Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Helfel temperaturer Heru 90 T EC 2

Hej!

Installerade min Heru 90 T EC 2 själv i oktober 2011 (inköpt i sept, precis innan de slutade sälja den ). Redan från början visade den helt fel temperaturer, många grader högre överallt, så jag var tvungen att ställa in önskad temperatur till 26C för att den skulle fungera korrekt.

Idag när jag skulle justera in flödet, så kraschade kommunikationen mellan handenheten och själva FTX:en. Det stod Heru AV, trots att den var på och inget hände när jag tryckte på PÅ. Fick göra norsk omstart (rycka 230V:en)

Efter det visade den dessa temperaturer (före ännu värre):

Uteluft +3C (verklig -6C)
    Avluft +5C (verklig borde vara ca -2C)
    Frånluft +20C (verklig ca 21C)
    Tilluft +19C

Jag är ganska säker på att jag kör för lågt flöde, men det kan väl inte påverka temperaturerna så här brutalt? Kör nog halva flödet, dvs ca 20-25l/s mot det rekommenderade ca 40-50l/s, pga att jag inte fått tummen ur och ändrat från fabriksinställningens ca 1100rpm per fläkt.

I höstas var från- och tilluftstemperaturerna oxå helt fel, därför var jag tvungen att ställa upp "Önskad temperatur" ordentligt för att få igång återvinningen, ställde den på 26C

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Jönköping

Det låter som du inte har ställt in höger/vänster aggregat rätt. På en del heru kan man välja om man vill att det ska vara höger anslutet eller vänster anslutet.
    Om du går in i installations meny ska det finnas ett alternativ där du kan välja detta.
    Står i instruktionsboken.

*Edit: http://www.ostberg.com/item/F_item.aspx?id=50537&tab=0
    Första länken sidan 10.
    Den herun du har delar ju samma styr som de vindsmonterade har.
    Det som händer när man har fel inställning är att givarna hamnar på "fel" plats i displayen på din handkontroll.Vilket medför problem som du beskriver.

Tryck även upp flödet lite då 20-25l/s är för lite för att aggregatet ska fungera på ett bra sätt. Gärna upp till 30-35l/s i minflöde.
    Senast redigerad av Tjoa 2012-01-09 15:33

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2009

Heru 90 T EC 2 har fasta anslutningar, det går inte montera på annat sätt och sedan byta håll i styrningen som det går på S-varianterna (tror jag). Och, ja jag har monterat alla kanaler korrekt.

Hade missat en detalj, hoppas det hjälper framöver, antennen kan man inte ha liggande ovanpå aggregatet eftersom "OBS! Antennen får ej monteras på metallisk yta", sidan 10 i handboken.

Nu har jag först lyckats mäta upp flödena i huset, total drygt 20l/s på tilluften och sedan till slut lyckats få aggregatet att ta emot kommando från fjärrkontrollen så att jag lyckats öka flödet från 1100rpm till ca 1700rpm, så nu borde jag få bättre flöde.

Fortfarande visar dock följande temperaturer:

Uteluft +0C (verklig -6C)
    Avluft +2C (verklig borde vara ca -2C)
    Frånluft +20C (verklig ca 22C)
    Tilluft +20C (verklig borde vara ca +17C)

Aha, vänta nu, jag tar ju Uteluften från gaveln uppe på vinden, det röret är ju ca 5m långt och ligger ovanpå ca 200mm isolering, med ca 600mm isolering ovanför sig. Sedan går röret, med 50mm isolering genom övervåningen innan det når aggregatet. Uteluften värms alltså av förlusterna i mitt tak och av övervåningen innan den kommer in i aggregatet. Därav de höga utelufttemperaturerna.

Med det ökade flödet vart det ju lägre Utetemperatur, vilket stämmer med vad det borde bli.

Sen kan man filosofiskt fundera på om det är vettigt att värma uteluften med huset, eller inte. Som sagt filosofiskt, rören lär jag ju inte flytta och huvudanledningen att ha ventilen högt och inte mot gatan var att ta in så ren luft som möjligt och slippa förbigående rökares elände

4.    länk #4
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009

Noggranheten på de ibyggda givarna är ca +/- 1 grad. Det förklarar ju inte de stora avvikelser som du ser, men man kan inte förvänta sig samma precision som hos en labtermometer. Det är också svårt att mäta temperatur i strömmande luft. Beroende på var i flödet man placerar givaren kan man få olika värden. Det skan skilja flera grader.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen