Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: Norrland

FTX - inställningar

140 kvm, två plan, Heru 75.

Under julledigheten lekte jag lite med inställningarna och slog på en schemalagd sänkning av fläkthastigheten (från medium till min) dagtid.

När jag nu kikar på temperaturgraferna händer följande relativt omgående när sänkningen slår till:

- Frånluften sjunker med ca 1.5 grad.
    - Tilluften sjunker med ca 1.5 grad
    - Avluften stiger med ca 1.5 grad
    - Uteluften är i pincip konstant.

Motsvarande sker när fläkthastigheten ökar igen.

Uteluften är runt -7. Temperaturmätarna sitter i rören direkt efter aggregatet.

Huset är i övrigt uppvärmt med direktverkande el, så frågan är om jag vinner något på sänkningen?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Du borde spara lite energi på det, eftersom du minskar flödet och därmed minskar förlusterna ut ur huset. Vet inte vilken verkningsgrad din Heru har, men om vi gissar på 80%, så är 20% alltså ren förlust. Halverar du flödet minskar förlusten till hälften. Vintertid påverkar detta naturligtvis, men när det är varmare ute blir skillnaden marginell. Sedan är det ju stökigt antar jag, har inte kommit så långt i min Heru-kunskap än, att komma ihåg att öka flödet när man är hemma på dagtid.

Har ett annat problem, som jag tänkte lägga upp, min Heru 90 T-EC (inköpt i sept 2011), visar helt fel temperaturer. Frånluftstemperatur (verklig inom parantes) på 26C (21,5C), uteluft på 10C (-6C), avluft på 6C (Borde vara ca -2C). Har du haft det?

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland

Att frånluft och tilluftstempar sjunker borde väl tyda på dåligt isolerade rör mellan ventiler och aggregat ??
    All ventilation kostar. Dvs minskad ventilation medför besparing (minskade förluster, minskad EL-åtgång). Hur mycket förlusterna minskar beror på aktuella verkningsgrader vid de 2 olika arbetspunkterna.

4.    länk #4

Jag vet inte om temperatursänkningen beror på dålig isolering eller på att flödet minskar. Aggregatet är inte extraisolerat, inte ljuddämparna heller. De rör som går på kallvinden är isolerade med byggmatta.

Jag har inte mätt temperaturen på luften som verkligen kommer in i huset, men den borde ju i vart fall inte vara varmare än den är precis efter aggregatet. Resultatet blir ju då att när fläktarna går saktare kommer kallare luft in i huset, som måste värmas mer av elradiatorerna. Å andra sidan kommer det inte in lika mycket luft som när fläktarna går fort.

Verkningsgraden verkar i båda fallen ligga runt 75-80% om man ska lita på fjärrkontrollens siffror.

En annan fråga: Tilluften just nu (vid normal fläkthastighet) ligger runt 13-14 grader vid en utomhustemperatur på ca minus 6. Är det normalt, borde jag fundera på att skaffa en eftervärmare?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

Du borde sätta en termometer där du har tilluft i det rum som har längst rörsträcka till aggregatet.
    Du borde sätta en termometer där du har frånluft i det rum som har längst rörsträcka till aggregatet
    Då är det rätt enkelt att inse hur pass bra/dålig isoleringen är.

Då du har direktverkande el spelar det egentligen ingen roll var du värmer luften. Mår du inte dåligt av den lägre tilluftstemperaturen så hade jag skruvar upp elementen om jag fryst istället.
    (Att ha en kanalvärmare efter aggregatet i kombination med dålig isolering innebär enbart att massa värme kommer smita ut på vinden).

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

från http://www.varmepumpsforum.com/vpfor...p?topic=1934.0

nT = (ttill - tute)/(tfrån - tute)

Personligen ger jag inte mycket för verkningsgraden i aggregatet utan det vikitgaste är enligt mig systemverkningsgraden som man borde kunna räkna ut på samma sätt. (Dvs jag litar på tillverkarna att verkningsgraden de skriver faktiskt är det aggregatet levererar)

Du skriver att tilluften är 13 grader
    Du skriver att yttertemperaturen är -6 grader
    Gissar att du har 20 grader inne
    Då får man följande

0,73 = (13-(-6))/(20-(-6)

dvs 73% verkningsgrad

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland

"Jag vet inte om temperatursänkningen beror på dålig isolering eller på att flödet minskar. "
    Frånluftstempen mäts väl innan aggregatet samt att rumstemperaturerna är konstanta. Lägre flöde ger lägre temp om man har värmeförlust. Dvs det är inte flödet som sådant som ger tempsänkning, det är tiden som luften tillbringar i röret (lägre flöde, längre tid).
    Fö håller med raketkastaren. Men mät lufttempen där ventilerna suger. 22 grader istf 20 ger 67 % verkngrad.

8.    länk #8

Jag ska fixa lite fler mätpunkter. Det slog mig att givarna sitter i muffen mellan aggregat och ljuddämpare, och den lilla biten är nog inte isolerad.

En märklig sak är att temperatursänkningen verkar vara ganska konstant, 1.5 grad oavsett om det är -8 eller +4 grader på tilluften.

9.    länk #9
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009

Givarna i aggregatet har en noggranhet på ca +/- 1 grad. Att mäta temperatur på flödande luft är också ganska svårt. Beroende på var i flödet man sätter givaren kan jag få olika värden. Jag lånade hem en labtermometer från jobbet och roade mig att mäta i kanalerna och i aggregatet. De inbyggda givarna i Heru sitter inte mitt i luftflödet utan mot insidan av aggregatet. När jag mätte mitt i flödet var luftens temp ca +22 C, medans givaren i Heru visade +18C.

Korta oisolerade sträckor gör ingen större skillnad i temperatur på luften.

Om du har 73 % temperaturverkningsgrad kan du vara helt nöjd med din anläggning.

Frågan är ju hur mycket du skulle tjäna på en eftervärmare? Den energi som du måste tillföra kommer ju att äta upp besparingen som du gör med FTX. Tänk istället så här: Nu får du in luft som är +13 C istället för luft som är -6 C.

Om du drar ner flödet som vid schemalagd minskning till min kommer värmeutbytet i FTX:en att minska eftersom mängden frånluft att utvinna värme från minskar. Att alla temperaturer sjunker ser skumt ut, men det tror jag har att göra med att luftflödet i aggregatet ändras och att detta påverkar givarna.
    Senast redigerad av Patrick E 2012-01-11 09:04 Anledning: Tillägg i text.

10.    länk #10
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009

Jag tror jag hittat förklaringen till varför temperaturen åker jo-jo upp och ner. Det finns en larmgräns i Heru där man kan ställa in min temp på tilluften. Denna gräns går att ställa mellan 9 och 12 grader C. Om temperaturen på tilluften sjunker under denna gräns drar aggregatet ner fläktvarvtalet främst på tilluften för att höja verkningsgraden. Efter ett tag går den tillbaka till grundvarvtalet o s v.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42