I somras lät jag plåtis sätta på en "präriehuv" (han kallade den för det) på skorstenen, i samband med att han fixade nya täckplåtar nertill. Jag trodde det skulle förbättra draget i skorstenen, har för mig att jag läst det någonstans, men det har bara blivit problem istället! Det tar längre tid att få igång brasan när jag eldar i braskaminen och jag måste numera stänga braskaminsventilen helt när jag använder köksfläkten, för annars luktar det brandrök i vardagsrummet där kaminen står. Dvs utan att jag eldar. Och jag kan inte längre köra köksfläkten samtidigt som jag eldar! För då ryker det inte utav bara h-e och brasan försämras dessutom.

Plåtis påstår att han aldrig hört talas om det här tidigare, att det är jättekonstigt, men påstår sig ha bytt ut huven mot en större. Jag har ingen aning om när de var här i så fall och kan inte säga att jag ser någon skillnad på huven heller för den delen. Jag har inte betalt räkningen ännu, men plåtis vill såklart ha sina pengar snart.

Vad är problemet och hur löser jag det? Jag bad om fågelskydd samtidigt, men har ingen aning om hur sånt ser ut eller om det finns där. Tycker fåglarna håller på som vanligt runt skorstenen... Hjälp?

Kan inte svara på den första frågan (jag har en skorstenshuv och har inte märkt någon försämring av draget), men ett fågelskydd brukar helt enkelt vara ett metallnät i öppningarna till huven, så att fåglar inte kan flyga in och bosätta sig i någon skorstenspipa. Ibland sitter nätet någon dm in i huvöppningn och kan då vara svårt att se från marken.

Jag har en huv med fågelskydd. Fågelskyddet är ett galler som förhindrar att fåglarna skall kunna bygga bo under huven. Enligt leverantören av den huven kunde fågelskydd i vissa fall leda till sämre drag och då får man helt enkelt plocka bort detta.

Jag föreslår att du tar en närmare titt på din huv. Om inte annat så för att slippa bli debiterad för något som kanske inte ens är monterat (fågelskyddet).

Här har du ett exempel på hur ett fågelskydd ser ut:
http://www.skorstenshuv.se/

Redigerat:
Tack för svaren. Ska se om jag kan se något fågelskydd imorgon. Skulle verkligen behöva ett sånt, de jäkla kajorna bygger bon i skorstenen varje år på våren och jag vill inte ha dem där!

Någon som kan svara på varför det blivit så krångligt med kökfläkten vs skorstenen efter att huven kom på? Hindrar huven den fria luften eller? Jag kanske inte ens hade behövt någon huv, med tanke på att jag eldar regelbundet/ofta i braskaminen under den kalla årstiden?

Jag har ingen huv.
Så har det varit sen 60-talet.
Jag har bara ett nät över så att fåglar inte kan bosätta sig.

Hemmakatten
Du kanske ska ha en s.k. elddansare istället. Den vrider sig med vinden och ger ett bättre drag. Dessutom ger den ett visst regnskydd och fåglar brukar inte gilla den eftersom den roterar. Vi har en sådan på ena skorstenen till öppna spisen, mest som skydd mot det värsta regnet. På vårt andra hus har vi en skorsten med två pipor utan något skydd alls och det fungerar bra ändå.

Hej Hemmakatten! Nejdå, jag har ingen "dansare". Plåtis kallade den för "präriehuv" och ser ut som på bilden eviljava länkade till (förutom att jag måste kolla upp det där med fågelskyddet).

wanegardh skrev:
Jag har ingen huv.
Så har det varit sen 60-talet.
Jag har bara ett nät över så att fåglar inte kan bosätta sig.
Jag har faktiskt funderat på att be honom ta bort huven igen och bara sätta på nåt nät som du säger. Men det känns som om jag är väldigt besvärlig då. :blushing:

Hur ser ditt nät ut? Det måste ju ligga kvar trots stormar och samtidigt vara lätt att flytta på, för sotarens skull. Förra ägaren hade knycklat ihop kycklingnät och stoppat ner upptill, men det blev tydligen ett jättebra underlag för fåglarna att bygga bo på! :x

Kan någon vänlig själ förklara det här: före huven kunde jag elda i braskaminen och samtidigt köra med köksfläkten (laga mat), utan att det krockade, ev öppna köksfönstret en pytteaning för lite extra tilluft. Det går inte längre. Och glömmer jag att stänga ventilen till den (oeldade) braskaminen när jag kör med köksfläkten nu så osar det rejält i vardagsrummet! Varför? Går det att förklara hur det fungerar? Finns det något annat sätt att avhjälpa, utan att jag ber plåtis plocka bort huven igen? Ett av problemen är att jag ofta glömmer att öppna braskaminsventilen efteråt, och skorstenen är en viktig del i självdraget i huset, så jag vill inte ha den stängd i onödan.

Hur ser tilluften i huset ut? Du skriver att du måste öppna fönstret lite när du kör köksfläkten samt att det ofta osar i vardagsrummet.

I mina öron låter det som att det byggs upp ett undertryck i huset när du kör fläkten. Undertryck i huset betyder att det kommer att suga in luft på andra ställen. Har du dåligt med tilluftsventiler kommer luften oundvikligen att komma ner från skorstenen.

Du bör alltså se över tilluftsventiler och kanske ta upp nya om det skulle behövas. Dock bör du inte ha några tilluftsventiler i köket, eftersom det kommer att bli onödigt kallt vintertid, när du kör köksfläkten.

Ang. huven har jag en teori. Men ta det för vad det är: en gissning. Ponera att det ofta blåser från ett håll där du har ditt hus, samt att din "präriehuv" är vänd åt fel håll. Då går du miste om den ejektorverkan som gör att suget ökar.

Själv monterade jag följande huv på min skorsten (med fågelskydd) och det har inte varit några problem med draget: http://www.solvini.se/solvini-total.html

När det gäller braskaminsspjället ska den kunna vara stängd, eftersom dina frånluftsventiler inte är kopplade till rökkanalen.

Ang tilluften så förklarar det väl inte varför jag inte kan köra köksfläkten och elda i braskaminen samtidigt numera, efter att huven monterats? Eller? :S

Vilket håll ska huven vara monterad? Den sitter med öppningarna i öst-västlig riktning nu och det blåser oftast från väster har jag för mig. Borde inte plåtis ha koll på sånt?

Ok, tack för infon ang kaminspjället. Då gör det kanske inte så mycket om jag glömmer bort att öppna igen på ett tag (några timmar)?

pink_painter skrev:
Ang tilluften så förklarar det väl inte varför jag inte kan köra köksfläkten och elda i braskaminen samtidigt numera, efter att huven monterats? Eller? :S
Förmodligen har du haft problemet tidigare, men det har blivit påtagligare sedan huven monterades. Gissningsvis har du mer problem vindstilla dagar?

Att luft går ner via rökkanalen betyder att du har ett undertryck i huset (som givetvis uppstår när du kör fläkten).

Du kan väl göra ett enkelt test: Öppna ett fönster lite på glänt när du kör fläkten. Försvinner röklukten (d.v.s. draget ner från rökkanalen) vet du ju att du har för dåligt med tilluft.

Är pappa till några hundra liknande huvar och har 2 st själv men ditt problem har inte uppstått. Det låter mer som eviljava har problemlösningen.Ju kallare det blir ute, ju bättre kommer naturligtvis draget i skorstenen bli men till syvende o sist måste den utgående luften ersättas med ny för att det ska fungera och en köksfläkt drar ut 250 - 500 kubikmeter /tim Tänk om dm du förändrat något från den tid som det fungerade, tex är det nån ventil i källaren stängd som tidigare varit öppen, ev fläktar, tätningslister o dyl, saker som gjort huset tätare. Testa som tidigare föreslagits.

Vet inte om det är mer problem när det är vindstilla, så långt har jag inte analyserat läget. Men du har säkert rätt. :)

Jag har haft på känn att tilluften är i underkant, efter byte av hälften av fönsterytan + nya gummilister på de gamla fönsterna = dålig effekt i braskaminen redan i vintras. Skulle nog behöva fler tilluftsventiler både i källaren och här uppe.

Hur var det med vilket håll huven ska vara monterad? Är det rätt håll nu och "bara" för klen tilluft?

Ang fågelskydd så har jag precis varit ute och spanat! Om det finns fågelskydd så sitter de mer än 2 dm in i huven och det ska de väl inte göra?

I vintras satte jag tätningslister runt dörren ner till källaren, eftersom den stod och slog så himla mycket. Jag har funderat på om draget nerifrån kanske behövs trots allt, luften sugs upp från källaren och får dörren att slå och ibland skallra då och då, väldigt irriterande ljud. Dumt av mig att täta källardörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.