I ett lägenhetsrum har gamla spaltventiler under fönstren flyttats över fönstren i samband med montering av 3-glas fönster. De nya ventilerna är BIOBE 30 med luftdämpningskasset.
Vid OVK har man klagat på att vissa rum har inte tillräckligt med inluft pga av att hål har inte borrats rätt i ventilerna, dvs för liten yta.
Det finns ett förslag att återgå tillbaks till gamla systemet och återmontera spaltventilerna direkt ovanpå elementen dvs från ca 2 m höjd ner till ca 1 m höjd. Med detta får man större area för inluften då det i vissa rum är det krångligt att borra rätt ovanpå fönstren.
Mina fråga. Finns inte det någon nyare bestämmelse/rekommendation att inluft skall komma uppifrån i stället som på gammalt vis? För ventilationen spelar kanske ingen roll varifrån 35 l/sek kommer in men om inluft kommer in på lägre håll i rummet så förblir översta luftvolymen i rummet oventilerad (det är så jag uppfattar).
Senior medlem
Medlem: Dec 2007
Län: Jönköping
Jag tycker man ska vara glad för att det finns hål överhuvudtaget, och att de är hyfsat rena.
Sen att de inte kanske tar in rätt luftmängd får man nog göra en avvägning rent ekonomiskt om man ska göra det 100% riktigt.
I ett bostads område på 100lgh kan jag nog säga utan att överdriva att 95% av lägenheterna har stängt sina ventiler vintertid, och de som inte kan stänga dom har tejpat för sina.
Så ser verkligheten ut.
Men som svar på din fråga, nej det finns inga sådana bestämmelser som säger var exakt luften ska tas in.
Angående att luften i taket inte skulle bli utbytt tror jag inte på.
Ventilerna sitter ju högt upp, och tar luften uppe vid taket.
Den kalla luften från fönstret smyger ju inte längs golvet och rundar tv bordet till höger, drar en snabbis under soffan och kryper upp längs väggen mot ventilen.