Hej!

Vi kommer att bygga att Götenehus i soutteräng. Boarea ca 190 kvm samt vidbyggt uppvärmt garage med förråd i sotterängdelen, totalt ca 50 kvm. Golvvärme på båda våningarna. Vi har bestämt oss för bergvärme pga den stora ytan som ska värmas. Till en början har vi varit inställda på att ha vanlig frånluftsventilation med tilluftskanaler i sovrum , vardagsrum mm. Eftersom det är en del stora glaspartier med risk för kallras vintertid speciellt om man även använder tillluftskanaler i fönstren funderar vi nu istället på FTX-ventilation. Det främsta skälet skulle i så fall vara bättre inomhusklimat utan kall luft från fönsterventilerna samt även möjlighet till luftfiltrering av ex pollen.

En nackdel med FTX förutom merkostnaden tänker jag är risken för buller.

Finns det någon som kan dela med sig av erfarenheter med FTX kombinerat med bergvärme vid nybygge, framför allt angående ev buller? Tacksam för alla svar!

All mekanisk ventilation låter mer eller mindre. Bullrar gör det normalt inte, om det inte blivit fel i installationen. Dessutom finns särskilda ljuddämpare att stoppa in i systemet. Aggregaten bör också placeras så att stomljud inte kan uppstå.

Vad det gäller val av system finns inget annat alternativ än FTX i nybygge anser jag (om man inte har frånluftsvärmepump då).

Tack för ditt svar norrbottenstorpet. Har du själv bergvärme + FTX i nybyggt hus?

Jag har inte ett nybyggt hus, men dock ett välbyggt och välisolerat enplanshus med källare från 1978. Min uppvärmning är vattenburet system från en luft/vatten VP.
I somras installerade jag ett FTX-system, så energibesparingen återstår att se, men en ska är redan klar och det är att inneluften har blivit otroligt mycket bättre. Med tidigare enbart frånluft sögs iskall uteluft direkt in i huset och luftflödena i huset var väl inte helt optimala. T ex kunde lukt från matlagning ta sig ut i sovrummet.
Jag har inte upplevt något buller, något som jag var lite orolig för. Huset ligger i ett ytterst tyst område, så jag hade reagerat på det om det hade bullrat. Det som hörs är ett svagt sus från tilluft och frånluftsdonen, men på frånluftsidan är det ingen skillnad mot tidigare.

Rent ekonomiskt är det nog svårt att räkna hem FTX-ventilation, men om jag var i dina kläder hade jag dragit in det ändå av hänsyn till komfort och att framtidssäkra huset.
En stor nackdel med vanlig frånluftsfläkt tycker jag är att om man öppnar ett fönster i ett rum så blir det sämre luftcirkulation i övriga rum (all luft smiter in den vägen istället för via de mindre väggventilerna). Såna problem slipper man med FTX, där har man alltid sitt normenliga luftflöde i alla rum!
Vad gäller buller, se bara till att installationen görs ordentligt. Aggregatet ska sitta så dess vibrationer inte fortplantas i stommen, och ljuddämpare skall monteras på kanalerna. Det kan vara en bra idé att förutom de vanliga ljuddämparna vid aggregatet montera en innan varje tilluftsdon (i vart fall i sovrum och liknande ljudkänsliga rum). Detta hindrar dessutom ljud att spridas mellan rummen via kanalerna.

Drar du in kanaler till FTX och sedan ångrar dig i framtiden är det ju inte svårt att såga upp hål för väggventiler i väggen istället. Att göra tvärtom kan vara betydligt svårare!

Tack för svaren på min fråga. Det lutar åt att vi väljer FTX - ett Systemair VR700 som kommer placeras i varmförrådet som är hopbyggt med huset. Några åsikter om just detta aggregatet? Ytterligare tips för att få ner bullernivåerna maximalt?

Ekonomiskt lönar det sig inte. Bättre att lägga pengarna på ett djupare hål. Men komfortmässigt finns det ju fördelar och man säkrar ventilationen i hela huset, även om någon skulle öppna ett fönster.

Klart ni ska ha ftx i ett nytt hus!
Om ni ska köpa det med huset är det ju bara att speca hur tyst ni vill att det ska vara, tex max 30dBA i alla utrymmen utom i sovrum där det max får låta 20dBA (ohörbart). Risken är förstås att det blir avsevärt dyrare än en standardinstallation.
Med vårt ftx-agg indovent 400 och installationsritningen som var gjord för vårt hus, följde det med en tabell med beräknad ljudnivå vid varje till och frånluftsdon. Den stämde förvånansvärt bra med hur det blev.
För att det ska kunna bli en tyst installation krävs så grova och korta kanaler som möjligt (stort flöde med låg fläkthastighet) - inga små 100mm spirorör eller don; kombinerat med ett antal ljuddämpare på rätt ställen. Å andra sidan får inte aggregatet stå för nära tex sovrum då det då finns risk för motorljud/stomljud.
Tänk oxå på att tilluften bör tas på en norrvägg för att slippa solvärmd fasadluft in i huset på sommaren.

lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.