Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)

Visa resultat för omröstning: Vilken ventilation har du och är du nöjd/missnöjd

Antal röster
25. Logga in för att rösta
  • FTX och jag är nöjd

18 72.00%
  • FTX och jag är missnöjd

0 0%
  • FLVP (eller annan mekanisk frånluft) och jag är nöjd

3 12.00%
  • FLV och jag är missnöjd

4 16.00%
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

FTX vs frånluftsVP

I "min" projekteringstråd över ventilation har ämnet raskt glidit sidledes till en diskussion om att det är så bra med FTX och så dåligt med frånluftsvärmepump, FLVP.

Men samtidigt byggs väl tusentals nya hus varje år med FLVP, och om det vore så värdelöst så borde det bli ett ramaskri.

Jag tycker ämnet är väldigt intressant, men ser nu att det vore bättre en egen tråd, för att inte lyfta fokus från projekteringen allt för mycket i den andra tråden. Så jag startar denna tråd.
    Så rösta med vad ventilation ni har och om ni är nöjd eller missnöjd.

Och fortsätt sen att skriva också i den här tråden om alla för och nackdelar ni har upptäckt, osv.

edit: Det skulle givetvis stå FLVP i sista svarsalternativet, och även där underförstått all sorts mekanisk frånluft.
    Senast redigerad av Mikael_L 2012-02-05 08:51
    Den som vet mest, gissar minst.

2.    länk #2
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Jag har FTX och FLVP ihopbyggt på något sätt.

Du glömde det alternativet!
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms län

Jag har vad man väl får kalla en "FTX med värmepump", eller kanske "aktiv FTX".

Det är alltså mekanisk till- och frånluft med en värmepump som flyttar värme från avluften till tilluften. Slår man av kompressorn så får man ingen FTX alltså (vilket ju kan vara en fördel på sommarkvällar när man vill få bort den varma luften från huset och få in sval uteluft).

Den går att köra som AC också om man kör den baklänges, men jag har aldrig testat eftersom då måste man koppla loss alla fyra luftanslutningarna och vända hela burken för att koppla dem "baklänges". Sen "inverterar" man termostatsignalen bara (så går kompressorn när det är för varmt inne istället för när det är för kallt), sitter en omkopplade för det.

Jag tycker den lösningen är mest praktisk för oss som behöver den mekaniska vetilationen på grund av radonhus.

Den har bättre verkningsgrad än vanlig FTX (som ju aldrig kan komma över 100%).
    Den kan (i alla fall i teorin) även ge kyla på sommaren.
    Den ger uppvärmning ner till utetemperaturer strax under nollan, och den varmluften sprids i huset bättre än om man haft en vanlig luft/luft-VP.

Jag vet inte om den kanske har sämre verkningsgrad än en vanlig FLVP, men ovanstående punkter tillsammans gör den bättre är FLVP tycker jag.
    Senast redigerad av Nerre 2012-02-05 09:03

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Min FTX har snurrat på i 30 år, det jag gjort är att bytt fläktpaket 1 gång det kostade mig ca 3000:-. eftersom den är lite äldre ger den inte fullt ut lika bra "besparing" som ett modernt men ligger på ca 70% återvinning. Den största fördelen är i mitt tycke den mycket höga "kvaliteten" på inneluften samt den är enkel och driftsäker. I kombination med en berg/jord VVP ett bra och relativt snålt värmesystem.

5.    länk #5
    Mikael_Ls avatar

Jag har FTX och FLVP ihopbyggt på något sätt.

Du glömde det alternativet!
    Ja det var nog väldigt många alternativ jag glömde, om jag ska täcka in vad alla knepiga gotlänningar hittat på.

Som vanligt med omröstning kan man inte täcka upp för alla möjliga alternativ. Du får försöka rösta "intelligent" på något vis, dvs rösta efter vilken modul du tycker ger dig stora fördelar, eller stora nackdelar. Det går kanske att lägga två röster? Jag vet inte riktigt hur det fungerar här.

6.    länk #6
    Mikael_Ls avatar

Nerre, intressant. Vad är det för aggregat? märke, modell?

7.    länk #7
    Mikael_Ls avatar

Om det nu går att rösta flera gånger tycker jag också att det är OK att lägga en röst till som avser ens förra hus eller vad man tyckte innan man byggde om och bytte system.
    Om någon prövar detta, skriv en rad om ifall det gick eller inte att rösta fler gånger.

8.    länk #8
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

jag har en 20 år gammal ftx med elpatron, den är tyvärr lite ljudlig och luften blir ganska torr...

det kommer att bli till och frånluftskanaler i kommande hus, men bättre dimensionerade kanaler map ljudet

jag vill inte ha några hål i väggarna för tilluften, då jag gillar att man slipper ljud utifrån i nuvarande hus

9.    länk #9
    mycke_nus avatar

Jag har vad man väl får kalla en "FTX med värmepump", eller kanske "aktiv FTX".

