I moderna FTX-aggregat finns det bra filter (om man byter dessa regelbundet vill säga) som förhindrar att det kommer in damm etc i själva aggregatet, om jag förstått rätt sitter dessa på frånluftsröret samt uteluftsröret. Rimligen bör därför tilluftskanalerna inte få i sig särskilt mycket damm alls, med litet/inget behov av kanalrensning på sikt. Är detta rätt uppfattat?

När det gäller frånluftskanalerna borde det åka med en hel del damm genom frånluftsdonen, och på sikt krävs det därmed kanalrensning lite då och då. Kanalrensningen kräver tid, pengar och planering av själva rördragningen (rensluckor osv).

Min tanke är att om man kunde ha filter på frånluftsdonen (som i regel ändå är färre till antal än tilluftsdonen) skulle man helt kunna slippa rensa kanalerna. Är detta en rimlig idé eller rent önsketänkande? Någon som själv har filter på sina frånluftsdon? Erfarenheter?

Jag vill minnas att jag läst om någon som hade s.k. strutfilter som går in i frånluftsdonet, som man dammsuger typ varannan månad.

Är rent önsketänkande.
Kostnaden för filter och ökade elkostnader pga högre tryckfall över donet kommer inte löna sig gentemot att göra en kanalrensning när det är dags.
Bor du i en villa kan du själv göra kanalrensningen inte svårare än att rensa skorstenen med en viska.

Det kanske inte blir så mycket damm i kanalerna som man kan tro. När jag installerade FTX i somras rev jag bort de tidigare frånluftskanalerna och jag var förvånad över hur lite damm det satt på väggarna, trots att de varit i drift i drygt 30 år i en villa. Det satt en del damm precis i 90-gradersböjen vid vissa av frånluftsdonen, men i övrigt var kanalerna som nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.