Ett G3 filter tar större partiklar, insekter och sådan. Med bara frånluft kan du inte ha så mycket bättre filter utan att få alleles för stort undertyck i huset. Skall du ha bra filter på tilluften så måste du ha en fläkt som drar luften genom dem och blåser in den i huset.

Mikael_L
Allium skrev:
Ett G3 filter tar större partiklar, insekter och sådan. Med bara frånluft kan du inte ha så mycket bättre filter utan att få alleles för stort undertyck i huset. Skall du ha bra filter på tilluften så måste du ha en fläkt som drar luften genom dem och blåser in den i huset.
Bra info, tack.
Det låter ju rätt logiskt också. d^_^b
(Fast beteckningar som G3, säger ju inte en amatör så mycket.)

G=grundfilter, M=Mellanfilter (inte så vanliga) F=Finfilter, HEPA=Absolutfilter (används sällan i komfortventilation), högre siffra är effektivare filter.
Effektivare filter har generellt högre tryckfall

Mikael_L
Allium skrev:
G=grundfilter, M=Mellanfilter (inte så vanliga) F=Finfilter, HEPA=Absolutfilter (används sällan i komfortventilation), högre siffra är effektivare filter.
Effektivare filter har generellt högre tryckfall
Tack igen. Jag suger åt mig. :)

Men du har kanske tankar om bra tilluftsventiler för ytterväggar.
Jag ska alltså ha en omblandande ventilation, och vill alltså för komfortens skull att tilluften (på vintern kall) sugs in i rummets mitt, och sen sakta blandas med varm luft. Ja du vet ju det där.

Men kan jag alltid lita på coanda-effekten bara jag sätter valfri ventil nära uppe vid tak?

Velco-ventilen som nämns tidigt i tråden tycker jag egentligen verkar bra, jag låter gärna ventilerna automagiskt strypa tilluften lite när det bli kallt ute. Jag lär ändå få alldeles tillräckligt torrt inomhus.

Men kommer den skicka luften långt in i rummet?

Eller funkar t.ex. sådana här Fresh ventiler bättre?
fresh-fresh-tl-98f-tilluftsventil.jpg
Dom verkar ju ha designats för något i alla fall ....

Mikael_L skrev:
...Velco-ventilen som nämns tidigt i tråden tycker jag egentligen verkar bra, jag låter gärna ventilerna automagiskt strypa tilluften lite när det bli kallt ute. Jag lär ändå få alldeles tillräckligt torrt inomhus.

Men kommer den skicka luften långt in i rummet?
...
Nej. I och med att den stryper ökar hastigheten på luften vid mynningen och den blir mer turbulent, d.v.s. blandas upp med inneluften snabbare än vid "normalt läge". Detta gäller vid mekanisk ventilation.

Mitt i tak är ofta bästa placeringen, ventilationstekniskt. Men om du skall använda galler i yttervägg så får du väl en knepig kanladragning?

Gäller ju dock att veta att kastlängdenräcker till så att man får ut luften till väggarna så du inte får ett kallras 1 m från tilluftsdonet. Då är det bättre att ha det vid ytterväggen...

Gunvert: Kan inte riktigt hålla med. En högre hastighet ger en längre kastlängd. Placering vid tak förlänger kastlängden ytterligare tack vara coanda-effekten som Mikael skriver.

Allium skrev:
...
Gunvert: Kan inte riktigt hålla med. En högre hastighet ger en längre kastlängd. Placering vid tak förlänger kastlängden ytterligare tack vara coanda-effekten som Mikael skriver.
Är luften turbulent är det ingen kastlängd att tala om. Jag talar dessutom med praktisk erfarenhet av Velco-ventilen, strypt öppning/kall luft och högt flöde in genom ventilen; det blir inget drag eller kallras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.