Hej

Jag har ganska nyligen köpt en ny spiskåpa till mitt kök i lägenheten. Jag har nån form av centralfläkt som även ventilerar badrummet.

Den gamla kåpan är en LHG 824 Trafo och den nya är en Franke F251-16
Har bifogat en bild på kopplingsschemat till den nya, hela/resten finns här, den gamla har jag tyvärr inget kopplingsschema till.

Dessa modeller styr ju alltså en fläkt med hjälp av en styrkabel.
Problemet är att från själva ellådan ovanför spisen dit kablarna går kommer det två svarta styrkablar. Den gamla kåpan har också två st, men den nya har bara en, och om inte båda är inkopplade så går inte fläkten....

Jag har en polare som är elektriker och har kikat lite grann på det, och han funderar på om det kan gå att bygla den svarta styrkabeln... Men jag tänkte höra om nån här vet hur jag kan lösa detta, OM jag ens kan lösa det med denna kåpa...?

Tacksam för all hjälp!

Jag tycker att det framgår rätt klart att din centralfläkt skall kopplas in på 1 och N.
Är det så att båda dom två svarta styrkablar du nämner går till centralfläkten?

Mmm, men fläkten fungerar inte om inte båda styrkablarna är inkopplade, och det blir ju svårt när det bara finns en i kåpan som jag köpt? Kopplingsschemat för nya kåpan visar ju 4st kablar, men båda fläkten och nuvarande kåpan har 5st...

Båda svarta styrkablarna kommer, tillsammans med fas jord och nolla, från en låda ovanför spisen, där jag antar att fläkten, eller åtminstone styrelektroniken för fläkten sitter....från den lådan går det även en elkabel som är inkopplad i ett vanligt vägguttag

Du kan testa om dom två svarta kablarna går till din centralfläkt genom att koppla den ena till nollan och den andra till fasen, den bör då gå på fullfart (230V). (alltså direktmata centralfläkten utan kåpan inkopplad)

Om du tittar på schemat har du 5 (till och med 6) kablar till kåpan:
Matning: Fas - L, Nolla - N, Jord. (3 kablar)
Till fläkten: Nolla - N, Styrsignal - 1 (och jord) (2 kablar)
Totalt 5 kablar.

Jonaset: Hej! Lyckades du få det att fungera till slut? Jag har precis upptäckt samma problem som du råkade ut för med samma fläktkåpa och befintlig centralfläkt...

Jag har samma problem. Någon som vet hur man löser det?

Jag mailade faktiskt tillverkaren av den nya fläkten, och han hade stenkoll på läget....det här var svaret:

Skitlätt !!

Jag vill först påpeka att denna typ av installationer skall göras av behöriga elektriker eller åtminstone någon med "nödvändig kännedom"

Din elektriker är inne på rätt spår.
Den yttersta svarta kabeln är en returnolla från spiskåpan. Tidigare gjordes en bygling från inkommande- till utgående nolla inne i fläktkåpan.

Nu måste man göra den byglingen i snabbkontakten alt. om man sätter allt i en kopplingsdosa på väggen.
I övrigt är det bara att "följa färg".

(Och sen ett litet förtydligande):

Den yttersta svarta kabeln skall byglas till nollan.

Hoppas det hjälper, annars äre nog bara att fråga tillverkaren!

Tack så mycket! Jag jag fick precis samma svar från tillverkaren, så nu fungerar det som det ska.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.