkvalitet"? Är det luftfuktigheten jag ska mäta? i så fall gissar jag att det går bra med vanlig mätare för rel luftfuktighet.

9.    länk #9

Bättre...

Nu har jag mätt luffuktigheten och inte ens i källaren var den över 34%. Så det verkar inte vara problemet. Ventilationen som sattes in på nedanvåningen verkar hjälpa mycket. Tre luckor till ca 60 m2. Och så har jag satt på lite värme....Vi får se hur det blir men verkar ju lovande. Har sett att man kan hyra ozon generator, någon som har erfarenhet av det?

Buggaren

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42