10 981 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Överluft
Hej!
Jag måste öka luftväxlingen mellan rummen (överluft) i huset.
jag har frånluftsvärmepump och tillluftsventiler i ovankant på fönster.
på Fresh hemsida kan man läsa följande :
-------------------
Luft skall fritt kunna cirkulera mellan rummen i bostaden, det kallar vi överluft. Denna cirkulation är viktig för att luften skall kunna ta sig från friskluftsventilerna i sk rena utrymmen till frånluftsfläktar/ kanaler i de smutsiga utrymmet och kan lösas på följande sätt:
Ventilerade trösklar i innedörrar
Öppen planlösning
Överluftsventiler i innedörrar
Överluftskanaler i inneväggar
Obs!
Överluft in till badrum skall sitta så lågt som möjligt och överluftfrån sovrum osv skall sitta högt.
-------------------
Jag önskar förklaring på varför överluft ventil skall sitt högt i sovrum men lågt i badrum.
Skulle även bli glad på tips om snygga överluftventiler/galler för montage i innerdörrar.
Jag måste öka luftväxlingen mellan rummen (överluft) i huset.
jag har frånluftsvärmepump och tillluftsventiler i ovankant på fönster.
på Fresh hemsida kan man läsa följande :
-------------------
Luft skall fritt kunna cirkulera mellan rummen i bostaden, det kallar vi överluft. Denna cirkulation är viktig för att luften skall kunna ta sig från friskluftsventilerna i sk rena utrymmen till frånluftsfläktar/ kanaler i de smutsiga utrymmet och kan lösas på följande sätt:
Ventilerade trösklar i innedörrar
Öppen planlösning
Överluftsventiler i innedörrar
Överluftskanaler i inneväggar
Obs!
Överluft in till badrum skall sitta så lågt som möjligt och överluftfrån sovrum osv skall sitta högt.
-------------------
Jag önskar förklaring på varför överluft ventil skall sitt högt i sovrum men lågt i badrum.
Skulle även bli glad på tips om snygga överluftventiler/galler för montage i innerdörrar.
Produkter som diskuteras: "Överluftsventiler"
Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
2 st överluftsdon
87 kr inkl moms
Läs mer
I fallet med badrummet är en fördel med lågt luftinsläpp att risken minimeras att varm och fuktig luft tränger in i resten av huset eftersom den varma och fuktiga luften främst lägger sig högt upp under taket i badrummet. Samma skulle kunna gälla köket för att minska risken att matos råkar tränga ut i resten av huset. Den luft som är förorenad av t.ex. utandningsluft är uppvärmd och kommer att stiga uppåt, så när det gäller sovrummet kan man tänka sig att man släpper ut den luft som är högt upp för att få så fräsch luft som möjligt i sovrummet. Dessutom vill man oftast ha lite svalare i sovrummet och varmare i resten av huset, så när man är vaken kan man tänka sig att det är en fördel att låta den varmaste luften i sovrummet gå vidare in i huset.
Snygga i innerdörrar har jag inte sett några än. En del dörrtillverkare gör en infräsning i dörrkarmens ovansida för användning som överluft.Simpsson skrev:
Ett alternativ man kan göra är att sätta frånluftsventiler på var sin sida om dörren i taket, och dra rören som ett upp och ner vänt U ovan undertak.
Det finns överluftsdon att köpa som passar i vägg , men personligen tycker jag de ser skitfula ut i hemmiljö.
Sök på OLR på lindab.se så förstår du vad jag menar...
Redigerat:
låter som vettig och logisk förklaring.
Har grunnat på att fräsa i karmens överkant...men risken finns ju att det blir skit fult.
galler i dörrarna är inte heller så snyggt..
detta lilla problem borde uppkommit hemma hos tusentals svenskar....hur har dom (ni) löst det?
Har grunnat på att fräsa i karmens överkant...men risken finns ju att det blir skit fult.
galler i dörrarna är inte heller så snyggt..
detta lilla problem borde uppkommit hemma hos tusentals svenskar....hur har dom (ni) löst det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden