1 525 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Unken Luft
hejsan hejsan.
köpte hus för ett tag sen o har nu bott i det några månader och har reflekterat över att om
man varit borta en dag och kommer in så luktar de lite unket o instängt och funderar på om de kanske har med ventilationen att göra...
huset e byggt på 40 talet och har varit ett putshus som tidigare ägare har satt träpanel på o även isolerat i samband med de så de e väldigt varmt o skönt utan att ha element på
men till de jag tror e problemet o som jag skulle vilja ha lite tips på är att de tidigare har varit ved/olje panna här men att de har blivit installerat en bergvärme pump och pannan bortplockad. dock är inte murstocken helt igenmurad utan dom har satt en ventil där pannan gick in tidigare, vi har även en öppen spis på mellanplan. men i ett hus me självdrag så är ju pannan de som gör att systemet funkar o nu e ju den borta så jag misstänker att de helt enkelt inte är tillräckligt me drag i huset o de gör att de luktar lite unket. är jag på rätt väg ?
om så är fallet va finns de för lösningar på detta. vi har ventil ut i badrum på övervåning o även i sovrum på övervåning men inga fläktar eller sånt i dessa, nån som har nåt bra tips ??
/Mvh
köpte hus för ett tag sen o har nu bott i det några månader och har reflekterat över att om
man varit borta en dag och kommer in så luktar de lite unket o instängt och funderar på om de kanske har med ventilationen att göra...
huset e byggt på 40 talet och har varit ett putshus som tidigare ägare har satt träpanel på o även isolerat i samband med de så de e väldigt varmt o skönt utan att ha element på
men till de jag tror e problemet o som jag skulle vilja ha lite tips på är att de tidigare har varit ved/olje panna här men att de har blivit installerat en bergvärme pump och pannan bortplockad. dock är inte murstocken helt igenmurad utan dom har satt en ventil där pannan gick in tidigare, vi har även en öppen spis på mellanplan. men i ett hus me självdrag så är ju pannan de som gör att systemet funkar o nu e ju den borta så jag misstänker att de helt enkelt inte är tillräckligt me drag i huset o de gör att de luktar lite unket. är jag på rätt väg ?
om så är fallet va finns de för lösningar på detta. vi har ventil ut i badrum på övervåning o även i sovrum på övervåning men inga fläktar eller sånt i dessa, nån som har nåt bra tips ??
/Mvh
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Sätt dit en paxfläkt i badrummet och låt den gå för jämnan. använd ventilen i ditt sovrum som tilluft.
Kan ju vara en bra start för att se om det hjälper något.
Tycker du att det verkar vara det som är problemet är det ju bara att utveckla med fler tilluftsventiler
Kan ju vara en bra start för att se om det hjälper något.
Tycker du att det verkar vara det som är problemet är det ju bara att utveckla med fler tilluftsventiler
ja de e nåt sånt jag har funderat på... finns de sånna fläktar som man kan sätta rakt upp... för ventilen i badrummet sitter i taket och mynnar ut i ett rör på taket utanför... det är ju på övarvåningen o snetak så de går ju inte riktigt att sätta den på väggen
Detta är ofta en bra billigt lösning http://nsp.exice.se/page.php?id=62
Jocå, nog kan den hjälpa, idén med den är ju att den ska funka som en vinddriven frånluftsfläkt, så när det blåser ute snurrar den och drar ut luft ur ventilationskanalen. Finns även "skorstensdansare" som vänder öppningen efter vinden (alltså så öppningen är på läsidan) och därigenom ger en ejektorverkan och drar ut luft ur ventilationskanalen när det blåser ute.hheheh skrev:
ja de där verkade ju va en smart grej... ska ta o glida upp på taket o kolla hur de ser ut där uppe...John J skrev:
men den ska alltså sitta på pipan som kommer ifrån badrummet eller ska man sätta den på pipan som tidigare användes till pannan ?? vi har ju öppen spis med men den lär väl gå på en egen pipa annars hade de väl blivit fel förut då dom hade haft både panna o öppen spis eller ?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden