Hej alla kunniga jag har ett litet problem att lösa.
Har bytt ut min gamla FX mot FTX p.g.a hög radonhalt (markradon), har haft så pass höga värden att radonsug med tre sugpunkter i plattan inte räckte i kombination med FX ventilation. Begärde in offert på FTX med återvinning o krav att skapa övertryck i kåken för att "mota" o ventilera ut radonet. Nu sitter en Systemair VR400 på vinden, så långt allt frid o fröjd har egen radonmätare o värdena har varit bra ända tills kylan slog till....vad hände nu?
Radonet skenade direkt upp mot 400 strecket, jag ändrade flöden etc men när tempen ute sjönk sjönk även värdena. Systemet är installerat strax innan jul så jag har väl inte helt hunnit konstatera min terori än. Låg o sövde en sjuk dotter o då hade jag inte mycket annat för mig än att lyssna på ventilationen o märkte att tilluften i princip minskade/stannade lika mycket som den gick, var -20 vid tillfället. Eftersom jag är vedeldare så hade jag stängt elvärmaren och kört växlaren på max värme/återvinning.
Så summan av kardemumman är den att när tilluften stannar så har jag skaffat mig den största radonsugen hittils fast in i huset (dom gamla tillufts ventilerna är stängda).
Vad kan jag göra för att slippa detta fenomen? Spelar det någon roll om jag har värmaren på? den värmer väl bara efter värmeväxlaren eller? Problemet är rätt stort eller rättare sagt kommer att bli om det blir lika kallt som förra året. Nu kommer väl ventilationsfirman att ta tag i problemet men det kanske finns ngn klurig där ute.
En lösning är väl att förvärma uteluften men jag vill helst slippa ännu en elförbrukare.
Ni som orkat läsa ända hit kanske har en ide'
MVH \\Micke
Senior medlem
Medlem: Feb 2007
Län: Halland
Är avfrostningsfunktionen som ändrar lufflödet på tilluftsfläkten.
I sericemenyn kan man ändra hur avfrostningen jobbar, leveransinställning är "läge 3" och "Läge 1" är den lägsta, testa att ändra.
Jag har ändrat till läge 2, när jag letade efter vad ¨lägena betudde hittade jag detta i VTC 300 service manualen: [FONT=Arial][FONT=Arial]
5 [/FONT][/FONT][FONT=ArialMT][FONT=ArialMT]Välj hur aggressiv avfrostningen ska vara genom
att välja ett avfrostningsläge mellan 1 och 5 (tabell
3). Standardinställningen är [/FONT][/FONT][FONT=Courier New][FONT=Courier New]3[/FONT][/FONT][FONT=ArialMT][FONT=ArialMT].
Välj om obalanserade luft[/FONT][/FONT][FONT=ArialMT][FONT=ArialMT]fl[/FONT][/FONT][FONT=ArialMT][FONT=ArialMT]öden ska tillåtas i
byggnaden under avfrostningscykeln. Välj mellan
[/FONT][/FONT][FONT=Courier New][FONT=Courier New]ja [/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman]och [/FONT][FONT=Courier New][FONT=Courier New]nej[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman]. Standardinställningen är [/FONT][FONT=Courier New][FONT=Courier New]ja[/FONT][/FONT][FONT=ArialMT][FONT=ArialMT][FONT=Times New Roman].[/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=ArialMT][FONT=ArialMT][FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=ArialMT][FONT=ArialMT][FONT=Times New Roman]Hade den undre menyn funnits hade problemet varit löst, kanske går att byta mjukvara men det är nog en fråga för leverantören.[/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=ArialMT][FONT=ArialMT][FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=ArialMT][FONT=ArialMT][FONT=Arial][FONT=Arial]Avfrostningsläge Relativ luftfuktighet inomhus[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]1 [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]Beskrivning [/FONT][/FONT][FONT=ArialMT][FONT=ArialMT]1 Minimal, < 20 % Torra områden, som lagerlokaler där
få människor uppehåller sig eller
industribyggnader där vatten inte används i
tillverkningsprocessen.
2 Låg, 30–40 % Kontorsbyggnader.
3 Mellan, 40–60 % Lägenheter eller hus med normal luftfuktighet.[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]2
[/FONT][/FONT][FONT=ArialMT][FONT=ArialMT]4 Hög, 60–80 % Lägenheter eller hus med hög fuktighetsnivå
5 Extremt hög, > 80 % Byggnader med mycket hög fuktighetsnivå \\Micke
[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
Gittade tydligen inte urklipp från PDF, hur som helst i VTC 300 manulalen finns funktionen "tillåt obalanserade luftflöden i avfrostningsläge ja/nej. Den finns tyvärr inte på VR400 hade löst mitt problem om det nu är avfrostningen? Har läst i ngt forum att den typen roterande växlare i princip inte ska behöva avfrostning.
En roterande växlare behöver definitivt avfrostas. Skillnaden är att vattnet inte förs ut via ett kondensavlopp, utan tillbaks in i bostaden via tilluften.