Senior medlem
Medlem: Sep 2009
Län: Dalarna
Radon, självdrag och oljepanna
Jag är spekulant på ett 60-talshus som har några otrevligheter som måste åtgärdas. Huset är en sutterängvilla på 130m2 entreplan och 130 m2 delvis inrett sutterrängplan.
Radon - 400 Bq / m3 - oklar om det är markradon eller byggnadsradon.
Kombipanna olja/el, som drar olja för 30000 kr/år. Ingen acktank alltså.
Dålig ventilation (självdrag)
Usel isolering på vinden.
Oljepannan ska pelletskonverteras, eller så ska fjärrvärme dras in (finns i gatan). Vinden ska tilläggsisoleras.
Jag antar att man kan sätta in en rejäl frånluftsfläkt utan att behöva ändra på ventilationssystemet, men det lär ju ge ordentliga energiförluster.
Kan man ha mekanisk frånluft med värmeåtervinning? Men standard då är väl att man värmer upp vattnet i en acktank?
FTX innebär en massa kanaldragning och kostnader.
Vilka alternativ ska man titta vidare på? Helst ska det kosta så lite som möjligt, innebära så lite arbete som möjligt och ge bästa möjliga driftsekonomi.
Senior medlem
Medlem: Jul 2007
Län: Stockholms län
Siktar du på en FLVP så får du väl både lite en effektivare uppvärmning och en ökad ventilation där energin tas tillvara. Dock åker du på att göra kanaldragningen för frånluften men normalt är väl att du har färre "smutsiga" rum som tex badrum och kök där du tar luften från än sovrum så med lite tur är det mindre än hälften av kanaldragningen än vid ett FTX-system
Senior medlem
Medlem: Sep 2009
Län: Dalarna
Den befintliga pannan fixar både varmvatten och värme. Eftersom det är en olje/elpanna finns ingen acktank. Hur drar man nytta av en FLVP i ett sådant värmesystem?
Fullvärdig medlem
Medlem: Jun 2010
Län: Stockholm
Blogginlägg: 7
Hej
Tänk efter en gång till innan du isolerar vinden.
Jag kan nästan sätta några spänn på att du får svartmögel om du slår på mer isolering.
Gamla hus saknar oftast ångspärr.
En ventgubbe vi hade hos oss för att justera in vår mekaniska frånluft sa att det kostar i runda slängar 2-3000/år att driva en F-anläggning.
Fredrik