Det är alltså mekanisk till- och frånluft med en värmepump som flyttar värme från avluften till tilluften. Slår man av kompressorn så får man ingen FTX alltså (vilket ju kan vara en fördel på sommarkvällar när man vill få bort den varma luften från huset och få in sval uteluft).

Den går att köra som AC också om man kör den baklänges, men jag har aldrig testat eftersom då måste man koppla loss alla fyra luftanslutningarna och vända hela burken för att koppla dem "baklänges". Sen "inverterar" man termostatsignalen bara (så går kompressorn när det är för varmt inne istället för när det är för kallt), sitter en omkopplade för det.

Jag tycker den lösningen är mest praktisk för oss som behöver den mekaniska vetilationen på grund av radonhus.

Den har bättre verkningsgrad än vanlig FTX (som ju aldrig kan komma över 100%).
    Den kan (i alla fall i teorin) även ge kyla på sommaren.
    Den ger uppvärmning ner till utetemperaturer strax under nollan, och den varmluften sprids i huset bättre än om man haft en vanlig luft/luft-VP.

Jag vet inte om den kanske har sämre verkningsgrad än en vanlig FLVP, men ovanstående punkter tillsammans gör den bättre är FLVP tycker jag.
    Jag TROR att det även sitter en mekanisk värmeväxlare i vårt system. Kyla får vi genom att trycka på en knapp. Sedan finns det ett par biffiga eldrivna värmebatterier när VPn inte räcker till.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms län

Nerre, intressant. Vad är det för aggregat? märke, modell?
    AeroTerm AT-3 eller nåt sånt tror jag den heter (osäker på stavningen). Tillverkaren finns inte kvar längre vet jag sen tidigare googlande.

Jag skulle gärna byta ut den mot en lite kraftfullare som klarar att ge mer värme och som kanske har ventiler så man kan få kyl enklare än att flytta omkring slangarna, men det verkar väldigt svårt att hitta nåt. Vi kan ju inte ta bort den helt för vi behöver luftbytet på grund av radonet, men samtidigt vet man ju inte hur länge den håller...

Fast konstruktionen är ju väldigt enkel, en tvådelad låda med två fläktar, filter, kompressor, kondensor och förångare och en termostat bara.

11.    länk #11
    mycke_nus avatar

Vår anläggning kommer från KryoTherm. Dom har enheter liknande den som beskrivs ovan.

Sent from my iPhone using Byggahus.se app

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

"FTX med inyggd värmepump" finns fortfarande i form av http://www.termavent.se/. Har dock inte sett diagram med verkningsgraden vid olika temperaturer på ueteluften, vore intressant. Normal FTX av senaste modell kan väl nå upp till ca 85% verkningsgrad och i kombination med kalla vintertemperaturer betyder detta mycket samt att kallras från väggventiler undviks. Alltså är FTX bättre ju längre norrut man bor. FLVP har ju fördelen att kunna göra varmvatten också och är därför en enkel och bra lösning som passar bra för de som bor i södra halvan av landet.

Sedan finns "FLVP med inbyggd FTX" i form av Nibe F470 men elektrisk förvärmare i inkommande kanal krävs ofta om det är väldigt kallt ute för att inte tilluftbatteriet ska riskera att frysa.

13.    länk #13
    Mikael_Ls avatar

Vad få med FLVP som röstat?
    Det måste ju ändå vara enormt många som snurrar ute i stugorna.
    Standardlevereras bl.a. till Älvsbyhus, smålandsvillan, LBhus, A-hus m.fl ...

Annars sjunger omröstningen än så länge FTX'ens lov.

Jag har iaf förstått det som att principerna inte skiljer så märkvärdigt mycket åt vad det gäller återvinning och verkningsgrad.
    Eller är det något som har ändrats, nu med senaste generationen FLVP med högre kompressoreffekt?

14.    länk #14
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västerbotten

FTX.
    Rec indovent 400, tror jag den heter. Bra grej. 84% verkningsgrad enligt databladet. Kör den "passivt" utan extravärme. Nåt kallras blir det aldrig. Just nu är det -10 grader ute, +21 inne och +15 grader på tilluften.
    Enda nackdelen är att filtren inte går att tvätta, utan man ska köpa nya minst en gång per år.

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Västernorrland

FTX:
    +/- Effektivare i norra Sverige än FLVP (Större temp.skillnad på inne- & uteluft norröver)
    + Högre komfort
    + Mindre kallras
    - Ljudnivå vid tilluftsdon (Om man installerar för klena / få ljuddämpare)
    + Mindre torr luft än FLVP eller frånluftsfläkt om du väljer roterande FTX
    (Vid samma ventilationsflöde som FLVP eller frånluftsfläkt)
    - Dyrare installation än FLVP eller frånluftsfläkt
    + Filtrerad tilluft till huset
    - Dyra filter som skall bytas 1 eller 2ggr /år

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42