Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Helt rätt.

Tänk på att det aggregat du väljer skall kunna styra värmebatteriet. Så du behöver även en ventil+ventilmotor samt en frysvaktsgivare, många nya aggregat har inbyggd frysskyddsfunktion men det behövs en givare.
    Tackar. Återkommer när det är dags att handla.

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Jan 2012

Det går utmärkt att köra kyla i ventilationsaggregatet. Man bör dock tänka på ett par saker.
    1. Inte lägre tilluftstemp än ca 17-18 grader. Har man lägre måste man kondensisolera hela kanalsystemet.
    2. Har man samma flöde som man har i värmefallet så ger det inte särskilt mycket effekt. Det är bra att kunna höja flödet när man kör kyla så att man får ut en högre effekt.

3.    länk #18
    Gudfader Medlem: Mar 2005

En fråga som jag har är att det sägs att man slipper eftervärma med en roterande värmeväxlare - stämmer det? Är det värt det? Hur i allsindar fungerar den roterande värmeväxlaren jämfört med en vanlig motströms plattvärmeväxlare?
    Det spelar ingen roll, du får eftervärma lika mycket eller lite oavsett teknik. Det du slipper med den roterande växlaren är kondensavvattningen.

Däremot tycker jag inte att det behövs någon eftervärmare alls med ett modernt aggregat. Tilluften är så varm så den upplevs inte som drag.

4.    länk #19
    Suhaggs avatar

Det spelar ingen roll, du får eftervärma lika mycket eller lite oavsett teknik. Det du slipper med den roterande växlaren är kondensavvattningen.

Däremot tycker jag inte att det behövs någon eftervärmare alls med ett modernt aggregat. Tilluften är så varm så den upplevs inte som drag.
    Är inte tanken med ett vattenbatteri att nyttja billig värme från i mitt fall jordvärmepumpen istället för att ha el-tillskott på FTX aggregatet för att värma upp den kalla luften.

5.    länk #20

Är inte tanken med ett vattenbatteri att nyttja billig värme från i mitt fall jordvärmepumpen istället för att ha el-tillskott på FTX aggregatet för att värma upp den kalla luften.
    Jo, men enligt min erfarenhet behöver luften inte värmas alls, vare sig med el eller varmvatten.

6.    länk #21
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Exakt, en fungerande FTX, injusterad rätt behöver ingen eftervärme.

Min RDKR drar 48W året runt, oavsett utetemperatur, trots att det sitter el-eftervärmare i den.

48W går åt för att driva två fläktar, styrningen och motorn till den roterande växlaren.

7.    länk #22
    Suhaggs avatar

Inbillade mig att det skulle vara en fördel att få in uteluft som är + 10 grader istället för luft som är -25 grader. (exempel vet inte exakt hur det ser ut)

8.    länk #23

Det spelar faktiskt ingen roll. Luften som kommer ut ur friskluftsventilerna har nästan samma temperatur som luften som sugs in i frånluftsventilerna.

9.    länk #24
    Consensuss avatar

Inbillade mig att det skulle vara en fördel att få in uteluft som är + 10 grader istället för luft som är -25 grader. (exempel vet inte exakt hur det ser ut)
    I första hand eftervärmer man - annars tappar man hela vitsen med värmeåtervinning. Eftervärmen styrs i sånt fall automatiskt och går in endast då tilluften inte håller tillräcklig temperatur. Det kan behövas när man har en plattvärmeväxlare och vid kall uteluft.

Förvärme kan behövas i superkallt klimat för att undvika att värmeväxlaren fryser. Förvärmen fungerar som hjälp till avfrostningen.

10.    länk #25
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Ålder: 41
    Län: stockholm

Ett tips för att få in varmare tillluft är att dra upp ett rör på vinden(om det är möjligt) uppe under nocken och ta luft där ifrån på vintern.På vår vind är det ca 10 grader varmare än ute. tyvärr var det inte möjligt för oss

11.    länk #26
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009

Kolla vilken temperatur du behöver till vattnet på eftervärmaren. Har för mig att den som säljs till Heru kräver en temp på ca 60 C. Det är ju betydligt högre än temperaturen i radiatorerna.
    Har inte fördjupat mig mer i detta eftersom jag inte har behovet av den, men var lite nyfiken när jag skulle installera aggregatet.
    Strömmande luft kyler rätt bra, så jag kan tänka mig att vattnet måste vara rejält varmt för att det ska bli någon högre uppvärming av luften.

12.    länk #27
    Nykomling Medlem: Jan 2012

Jag tycker absolut att man skall installera eftervärme om det är möjligt. Givetvis beror det på vilket luftflöde du har. Ett rätt dimensionerat batteri bör kunna klara sig med samma temperatur som du matar golvvärmen med. Som jag sa så är detta avhängt med vilket aggregat du väljer. Vissa små enkla aggregat har enbart en variant av vattenbatteri som t.ex. kräver 60 graders framledningstemperatur på vattnet. Väljer du ett mer avancerat så går batteriet att dimensionera efter dina egna förutsättningar.

13.    länk #28
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: västra götaland

En roterande värmeväxlare behöver inte avfrostas (utom möjligen i extrema fall). En plattvärmeväxlare fryser ihop på vintern (ju bättre verkningsgrad desto tidigare sker det) och måste då avfrostas. Vanligen kör man då uteluften vid sidan av värmeväxlaren en stund och blåser in den kall eller kör på med eftervärme. Alternativt minskas uteluftflödet under avfrostningen vilket innebär att kalluft kommer in i huset andra vägar, normalt runt fönster och dörrar. Det finns lite andra alternativ men jag har inte sett det på små villaaggregat.

14.    länk #29
    Suhaggs avatar

En roterande värmeväxlare behöver inte avfrostas (utom möjligen i extrema fall). En plattvärmeväxlare fryser ihop på vintern (ju bättre verkningsgrad desto tidigare sker det) och måste då avfrostas. Vanligen kör man då uteluften vid sidan av värmeväxlaren en stund och blåser in den kall eller kör på med eftervärme. Alternativt minskas uteluftflödet under avfrostningen vilket innebär att kalluft kommer in i huset andra vägar, normalt runt fönster och dörrar. Det finns lite andra alternativ men jag har inte sett det på små villaaggregat.
    Har det betydelse var man har den monterad? Tänker mig att många har den på vinden men jag ska ha min i tvättstugan.

15.    länk #30
    Consensuss avatar

Tvättstuga låter väldigt bra. Om en FTX fryser, vilket inte är helt ovanligt, så får man problem med avrinningen av smältvattnet. I en plattis så åker det förmodligen ut via kondensavloppet, men med roterade växlare så rinner det ut där aggregatet står.

Frågan är alltså var man helst vill ha smältvattnet? På kallvinden eller i tvättstugan? Svaret torde vara givet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42