U
Jag har ett litet problem/fråga.

I vår bostadsrätt (byggd 1982) har vi mekanisk från & tilluft, problemet är nu att vi får så fruktansvärt dammigt i de rum som har utblås (sovrummen och vardagsrummet). I dessa rum sitter original utblåsen kvar och är ganska slitna och övermålade så någon vidare fininställning är inte att tänka på. De ser ut som små tefat (alla som kommer och hälsar på undrar förvånat vad det är för mojjänger som sitter på väggarna :)).

Min fråga är nu, finns det nya utblås med någon form av filter i? Min tanke är att man i så fall skulle kunna rengöra filterna regelbundet i stället för att behöva damma varannan dag...

Skulle vi bara gå efter det estetiska för att slippa tefaten så hade det nog blivit denna modell: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-25560.aspx

Börja med att kontrollera om kanalerna är rengjorda på sistone, det bör ha BRF ha koll på. Annars tar du bort tilluftsdonet och kikar in i kanalen så ser du snart hur det ser ut.

Det borde finnas ett centralt filter, annars finns det filter som sätts i donen. Dock är jag rädd för att om ni gör det så påverkas balansen i hela systemet.

Förutom att du kollar hur rena/ smutsiga kanalerna är det viktigt att du kollar vad ni har för ljuddämpare. Om jag inte minns fel så är de där uråldriga ljuddämparna isolerade på insidan istället för utsidan. Det betyder att isoleringen blåser ut ur dem och ni andas det.

Så även om ni rengör kanalerna kvarstår möjligtvis källan till problemet.

Om du syftar på dammet som blir runt tilluftsdonen så brukar det inte komma från tilluften utan landar på donet pga turbulensen. Dammet finns alltså redan i rummet.
Men är filtret borta/hål i så kan dammet komma från aggregatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.