Svara Nytt ämne
  1. 2010-04-05 22:00
    Svara | #1

Nykomling Medlem: apr 2010
    Västra Götaland
    3 inlägg

Köksfläkt i bostadsrätt utan fläktmotor på taket

Jag köpte en lägenhet föregående år som har en suverän köksfläkt - installerades hösten 08. Märke Tec Lime by Feiyue, modell 506 Gil.
    Problemet är nu att grannen vägg i vägg störs när jag använder fläkten på nivå 2 & 3 - vibrationer samt oljud. (Hoppas på att kunna hävda dolt fel mot förra ägaren som installerat fläkten.)
    Ett fläktföretag (canmera) var här och tittade, de är inte helt säkra men tror att fläkten är för kraftfull för husets ventilationssystem - ingen fläktmotor på taket som "suger" luft från lägenheterna. Fläkten är enl dem en väldigt bra fläkt för ett hus och tycker att jag klarar mig på att använda enbart nivå 1 men jag måste ju lösa problemet, man kan inte sälja en lägenhet & säga "det går inte att använda nivå 2 & 3 på köksfläkten"
    Fläkten är kopplad till ventilationssystemet och enl fläktföretaget och fastighetsskötaren är detta korrekt men eftersom fläkten är så kraftfull så blir det vibrationer när den försöker få ut så mkt luft som den skjuter ut på nivå 2 & 3.

Är det ngn som kan rekommendera vad för fläkt man ska ha i en bostadsrätt utan fläktmotor på taket? (den jag har idag är rostfri med glaskåpa (inköpt på Bauhaus) och vill gärna ha en likvärdig men inte lika kraftfull, så jag kan använda nivå 2 & 3 utan att störa grannen).

2. 2010-04-05 22:05
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: dec 2007
    Jönköping
    1 055 inlägg
    Gillad 26 gånger
    Låter som ditt fläkthjul behöver rengöras, alternativt byta lager i motorn.

Har du testat detta? Kan ju vara någon krona billigare än att springa iväg och köpa ny fläkt.
    Att den skulle börja vibrera för att den inte får ut luften genom kanalen tror jag inte ett dyft på.

3. 2010-04-05 22:11
    Svara | #3

Västra Götaland
    3 inlägg

Ett stort tack för respons så snabbt!!!
    Glömde visst skriva lite info....jag tog kontakt med Bauhaus pga att det varit problem med fläkten redan från början (förra ägaren har knappt användt köket så när jag flyttade in för 6 mån sedan så påpekade grannen problemet och nu har hon tröttnat på oljudet och vibrationerna) och jag fick komma in med den gamla fläkten (AGS Appliance 600) och fick en helt ny fläkt den 27/3-2010, en "Tec Lime" enl nedan - tror du fortfarande att jag behöver rengöra fläkten eller byta lager?

4. 2010-04-07 17:47
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: dec 2007
    Jönköping
    1 055 inlägg
    Gillad 26 gånger
    Nä, inte om den är helt ny.
    Men en fläkt börjar inte vibrera för att luften " står still".
    Ljud kan det bli men inte vibrationer.
    Hur ser din uppfästning ut? kanske något som inte är okej där?

5. 2010-04-07 18:02
    Svara | #5

Västra Götaland
    3 inlägg

Har haft en fläktfirma här (canmera) och de var ju inte helt säkra men fläkten är väldigt kraftfull och med gammalt hus & tunna väggar....
    Även fastighetsskötaren var här & tittade och allt såg ok ut...
    Enl dem blåser fläkten ut mer luft än vad ventilationssystemet klarar av...

Ska ev ha en kompis som kommer & kollar, går det inte att fixa så får jag vända mig till förra ägaren - trots allt han som installerat en för kraftfull fläkt.

Tack för dina svar!

6. 2011-01-04 16:53
    Svara | #6

Nykomling Medlem: dec 2010
    Västra Götaland
    1 inlägg

Hej! nu kanske du har löst problemet, men har du kopplat en flexslang från fläkten till själva "utsuget" som nu inte suger något? jag ska installera en fläktkåpa, men är tvungen att ha ett kolfilter och därmed inte någon flexslang till utsuget så det inte blir undertryck i de andra lägenheterna. men hör med vice värden, det borde han veta.

7. 2011-01-15 22:59
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2009
    Dalarna
    195 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Hm, i ett flerfamiljshus med självdrag får du inte sätta in en fläkt.
    enligt reglementet.

8. 2013-01-28 17:17
    Svara | #8

Nykomling Medlem: nov 2009
    Västernorrland
    18 inlägg

3 bilder
    Vad är det för reglemente du pratar om Bosse?
    Jag bor i flerbostadshus med självdrag och alla jag känner till har köksfläktar. Jag har funderat på det där då det rimligen borde kunna trycka in matos i de andra lägenheterna. Vi ska dessutom renovera badrummet nu och är sugna på att sätta in en fläkt från badrummet också. Varken styrelsen eller vicevärden har full koll på hur det egentligen fungerar.

9. 2013-01-28 19:39
    Svara | #9

jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2004
    933 inlägg
    Gillad 19 gånger
    25 bilder
    Det beror väl på om man har egen kanal hela vägen upp på talet eller ej? (Har man inte det trycker fläkten ju in matos i de andras lägenheter.)

10. 2013-01-28 19:58

Dalarna
    195 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Reglemente= byggnormer m de regler som styr hur o vad man ska/får göra på olika hus.

11. 2013-01-28 20:06

Nyfnikens avatar
    Gudfader Medlem: aug 2007
    Stockholms län
    6 646 inlägg
    Gillad 1 133 gånger
    32 bilder
    Ventilations Bosse skrev Visa original
    Reglemente= byggnormer m de regler som styr hur o vad man ska/får göra på olika hus.
    Det vore ju jättebra om du kan länka/referera till det "reglemente" du hänvisar till. Annars kan jag lika gärna hävda att det får man visst, och så står vi där. Ord mot ord.

12. 2013-01-28 20:18

Nykomling Medlem: nov 2009
    Västernorrland
    18 inlägg

3 bilder
    Ahh! Det har jag faktiskt inte tänkt på. Nu klarnar det. Vi har ju faktiskt egna kanaler ut ur huset. Tack för den tankehjälpen Jarlh

13. 2013-01-28 20:21

Dalarna
    195 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Hm, jag vet reglerna, eftersom jag jobbar med sånt, och reglerna finns i alla svenska byggnormer,
    olika beroende på när huset byggts

14. 2013-01-28 20:23

Dalarna
    195 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Är det självdrag så är det, annars kommer nya regler in som avser F-ventilation, som gäller när man
    sätter in fläktar,men jag vet, att det är väldigt vanligt att montera in köksfläktar,då inträffar ofta att skitlukten från badrummet kommer in i resten av lgh.

15. 2013-01-28 22:32

Nyfnikens avatar
    Gudfader Medlem: aug 2007
    Stockholms län
    6 646 inlägg
    Gillad 1 133 gånger
    32 bilder

Köksfläkt i bostadsrätt utan fläktmotor på taket

Ventilations Bosse skrev Visa original
    Hm, jag vet reglerna, eftersom jag jobbar med sånt, och reglerna finns i alla svenska byggnormer,
    olika beroende på när huset byggts
    "eftersom jag jobbar med sånt"

Ja men bra. Då vet vi.

Liknande ämnen

1. Utblås från köksfläkt på taket?
    av it-snubben i forum Ventilation
  2. Köksfläkt med motor på taket
    av I Andersson i forum Kök
  3. Bostadsrätt - godkänd utan slutbevis?
    av davidandersson i forum Juridik