Har ett nybyggt hus på gång. 1.5-plans med bergvärme och vattenburen golvvärme på bottenplan, och vattenradiatorer på övervåning.

Vad bör jag ha för ventilationslösning?

En säljare av värmepumpar jag pratat med rekommenderade självdrag, och menade att det har fungerat i alla tider. Jag är mer inne på mekanisk frånluftsventilation för att verkligen vara säker på att jag får ett tillräckligt luftombyte med tanke på att huset kommer att vara välisolerat (fönster med U=1.1 etc).

Samma säljare sa att en frånluftsmodul kopplat till bergvärmepumpen inte skulle löna sig ekonomiskt. Sant?

Och hur tar jag in friskluften på bästa sätt (med avseende på bland annat komfort)?

Tacksam för synpunkter!

B
ett FTX-aggregat.

vi har ett gammalt, men det är ändå väldigt bra inomhusklimat.

Ja, FTX är intressant. Någon som vet vad det är för prisskillnad mellan ett FTX-system och vanlig mekanisk frånluftsventilation (inkl installation). Hus på 143kvm.

Hur är det med ljudstörningar förresten?

Ju mer jag funderat på det här desto mer lutar jag åt mekanisk frånluftsventilation, utan återvinning, och med väggventiler av självreglerande modell med vindskydd, ljudisolering, och kallrasskydd, t.ex. velcoventilen.

Den mesta informationen jag lyckats leta fram tyder på att frånluftsåtervinning inte är lönsamt med bergvärme, och då är det bara av komfortskäl man vill köra med t.ex. FTX, dvs för att få förvärmd tilluft. Och om man då kan komma en bit på vägen med självreglerande ventiler och kallrasskydd så borde det bli den bästa lösningen. Tror jag...

Rätt eller fel?

Vad menar du med kallrasskydd?

Undra om det inte är så att du måste återvinna ur frånluften, lagkrav (eller minns jag fel)?

PS. Det där med självdrag som någon sagt till dig är bullshit.

Enligt nya byggnormer måste alla nya husbyggen ha frånluft med värmeåtervinning. Så nu vet nii det :)

johab skrev:
Kallrasskydd, se: [länk]
Mmm... Såg inte så mycket där. Fick fram en liten bild, som inte gick att tyda så mycket av. De kräver tydligen Flash av sina kunder! Kan du kanske förklara hur detta kallrasskydd funkar?

Njae, men en vild gissning kan jag väl våga mig på. Varm luft stiger och kall luft sjunker. Alltså om inkommande luft är kallare än rumsluften så har den en tendens att falla, men då fångas den upp i "skålen" som omsluter ventilen, och värms upp av den stigande varma luften som finns runt skålen. Eller något i den stilen, kanske?

Aha, något i stil med tipset att öppningen skall vara uppåt.
Finns don med öppning uppåt och åt sidan (men inte neråt), de kallas dock inte kallrasskydd. Det är för luften inte skall, redan när den kommer in, a fart neråt. P.g.a. att den är kall så kommer den ändå gå neråt, men hinner värmas upp lite mer om den blåser in uppåt.
Rekommenderas t.ex. vid golvvärme.

johab skrev:
En säljare av värmepumpar jag pratat med rekommenderade självdrag, och menade att det har fungerat i alla tider. Jag är mer inne på mekanisk frånluftsventilation för att verkligen vara säker på att jag får ett tillräckligt luftombyte med tanke på att huset kommer att vara välisolerat (fönster med U=1.1 etc).
Menar du verkligen att han sa så??

Att säga att självdrag har fungerat i alla tider är ju otroligt korkat sagt.

Just så sa han...

I såna fall så finns det ingen anledning att lyssna på något av vad den säljaren säger. Vem som helst kan ju räkna ut att ett nybyggt modernt hus behöver mer än "självdrag". Det räcker ju med att byta fönster på ett gammalt hus så behöver man se över ventilationen.

Pratade med bygginspektören idag, och fick beskedet att vi inte behöver ha frånluftsåtervinning vid bergvärme.

Använd en frånluftsåtervinning med rör tll bergvärmekollektorn om det inte blir väldigt långa rör.
Anslut utgående rör från BVP via frånuftsvärmeväxlaren, gör att du inte sänker temperaturen i berget lika mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.