Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

Placering av tilluftsdon

Finns det någon exakt vetskap om var man ska placera takmonterade tilluftsdonen, har tänkt mig centrerade ovanför fönstrena men finns det någon lämpligt avstånd från väggen att gå på (FTX)?

Har även en avloppsfråga. Har ett rör på vinden som går på samma ställe som gamla självdragsventilationen Kan inte hitta vad det är denna ventilerar så jag gissar på avloppet eller vad kan det annars vara?
    Har alla hus luftning av avlopp?
    Senast redigerad av rocketlauncher 2012-01-28 21:08

2.    länk #2
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Avluftning av avloppssystemet finns alltid. Annars töms vattenlåsen när men tex spolar i en toalett.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland

Tilluftsdonen placerade jag 1 m från vägg i hörn så långt ifrån dörren som luften ska sugas/tryckas under/över/genom. Jag tänkte att man vill ha så mycket av rummet som möjligt ventilerat. Över fönster finns ingen anledning att sätta dem.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: Östergötland

Om man har ett don som "kastar" luften skulle jag sätta dom vid dörren. Där kommer det aldrig vara i vägen om man vill möblera med bokhyllor eller garderob

5.    länk #5
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Mina tilluftsdon sitter mitt för fönstren ca en halv meter ut från väggen.

Det är ritat så av en ventilationskonstruktör.

Och det funkar bra!

6.    länk #6
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Verkar vara lite olika tankegångar kring var de ska placeras. Mina satte konstruktören mitt i rummen. Själv hade jag funderingar på att de borde sitta i hörnet längst bort från dörren. Fast å andra sidan sitter de i ett hörn så kanske man får en sämre fördelning av luften i rummet.

7.    länk #7
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

Står lite tips hos Lindab:

http://www.lindab.com/se/private/gui...s/default.aspx

klicka på nästa tills du kommer till nr 5. Ventiler

där står

I sovrum och vardagsrum skall du placera ventilen så långt från dörren som möjligt för att uppnå bästa genomventilation

står andra regler även för andra typer av rum
    Senast redigerad av Snailman 2012-02-02 18:12

8.    länk #8
    SJB
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Västmanland

Man kan också tänka på att placera donen så att man skyddar platser i rummet som blir tilltänkta uppehållsytor. Hur det än är så påverkas människan i längden av både lågfrekvent brus samt luftdrag från ventilationen. Är man känslig samt har möjligheten att planera in var de kan sitta så ta med sådant i beräkningen. Ett tips bara..

9.    länk #9
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

...Mina satte konstruktören mitt i rummen...
    Mitt i taket har man väl gärna en belysningsarmatur "städbelysning".

10.    länk #10
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Man kan också tänka på att placera donen så att man skyddar platser i rummet som blir tilltänkta uppehållsytor. Hur det än är så påverkas människan i längden av både lågfrekvent brus samt luftdrag från ventilationen. Är man känslig samt har möjligheten att planera in var de kan sitta så ta med sådant i beräkningen. Ett tips bara..
    Det brukar definieras en vistelsezon där klimatet, både temp och drag m.m. ska vara bra.
    Det är väl taget i princip ut boverkets byggregler, vill jag minnas.
    Se t.ex. sid 6
    http://www.ahlsell.se/upload/2479/fuktig_luft.pdf
    eller i detta dok
    http://www.energikompetens.se/Pdf/Termiskkomfort.pdf
    Och här:
    http://www.halton.se/halton/se/cms.nsf/files/288BFBC49257B6DAC22572A00023F07A/$file/Air_diffusion_dg_se.pdf
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42