Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Bruisers avatar
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Gefleborg

Alternativ till Aircoil

Hej.

Jag står i begrep att installera bergvärme och avyttra bef. panna.

Det finns ett vattenburet system, som fungerar tillfredställande idag, med ett undantag.

Alla radiatorer fungerar som det är tänkt, men eftersom det har en tendens att bli både dyrt och kallt installerade förra ägarna en Roslagsspis i vardagsrummet. Eldar man i den får man nästintill gå i shorts, det blir galet varmt på en brasa, men bara i vardagsrummet.

Det tänkte jag åtgärda med en fläktkonvektor när det ändå ska installeras ny värmekälla, då dök frågan upp:

Frikyla, det fungerar väl rätt bra om man skickar in brinet i konvektorn, men om man vill ha värme ur den på vintern då? Jag har inte full koll här, men det verkar som om Aircoil har ett tvåkretssystem i sina modeller där en krets är för brinet och en annan för pannvattnet där de båda regleras med termostat.

Finns det fler tillverkare som erbjuder en sån här lösning, om jag ens tänker rätt ?!

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: stockholms

Svårigheterna med att mata VP med
    Annan energi är flera.
    1brandrisk brinert är brandfarlig
    2returtemp på elementvattnet får inteä vara för hög då skadas pumpen40grader
    3 förluster i hålet

Prata med eviheat

3.    länk #3
    Bruisers avatar
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Gefleborg

Jag var nog otydlig, jag ska inte mata pannan med mer värme innifrån huset utan ha en fläkt på vintern, en i vardagsrummet och en i sovrummet. den i vardagsrummet ska när man eldar i brasan bara jobba som fläkt, och annars ge lite varmluft, och den i sovrummet skall bara ge lite varmluft. Sommartid däremot, då vill jag att de båda ger svalkande kalluft.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen