Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2003
    Län: Skåne
    Inloggad

Klen imkanal och ev. lösning

Jag har stött på ett litet logistiskt problem i samband med min köksombyggnad.
    Imkanalen skall dras ut genom ytterväggen på vilken fläkten kommer att monteras.
    Fläkten har ett maxflöde på 450l/s och en anslutningsstos på 150mm.
    Imkanalen måste passera genom ett schakt i ytterväggen.
    Med milt våld kan jag knö in en isolerad 100mm kanal.
    Detta är rimligen i klenaste laget, men hur kommer det att visa sig? Oljud mot grannen?
    Kraftigt reducerad effekt?
    Oljud inne?

Ett alternativ, jag helst hoppar över, men som är tekniskt möjligt vore att dra 2 st 100 mm rör genom ytterväggen. Dessa skulle få plats om den ena monterades strax över den andra.

Sakliga kommentarer på detta vore av största intresse!

/David

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: värmland

Det innebär i praktiken att du får plats med en rektangulär kanal på 10 x 20 cm, (som harmonerar mer med de luftflöden som fläkten kan ge), genom vägg eller hur? En plåtis fixar en sådan genomgång med en övergång till rund kanal innanför vägg. Dina 3 farhågor kommer annars "som ett brev ...." PS: 2 st 100-rör ger inte samma area och blir krångligare att få ihop.

3.    länk #3
    Inloggad
    En intressant tanke, men ger det mig en mkt bättre lösning, med avseende på pris, utvändigt galler etc?

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: värmland

Är det värt en resa till Värmland kostar allt med övergång 0-fyrkantig-väggenomgåmgång-ytterväggsplåt och galler ca 800:-

5.    länk #5
    Inloggad
    Låter inte ointressant. I krokarna kring Karlstad?
    När jag mätt upp detta lite noggrannare ber jag att få återkomma.

Mvh

David

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Jönköping

Du menar 450m3/h (125l/s) ?

7.    länk #7
    Inloggad
    Ja...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen