Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    pa.albinssons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Östergötland

Det "kluckar" i avrinningsröret från FTX-lådan på kallvinden

Jag har ett FTX-system från Svenska Fläktfabriken som är rätt gammalt (huset är från -78 men jag vet inte om det var FTX från början). Efter en ombyggnation går numera avrinningen för kondensvatten i en slang från vinden ner till tvättstugan. (Tidigare låg avrinningsröret längs hela vinden och mynnade ut i avloppsluftningen.)

Först nyligen har det börjat komma lite vatten i slangen (hur mycket vatten kan man förvänta sig som mest?). Det konstiga är dock att när det blir ett konstigt regelbundent "kluckande" ljud i slangen. Det låter ungefär som om man slår handen mot dammsugarslangen; "plupp", "plupp", "plupp". Lägger jag ansiktet emot så känner jag dessutom att det suger luft mellan kluck-ljuden.

Varför får man detta beteende? Är det från-fläkten som suger in luft inte bara från från-kanalen utan också från avrinningsröret och med lite vatten kvar som åker upp och ner och på så vis ger det rytmiska kluckandet?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: värmland

det är nog riktigt. Det fodras ett ordentligt vattenlås så att luften inte kan suga "bakvägen" Det är mycket vatten i luften efter en dusch som ska kondenseras och ett par liter är inte helt ovanligt på ett dygn.

3.    länk #3
    pa.albinssons avatar

Tack.

Ok, såpass mycket vatten. Behöver jag kondensisolera slangen där den går i uppvärmt utrymme (kattvinden)?

4.    länk #4
    pa.albinssons avatar

Jag ser inte att det kommer nåt vatten nu. Det är kallt ute sen ett bra tag och nu när jag duschade så borde det väl bli kondens som rinner ut? Jag har dock inte kollat på länge om det kommit nåt vatten. Kan det ha frusit uppe på vinden? Det sitter ju ett värmesystem inne i FTX-lådan så det borde väl inte frysa inne i den? Jag känner hur det suger luft från slangen så det borde tyda på att det är öppet hela vägen upp till lådan.

Jag får ta och ge mig upp på vinden även om det är ett halvt äventyr för tillfället.

5.    länk #5
    pa.albinssons avatar

Nej, inget som frusit i FTX-lådan. Allt ser bra ut. Värmeslingan var på (-15 vid tillfället ute) och det var inget vatten. Det har inte kommit kondensvatten i avrinningsröret på väldigt länge och det har varit rejält kallt. Ventilationen funkar bra i huset.

Kanske inte duschar tillräckligt mycket för att det ska bli nåt.

6.    länk #6
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Att det kluckar innebär att du har för liten höjd på vattenpelaren i vattenlåset.
    Eller att det har torkat ut, fyll på vatten i dräneringen.

7.    länk #7
    pa.albinssons avatar

Japp. Det kluckade alltså bara när det kom vatten. Sen dess har det varken kluckat eller kommit vatten.

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: May 2008
    Län: Västra Götaland

Så, skall det vara ett vattenlås, eller skall det vara fritt fall på kondensvattnet?
    Har samma fenomen själv, men har inte lyckats hitta vilket som är rätt. Vårt avledningsrör ligger med fall hela vägen mot avloppsstammen, skall det göra det, eller saknas det ett vattenlås??
    mvh
    Peter

9.    länk #9
    FrittDrag_IIs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Halland

Eftersom det är undertryck i aggregatet måste man ha ett vattenlås så att vattnet kan rinna ut.
    Utan vattenlås (eller tomt vattenlås) är det som ger det kluckande ljudet.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2005

Efter att ha läst gamla dokument via webben hos Fläktwoods kan jag konstatera att det antingen skall vara så kort slang som möjligt, eller ett vattenlås i kondensledningen.
    Enligt broschyr skall det vara min 15 mm höjd på vattenlåset. Verkar som om jag får knäcka till ett rör och sätta in.
    /Peter

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen