Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    HerrPeters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Västra Götaland

Hur kombinera ventilation från kök/badrum?

Gott folk

Jag håller på med en ganska omfattande renovering av min lägenhet (bostadsrätt) och kommer snart att påbörja arbetet med köket och därefter badrummet. Idag finns ingen kanal att blåsa ut stekoset i och heller ingen riktigt bra ventilation från badrummet och detta skulle jag nu vilja ha er hjälp med att fundera på.
    Som synes på den bifogade bilden ligger badrummet vägg-i-vägg med köket och i köket finns en kallventil (röd), alltså i princip bara ett hål genom ytterväggen, som jag hoppas på att kunna använda mig av. I köket finns dessutom ytterligare en likadan ventil, på samma vägg, så luftcirkulationen borde inte vara hotad.

Det jag vill göra är alltså att montera en fläkt i badrummet för att suga ut ångan, sätta spisfläkt i köket för att bli av med stekos och köra ut alltihop genom ytterväggen (vänster i bild) via en tänkt gemensam kanal (blå).
    Dessvärre vet jag så gott som ingenting om ventilation, så jag tar gärna emot tips på hur man ser till att inte trycka in stekos i badrummet då man kör med köksfläkten, vad för material som bör användas, hur man får en snygg genomföring i (inner- och ytter-)väggen och alla ev andra listiga synpunkter som ni kan ha på detta.

Hur ska man göra?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Planlösning skiss.jpg
Visningar:	23
Storlek:	28.7 KB
ID:	55002  

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: värmland

Du bör ha en s.k kryddhyllefläkt tex http://www.lindab.com/se/pro/product...IFK-140-B.aspx eller likn och en spiskåpa (som kan se ut precis som en vanlig köksfläkt) och som på så sätt kan suga både från badrummet och köket och (som det ser ut) även från toan.Kanalen från fläkten och ut genom yttervägg har krav på brandsäkerhet så ta helst hjälp utav en ventilationsfirma så du inte beställer fel grejer.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västernorrland

Du ska nog även förankra dina planer med föreningens styrelse. Jag kan tänka mig att de kan ha åsikter om exempelvis dina planer på att "köra ut alltihop genom ytterväggen". Jag säger inte att det inte går att lösa men tror att det är bäst att kolla först.

4.    länk #4
    HerrPeters avatar

Du bör ha en s.k kryddhyllefläkt tex http://www.lindab.com/se/pro/product...IFK-140-B.aspx eller likn och en spiskåpa (som kan se ut precis som en vanlig köksfläkt) och som på så sätt kan suga både från badrummet och köket och (som det ser ut) även från toan.Kanalen från fläkten och ut genom yttervägg har krav på brandsäkerhet så ta helst hjälp utav en ventilationsfirma så du inte beställer fel grejer.
    Ok, Är det rätt uppfattat att det är en fläkt med två ingående kanaler och en utgående? Finns det färdiga lösningar för hur man styr denna smidigt från två olika rum? (Ursäkta ev korkade frågor, jag har inga kunskaper om ventilation och ska absolut anlita kompetent folk för att göra jobbet, jag vill bara ha en uppfattning först så jag inte blir "blåst" (HA!))

En annan sak, bör man ha någon typ av fettfälla med renslucka på vägen ut, för stekflottet som jag tänker mig kommer vilja lägga sig i röret?

5.    länk #5
    HerrPeters avatar

Du ska nog även förankra dina planer med föreningens styrelse. Jag kan tänka mig att de kan ha åsikter om exempelvis dina planer på att "köra ut alltihop genom ytterväggen". Jag säger inte att det inte går att lösa men tror att det är bäst att kolla först.
    Absolut, bra synpunkt.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: västra götaland

Fettet kommer att fastna i filtret i kåpan, i alla fall det mesta av det, så du skall inte ha något i kanalen på vägen ut.

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Feb 2009
    Län: skåne

Nu är jag kanske helt ute o seglar men köksfläkten får väl inte gå ut genom väggen? Tänker på brandrisken. Om det skulle ta eld i imkanalen så kommer du väl då elda upp halva fasaden och lägenheten ovanför.

Fast kanske bara jag som överdramatiserar lite...

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: västra götaland

Det skall vara 30 mm brandisolering mellan kanalen och brännbart material

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen