Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: jämtland

Is på fönstren inomhus vid kall väderlek

Hej!
    Någon som har en ide varför det vid ca -16 grader fryser is på fönstrens nedre del..inomhus.
    FTX SYSTEMAIR 400 DC, vindsplacerad.
    Enligt mätningar balanserad fungerande ventilation, fukthalt ok inomhus.
    Dock bara ca 4-8 grader vid fönsterkarm vid utetemperatur -20.
    Golvvärme.
    Någon med erfarenheter av detta?

2.    länk #2
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Jepp, samma här - fast med annat aggregat.

En roterande växlare får påfrostning i kall väderlek som medför att fukt återvinns. Vissa anser att detta är bra, då inomhusluft är torr vintertid. Dock så leder det till Rh på 40-50%, vilket av helt naturliga skäl leder till imma eller is mot köldbryggor. Insidan på fönster är kalla och fukten orkar inte bära sitt vatten, så den kondenserar.

Jag roade mig med att mäta temperaturen på insidan av mina treglasfönster när det var minus 20 ute. Därefter räknade jag ut att Rh inte får överstiga 25% för att det inte skulle kondensera mot de kalla rutorna. En plattvärmeväxlare gör att det blir snustorrt inomhus, en roterande gör det mer behagligt - men tyvärr med denna oönskade bieffekt.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2002

Samma problem här också, fukt och tom isbildning på fönstren vid låga temperaturer. Har roterande värmeväxlare, treglasfönster (med argongas) och golvvärme. Har testat att "överventilera" men utan någon större effekt. Fuktåtervinningen är helt enkelt för hög vid låga temperturer.
    Jag har ingen värmare inbyggd i aggregatet (behövs egentligen inte för komforten), men jag antar att den har en viss avfuktande effekt.

Finns endel kritik mot den höga fuktåtervinningen i roterande värmeväxlare. Finns en kort rapport från AK-Konsult http://www.akkonsult.com/files/aktuellt_2011_03.pdf

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

För människokroppen bör det inte understiga RF 40% även på vintern, lagom fuktnivå är bara bra. Däremot måste husen vara så pass välisolerade att temperaturen vid ytterväggar och fönster etc inte kan bli så låg att inomhusluften kondenserar ut fukten. Radiatorer under fönstren är säkrast.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: jämtland

Som sagt, med element i stället för golvvärme brukar det inte var några "problem"

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42