Jag bor i en bostadsrättslägenhet i ett hus som är byggt i början av 60-talet. Ventilationen bör ha varit självdrag från början men sedan 10-15(?) år tillbaka sitter en s.k. kryddhyllefläkt ovanför spisen i alla lägenheter. Så till frågan: Uppe vid taket i mitt badrum (precis mittemot spisen, på andra sidan väggen) mynnar ett rör, kanske 20 mm i diameter, som det kommer luft ur. Vad kan detta vara?

Luft ur? Har Du nån mer ventil i badrummet då? För det normala är att man suger ut luft ur badrum (och kök) och tillför luft i andra rum. Annars trycker Du ut fukten från badrummet i resten av bostaden vilket inte är vad man brukar göra. Så har Du ingen annan frånluft i badrummet tror jag (med mina iofs begränsade kunskaper om ventilation) att nåt är fel.

C
Skulle kunna tänka mig att det kan vara avfrostningsvatten?

20 mm? av plast kanske? ett vp-rör som det inte går nåra kablar i kan med undertrycket i badrummet kännas som det blåser in.

Jodå, visst har jag frånluft i badrummet. Röret ser mycket riktigt ut som ett vp-rör, men varför skulle ett tomt sådant mynna uppe vid taket, med genomföring genom kaklet (som är nyare än elinstallationen) och allt?

Det är inte säkert att den som satte kaklet visste vad det var heller och därför lät det sitta som det gjorde utan att bygga in det.
Kan man ha förberett för något när man fixade köksventilationen? en separat fläkt i badrummet tex som sen av nån anledning inte blev installerad. Man tycker ju att nån borde ha tänkt nåt när denna nån drog ett vp-rör till badrummet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.