Nykomling
Medlem: Feb 2009
Län: jämtland
Is på fönstren inomhus vid kall väderlek
Hej!
Någon som har en ide varför det vid ca -16 grader fryser is på fönstrens nedre del..inomhus.
FTX SYSTEMAIR 400 DC, vindsplacerad.
Enligt mätningar balanserad fungerande ventilation, fukthalt ok inomhus.
Dock bara ca 4-8 grader vid fönsterkarm vid utetemperatur -20.
Golvvärme.
Någon med erfarenheter av detta?
En roterande växlare får påfrostning i kall väderlek som medför att fukt återvinns. Vissa anser att detta är bra, då inomhusluft är torr vintertid. Dock så leder det till Rh på 40-50%, vilket av helt naturliga skäl leder till imma eller is mot köldbryggor. Insidan på fönster är kalla och fukten orkar inte bära sitt vatten, så den kondenserar.
Jag roade mig med att mäta temperaturen på insidan av mina treglasfönster när det var minus 20 ute. Därefter räknade jag ut att Rh inte får överstiga 25% för att det inte skulle kondensera mot de kalla rutorna. En plattvärmeväxlare gör att det blir snustorrt inomhus, en roterande gör det mer behagligt - men tyvärr med denna oönskade bieffekt.
Samma problem här också, fukt och tom isbildning på fönstren vid låga temperaturer. Har roterande värmeväxlare, treglasfönster (med argongas) och golvvärme. Har testat att "överventilera" men utan någon större effekt. Fuktåtervinningen är helt enkelt för hög vid låga temperturer.
Jag har ingen värmare inbyggd i aggregatet (behövs egentligen inte för komforten), men jag antar att den har en viss avfuktande effekt.
Senior medlem
Medlem: Feb 2010
Län: Stockholm
För människokroppen bör det inte understiga RF 40% även på vintern, lagom fuktnivå är bara bra. Däremot måste husen vara så pass välisolerade att temperaturen vid ytterväggar och fönster etc inte kan bli så låg att inomhusluften kondenserar ut fukten. Radiatorer under fönstren är säkrast.