Ska till och bygga ett frånluft system i vårt gamla hud från -65. Tänkte mig don i dusch, hall och kök. Duger det med 100mm rör?
Sen har vi en gamal ventilationskanal i skorstenen med en ventil bakom ett köksskåp. Visst borde jag kunna använda det för att få ut luften så slipper jag en ful takhuv? Ska jag isf ducka ner ett spirorör genom skorstenen eller kan jag bara köra i den kanalen som finns?

Vad är det för avstånd det handlar om? Ev kan du behöva gå upp till 125 mm på stammen. Till resp räcker det med 100 mm.
Du borde väl kunna köra med kanalen som den är om den är i gott skick.

Det blir ca 2m mellan donen och stammen kanske blir ca 3m + skorstenen då. Jag har kommit över en massa nya 100mm delar billigt, fläkt, ljuddämpare mm mm. Vad kan risken vara att köra med 100 på allt?

Är det inte längre avstånd än så borde det inte vara några problem. Vid längre avstånd måste lufthastigheten ökas om man har för små dimensioner. Risken är då att det låter för mycket om systemet.

P
Jag installerade frånluftsfläkt i vårt 1 1/2 plans hus för ett par år sedan och körde med 100mm rör då det var för trångt för 125 rör. Har en Österbergs takfläkt TKC400 som jag kör i läge 1 eller 2 på trafon och upplever inga större problem med störande ljud. Visst låter det lite i donen vis läge 2 men det är ju i badrum&toa så det är inget som stör. Längsta kanalen är nog närmare 10m.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.